Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 16 januari 2008

Burlek

Av Lina - 16 januari 2008 21:55

Idag har jag fyndat. I min favoritaffär (Öijerbergets hundsport heter den för er som undrar). Lotta i butiken hade en canvasbur som jag köpte för mindre än halva priset. Det ni!


Tidigare när jag varit på diverse utställningar och kurser och annat har jag släpat med mig kompostgaller när jag behövt sätta undan henne. Men det blir lite bökigt. Och MIM-buren i bilen är på tok för tung att flytta runt på, så jag har länge tänkt köpa en lättare bur.


Hur som helst. Bestämde mig för att testa (den omdiskuterade) burleken med målet att Pejla verkligen ska gilla att vistas där i buren. Och vi har redan satt igång.


Enkelt beskrivet kan man väl säga att jag belönat med korv, köttbullar, kokt potatis och pannkaka när hon självmant gått in i buren. Och vi har kommit rätt långt på kort tid tycker jag! Hon ligger nu kvar i buren trots att jag lockar med pannkakor (hon dregglar dock), eller med fleecefläta eller gosedjur... Även om jag lämnar rummet en liten stund.


På "fri" rusar hon ut och kommer till mig för belöning, och när jag blir passiv rusar hon snabbt som tusan tillbaka och lägger sig i buren.


Jättekul, med andra ord.


När jag stod och lagade mat till barnen nu ikväll hade jag stängt dörren till buren. Vill inte i detta läget att hon kryper in där själv utan att jag är med och kan belöna. Men efter en stund där vid spisen funderade jag på vart hon tagit vägen? Hon brukar alltid vara med i köket när det lagas mat av naturliga anledningar.


Gick iväg för att kolla, och det visade sig att jag inte dragit igen dragkedjan till burdörren ordentligt, utan att det fanns en alldeles lagom öppning för en liten flattetjej att stoppa in huvudet i. Hon stod där, med huvudet i buren, och tog sig varken framåt eller bakåt.


Attans jädra skit! tänkte jag, eftersom jag såg hur hela den positiva laddningen nu försvann i ett poff när buren istället förvandlats till en fasthållarfälla.


Jag gick fram för att dra ner dragkedjan och göra öppningen större. Förväntade mig förstås att hon snabbt skulle dra ut huvudet och sticka därifrån. Men vad händer?! Den underbara hunden forserar sig istället IN i buren, vänder, och lägger sig pang på burgolvet med förväntan i blicken - "VAR ÄR MIN PANNKAKA?! MATTE, HALLÅ! FÅR JAG DEN NUUUU!" :D

 
 
Ingen bild

Marta

16 januari 2008 22:23

Inspirerande som alltid! Jag snor din burträninglek rakt av, jag hade helt förträngt att jag hade en canvasbur, de är ju supersmidiga. Hmmm, undrar bara hur man skall få tid att lära in allt....

 
Ingen bild

Hundbiten

16 januari 2008 22:32

Tid? Du får skaffa barn så att du kan vara hemma med dem när de blir sjuka - då finns jättemycket tid till träningspass flera gånger om dagen ;)


Skämt å sido - den här veckan har jag haft jättemycket dötid på dagarna för träning. Annat blir det när man måste tillbaka till jobbet... :(

 
Malin

Malin

17 januari 2008 08:49

Vad skön hon är Pejla!! :-) Hon verkar vara en kanonhund. Man kanske skulle ha sig en Flatte också;-)

http://turbotass.wordpress.com

 
Madelen

Madelen

17 januari 2008 12:34

Så underbar hon är Pejla! Ni jobbar så bra tycker jag!

http://k9kiwi.wordpress.com

 
Jo-Jo

Jo-Jo

17 januari 2008 13:03

Längtar.... tills Jo-Jo blir lite äldre och vi kan börja träna...

http://andersdahl.bloggagratis.se

 
Susanna

Susanna

16 oktober 2010 13:55

http://cowgirlup.bloggagratis.se/2008/05/21/726581-artikeln-om-burlekar-fran-canis-i-fjol/

Här är en utförlig beskrivning av burleksträningen (som man så klart kan möblera om för att passa en själv)

http://www.hundtrick.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards