Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 17 januari 2008

Diverse träningspass

Av Lina - 17 januari 2008 20:49

Vi blandar hej vilt just nu mellan olika typer av träningspass. Tar förstås pauser emellan för att det inte ska bli helt virrigt. Det känns skönt att äntligen liksom kunna hålla flera saker igång samtidigt. Men jag går mycket på känn. För inga loggar eller så. Måste känna ett riktigt behov av det först tror jag, för att jag ska orka med det. Men jag har en känsla av att det behovet kommer snart då vi tränar olika saker hela tiden.


Apportering - vi har lite träning kvar med att hon bara ska ta apporten på kommando nu. Det händer rätt som det är att hon försöker ta den utan kommando, men mer och mer sällan, så vi är på rätt väg.


Ingångar/utgångsställning - vi fortsätter med spegelträningen och det är verkligen super. Kan rekommendera alla att träna med spegel. Man ser perfekt och jag har med spegelns hjälp kunnat höja kriterierna mycket bättre och belöna precis rätt position varje gång.


Fotgående - mitt orutinerade öga tycker att det ser kalasfint ut. Men jag vet inte vad andra skulle säga. Ska bli väldigt intressant med kurserna framöver då jag hoppas på lite konstruktiv kritik. Hon klarar att gå upp till tio meter i fin position inomhus nu. Och även till detta har jag haft spegelhjälp. Vi har även tränat höger- och vänstersvängar, men där har jag sämre koll på hur det ser ut. Vänstersvängarna känns bra. Högersvängarna känns inte lika bra - det är som om hon tappar bort sig lite där och kommer en bit ifrån mig, men det är väl bara att träna vidare. Helt om har vi inte ens börjat på än.


Platsliggning - Vi fortsätter att träna hakan i backen och hon älskar verkligen detta. Hon förstår också att hon ska hålla position, för det mesta. Har börjat gå runt henne, gå ifrån, locka med godis osv, och det går stadigt framåt.


Inkallning - Både tävlingsmässiga och vardagliga inkallningar fungerar bättre och bättre. Vi tränar detta varje dag nu och jag bara måste hålla i det. Idag lyckades jag kalla in henne från vattendrag tre-fyra gånger, vilket har varit i stort sett omöjligt förut. Kändes oerhört positivt! Tävlingsmässiga inkallningar börjar också se bra ut även om vi har en del putsande att göra på ingången. Den känns lite fladdrig :) Inte lätt att hålla reda på gängliga tonårsben när man kommer i full galopp :)


Ställande under gång - Vi har kommit igång riktigt fint och Pejla börjar förstå reglerna för träningen av detta nu. Hon måste komma emot mig och bromsa till ordentligt för att få K/B. Varvar lite mellan att klicka för snygga glidstopp och att hon hinner börja backa lite, för att inte mista bakåtkänslan. Har inte börjat lägga på kommandoord än, det känns som om vi behöver träna det lite till först.


Burlekar - Detta älskar hon över allt annat just nu! Hon lägger sig ner för det mesta när hon hoppar in i buren, men när jag kommer nära sätter hon sig upp - precis som jag vill ha det. Varvar att förstärka rätt beteende genom att belöna inne i buren eller ta ut henne på frisignal. Efter frisignal gör vi något litet, som några ingångar, lite backande, lite fritt följ, varpå jag blir passiv och vill att hon självmant ska springa tillbaks till buren. Det går framåt, men vi har en del jobb kvar här. Ibland försöker hon fortsätta jobba på mig när jag blir passiv, men hon ger upp tidigare och tidigare och väljer buren istället. Kan locka och pocka utan att hon far ut, sätta på koppel och försöka dra ut henne, ställa mig upp, gå runt, gå in i  ett annat rum... men hon stannar i buren tills hon hör mitt "fri" och börjar genast jobba med mig. Känns nästan för bra för att vara sant detta :D


Ikväll tog vi oss en promenad med Niina, Kody och Quila i mörka skogen. Hundarna sprang lösa i princip hela tiden och jag fick många tillfällen att träna inkallning. Hon kom direkt varje gång, utom en. När vi mötte två hundar i mörkret. Var tvungen att ta i lite och ropa två gånger, men tillslut så kom hon. Härligt! Fick även massor av tillfällen att belöna spontankontakt och ge henne varsågod att springa iväg igen.


Nu är det en mycket trött Pejla som ligger och sover. Att springa lös en timme tar betydligt mer på krafterna än att gå i koppel. Och det är ju så himla mycket trevligare på alla sätt och vis.


Och även jag är trött! Tyvärr befarar jag att jag håller på att bli sjuk. Det sitter något i luftvägarna, precis som det gjort på barnen hela veckan. Men jag hoppas att det inte blir värre än såhär - väntar besök från Madelen och Kiwi i helgen och det vore himla tråkigt att behöva ställa in.


 
 
Alexandra

Alexandra

17 januari 2008 21:12

fin hund på profilbild

http://lolabrin.blogg.se

 
Ingen bild

Hundbiten

17 januari 2008 21:50

Ja visst är hon! :) Antar att du syftar på bilden uppe till höger. Den är från i somras när hon var liten valpis och vi lekte apportering av gosedjur :)

 
Ingen bild

Marta

18 januari 2008 09:50

Här ligger man i lä märker jag. Jisses vad duktiga ni är och vad långt ni har kommit!

Jag har planer på att börja med burträningen men jag hittar inte Canisnr. som det stod i, hur börjar jag på bästa sätt???

 
Ingen bild

Hundbiten

18 januari 2008 12:19

Fast om jag funderar på hur långt vi har kvar har vi kommit väldigt kort - ovan beskrivet har vi gjort inomhus. Utan störningar. Så det är mycket mycket kvar! Hon är så himla störningskänslig... tappar koncentation så fort det finns lite gräs under fötterna...

Hur som - burleken, jag började att shejpa henne in i buren. Klickade för intresse för buren och belönade hos mig medan jag satt ett par meter utanför öppningen på knä. Hon fattade på några klick och hoppade in i buren. När hon väl var inne i buren började jag belöna där inne; långt upp, långt bak i ena hörnet av buren typ.

Började ganska snart att locka lite på henne med godbitar. Ett par gånger fick jag fälla ner dörren när hon försökte komma ut på locket, men hon fattade rätt snart att det var omvänt lockande jag höll på med, och så fot hon fattat det började jag ta ut henne på frisignal.

Det ska väl poängteras att hon i början fick långt mycket fler belöningar inne i buren än frisignaler. Så mycket belöningar inne i buren att det inte finns någon tvekan om att hon drar tillbaka in i buren när jag blir passiv efter att hon kommit ut, typ.

Nu blir det jättelångt detta... men så har vi börjat, enkelt beskrivet.

 
Helena

Helena

18 januari 2008 13:34

Du verkar väldigt duktig att träna din hund! Jag har också en flatt. Dom är roliga att jobba med. Mvh Helena

http://www.faramira.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Hundbiten

18 januari 2008 13:52

Hej Helena och välkommen hit! Och tack, fast jag måste nog säga att jag är mer entusiastisk än duktig faktiskt. Vi gör mycket, men det är långt ifrån alltid det går framåt... :)

 
Ingen bild

Marta

18 januari 2008 15:37

Tusen tack för svaret. Belönar du inne i buren (långt upp till vä i vårt fall) medans hon var kvar i buren, när hon väl var inne i buren så tog du alltså inte ut henne förrän på frisignal? Började du med omvänt lockande direkt eller körde du några "ingångar" förs? Vad har du satt/tänkt sätta för kommando på det hela?

 
Ingen bild

Hundbiten

18 januari 2008 16:16

När jag väl shejpat in henne i buren höll jag på rätt länge med att belöna henne där inne. Jätteofta just i början, men utökade tiden successivt. Tog paus utan att ta ut henne/bli passiv i början, och fokuserade enbart på att belöna inne i buren för att hon verkligen skulle bli taggad på att gå in där.


Körde många pass med massor av belöningar inne i buren. När vi pausade stängde jag buren och hon låg antingen kvar där inne, eller fick komma ut utan möjlighet att gå in under pausen. Det resulterade i att när jag öppnade buren igen flög hon in :)


Detta gjorde vi dag 1.


Dag 2 körde jag ett pass till sådär med massor av belöning inne i buren. Sedan började jag med omvänt lockande, sätta på koppel och dra i det, locka med leksak och godis och lite med rösten utanför. Belönade hela tiden att hon stannade kvar.


Sedan förde jag in frisignalen, och jag tänker mig att jag vill lära henne att när hon får frisignal från buren så ska hon vara taggad att jobba med mig. Därför belönade jag med lek och fart i början, och har successivt smugit in att hon kommer i fotposition på fri och att vi kör något kort "moment" som hon tycker är roligt (lite fotgående, några ingångar, backande, lägganden osv...) Men bara kort - sedan blir jag passiv - och för att göra det tydligt för henne har jag satt mig på huk när jag blir passiv. I början fortsatte hon jobba lite på mig, men fattade snart att passiviteten var en signal för buren, och drog dit i väldans fart.


Belönar förstås även detta frivilliga rus in tillbaka i buren med superbelöning = jättejättegott godis.


Som det känns för mig så är det viktigaste i början att belöna, belöna, belöna inne i buren innan man går vidare och utvecklar buren till ett träningsredskap som det ju faktiskt blir på ett sätt.


Har även tränat in att hon springer till buren och lägger sig, men att hon sätter sig upp när jag kommer nära, för att liksom vara beredd. Om hon springer in och sätter sig har jag gått därifrån, så fort hon lagt sig har jag gått tillbaka och väntat lite tills hon satt sig igen och belönat det - är du med? Det har resulterat i att hon nu springer in och lägger sig, och sätter sig när jag kommer i närheten av buren.


Oj, det blir långt och rörigt detta. Önskar att jag hade fört logg över det här, men jag har gått väldigt mycket på känn, och minns tyvärr inte exakt alla gånger.


Summa summarum - lägg mycket tid på att belöna inne i buren, först utan, sedan med störningar... och så småningom belöna med frisignal och jobb + belöningar för jobbet, bli sedan passiv och superbelöna när hunden frivilligt går tillbaka in i buren. Typ :)

 
Ingen bild

Hundbiten

18 januari 2008 16:20

Kan ju för övrigt tillägga att hon propsat på att sova i buren två nätter i rad. Med öppen dörr förstås. Och då den stått i vardagsrummet på nätterna har det minst sagt känts lite tomt på golvet nedanför min sida av sängen. Men sambon är väldigt nöjd...

 
Madelen

Madelen

18 januari 2008 16:21

NEJ! Du får inte bli sjuk, jag har sett fram emot detta jättemycket. Jag vill ha någon som klickar för mig ju ;).

http://k9kiwi.wordpress.com

 
Ingen bild

Hundbiten

18 januari 2008 16:26

Har nåt shit i luftvägarna, men ingen feber än så länge iallafall. Så jag hoppas att det inte blir värre och vi siktar på att du kommer på söndag! Barnen däremot, blir inte av med febern :( De har varit hemma hela veckan, med feber varje dag :( Och hostar som bara den... Så jag hoppas verkligen jag bara blir såhär lindrigt drabbad, för att ligga med feber i en vecka har jag inte tid med...

 
Nina

Nina

19 januari 2008 11:02

Smart med den backainspirerade ståträningen! Jag funderar på att sno idén... Agera kan kommandot stå och oftast stannar hon direkt, men det kan absolut bli bättre tvärnit.

Lycka till med träningen!

http://www.agera.org

 
AK

AK

19 januari 2008 16:39

Jaha! antingen får du flytta ner från värmland eller så blir det emigration dit...för ÅÅ vad jag skulle behöva träna ihop med dig!! :-D

http://bacillen.wordpress.com

 
Ingen bild

Hundbiten

19 januari 2008 17:46

Med tanke på att vi har flyttat sju gånger de senaste tio åren, så lär det inte bli någon emigration för min del - nu är jag fast här, ett bra tag framöver ;)
Men det är klart att du är välkommen hit! Precis när du vill! :D

 
Fanny

Fanny

20 januari 2008 09:24

Se till att hon bara sätter sig upp när du tar i handtaget på buren för att öppna den. Jag hade inte velat lära hunden att sätta sig upp bara för att jag kom nära.

http://www.klickerklok.se

 
Ingen bild

Hundbiten

20 januari 2008 10:29

Lägger det till anteckningarna Fanny. Nu har jag ju en canvasbur och inget handtag, men principen går ju att överföra - att jag typ tar i buren på ett särskilt ställe, eller så?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards