Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 15 januari 2008

Ställande under gång

Av Lina - 15 januari 2008 17:15

Ja då har vi fortsatt med ställande under gång. Det är ju inte på många mil ännu i närheten av hur momentet ska se ut tillslut, men det går väl lite framåt ändå antar jag.


Fokus ligger alltså nu på att hitta ett stopp. Vill inte att Pejla ska ta något extrasteg efter att jag sagt "stanna" eller "stå" (vad det nu blir) utan att hon ska stanna med stuns, direkt, och stå kvar där. Och för att få fram den rörelsen jobbar vi som jag beskrev igår.


Har fortsatt förstärka den allra första rörelsen i det som förut var backa i övningen, så att hon inte backar alls längre, utan bara gör en antydan till att börja. So far so good.


Kastar som igår belöningen bakom henne, så att hon måste en bit ifrån mig och sedan komma mot mig igen för att upprepa.


Men. Nu börjar problemen uppdagas :) Hon testar att strunta i att komma mot mig. Eller kanske bara tar ett steg, för att sedan stoppa. Och här blir jag lite konfunderad. Att jobba med ett kriterie i taget är väl att rekommendera? Och att då jobba både med att hon ska komma frivilligt mot mig + att jobba med stoppet, det blir väl lite dubbla kriterier?


Hon testar dessutom att komma emot mig gåendes, helt förberedd på att stanna. Och det vill jag ju inte heller ha! Och då ökar ju mitt kriterie ytterligare - hon ska inte bara komma emot mig, utan också ha rätt fart, ända fram till stoppet...


Och vad är det då vi tränar egentligen? Detta börjar mer likna ställande vid inkallning... i och för sig också bra att träna på, men inte det vi skulle göra nu...

I de här lägena är det så himla frestande att hjälpa henne genom att ropa eller locka lite, för att hon ska få upp farten mot mig igen, men det känns inte heller rätt...


Förmodligen ska jag byta taktik? Och istället låta henne följa mig vid baklänges march och upprepa stoppet där... det känns mest logiskt just nu. Och mest jobbigt... eftersom följet under baklänges marsch har infekterats av "för mycket" läggande under baklänges marsch - min baklänges marsch har blivit en signal för läggande... yikes! Och stor suck.


Dessutom har ju backandet blivit helt uppåt väggarna nu. Att träna rent backande när man parallellt tränar stoppet, nja... backandet ser mest ut som nån jojo-tjosan med några steg fram och tillbaka... men det struntar jag i (tack Fanny) så länge, för just nu ligger ju prio på stoppet. Bara jag får till det och så småningom under stimuluskontroll tar vi tag i backandet igen...


Summa summarum - det låter så lätt i teorin...


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards