Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 14 januari 2008

Backa som ska bli ställande under gång

Av Lina - 14 januari 2008 15:43

Barnen är hemma med hög feber så jag är "ledig". Tog en långpromenad tidigt imorse innan resten av huset vaknat, men resten av dagen har spenderats inomhus. Och vi har tränat :)


Det var rätt länge sedan jag belönade Pejla för frivilligt backande eftersom det var det enda hon ville bjuda på under så lång tid. Det tog liksom överhanden i framförmappen totalt efter att både hon och jag tyckt att detta var så himla kul att träna, att jag tappade balansen totalt mellan grundfärdigheter.


Men idag tog vi upp backandet igen. Och det fanns där, ingen tvekan om den saken, även om det var lite försiktigare än sist när vi började. Men snart fick hon grepp om det och bjöd mer och mer intensitet i backandet.


Att jag tar fram det nu är för att jag vill exprimentera lite med ställande under gång. Jag vill använda den allra första rörelsen i backandet till ställandet. Så att vikten ligger lite bakåt när hon ställer sig.


Vi körde backande några vändor, och sedan började jag då experimentet. Jag ville shejpa henne att komma emot mig i trav, för att sedan stanna tvärt och börja backa. Det tog några repetitioner innan hon fattade galoppen, men då jag började kasta belöningen bakom henne så att hon fick springa och hämta den, blev det naturligt för henne att komma emot mig i trav, och nu var repetitionerna i full gång!


Svansen gick som en... flatsvans, helt enkelt, och vi hade jättekul. Efter några vändor började jag klicka precis när hon tog första steget bakåt, och så småningom precis när hon såg ut att tänka ta första steget, så att det blev ett stopp med bakåtvikt.


Så det går framåt! Några gånger fick hon för sig att bjuda på "ner" (som jag döpt läggandet med hakan i backen till), sötisen. Hon gillar verkligen att bjuda på det efter de senaste dagarnas träning, och det kändes nästan fel att inte belöna henne, för det var väldigt fina lägganden. Men jag höll tummen i styr, för det var ju inte detta vi skulle träna nu :)


Lydnadsutmaningen har verkligen gett mig en ordentlig kick - just nu är hundträning det roligaste som finns. Utan konkurrens!

 
 
Ingen bild

Marta

14 januari 2008 16:05

Vad duktiga ni är! Har du tänkt att lägga ett stannakommando eller stå på det sedan? Hur säker känner du att du måste vara för att börja döpa det beteendet och hur börjar du nästa pass?

 
Ingen bild

Hundbiten

14 januari 2008 16:35

Ja, kommando blir det på det. Vet inte riktigt om det blir "stanna" eller "stå" än - måste fundera på det, men jag tror att "stanna" ligger närmast till hands.

Jag kommer köra några dagar till innan jag döper det så att det blir säkrare - att jag ser på henne att hon vet exakt vad hon gör. Hittills har vi ju liksom shejpat det, och hon även om hon gör rätt är hon inte hundra säker på exakt vad det är som gäller än (tror jag).

Sedan vill jag att hon ska klara detta även under baklängesmarsch...

Nästa pass - kör nog likadant som sista passet nu - att hon kommer mot mig i trav och tvärstannar för att börja backa. Ska börja lägga på att jag själv står och trampar för att så småningom också börja röra mig bakåt.

Exakt beskrivning är svår att ge eftersom jag går lite på känn utifrån hur passen utvecklar sig. Men ungefär så :)

 
Lina

Lina

14 januari 2008 16:59

Vilket fint flyt du och Pejla verkar ha på backa-träningen. Träningen blir så himla mycket lättare om hunden kan backa! Jag sliter med backandet på min valp nu, han är dock fortfarande lite flummig. Tills han blir förståndig så får jag njuta av min andra hund - han kan minsann backa! :)

http://trollerna.dinstudio.se

 
AK

AK

14 januari 2008 18:40

Vi började med backa för ett tag sen....sen dog det ut....nu blir jag, som vanligt, inspirerad av dig! Jag får nämligen inte till ett bra stopp i ståendet...stå kan hon men inte "stoppa" så där läckert! Blir till att sätta i gång med backandet! Hur längt tror du det är bra att hunden kan backa??

http://bacillen.wordpress.com

 
Ehlin

Ehlin

14 januari 2008 18:54

Hejsan! :)

Var ett tag sen vi kikade in här nu....
Men nuu är vi på gång igen! ;)
Eller...längesen och längesen! :P Jag kikade inte in igår, hahaa..

Men naaaaw, så duuktiga ni är! Och så smart du är, Lina! Hiihihi.. När ni tränar och håller på med allt skoj! Det är inte många "första-gångs-hund-köpare" som kan så mycket. Du är verkligen flitig när det gäller träningen. och Pejla är kanon duktig, till skillnad från vissa andra flattdamer (Sally). Hehe, joo..hon är väl jätte duktiga så.. Men, hon tycker mer om att mysa hemma i soffan än att träna runt på någon plan. Lydnad är inte alls hennes grej!

Då får vi väl önska er jätte lycka till med träningsmålet mot Ettan i lydnaden! Ni kommer klara det galant -tvärsäker, är jag!!!

Jäätte fiiina bilder också i några inlägg tillbaka i eran blogg! Ta vara på snön. Här i Blekinge så har vi bara lera, gägga och rent ut sagt -skitväder! Yyyyysch!

Ha det KANON!
//Ehlin, Sally & Abbe

http://www.ehlin-hundarna.dinstudio.se

 
Ingen bild

Hundbiten

14 januari 2008 20:27

AK - Tja, hur långt? :) Jag vet inte faktiskt... En bit, och bra också om man kan få hunden att backa tills klicket kommer. Själv har jag typ lärt in en viss sträcka (på kanske 4-5 meter) och klickat alldeles för mycket efter samma sträcka, vilket resulterat i att hon backar just 4-5 meter och sedan stannar hon.

Just i den här övningen spelar det ju ingen roll eftersom jag bara är ute efter att fånga just det allra första i backandet. Men, jag borde ta tag i det ändå antar jag. Fast inte i den här stopp-träningen :)

 
Ingen bild

Hundbiten

14 januari 2008 20:28

Du är för härlig Ehlin! :D
Själv är jag inte alls så säker på att vi klarar utmaningen. Vi tränar ju än på så himla grundläggande nivå, och det känns nästan onåbart att detta så småningom ska bli till moment.. .men vi kämpar på... Utmaningen ger massor av motivation iallafall :)

 
Helena

Helena

14 januari 2008 20:49

Himla smart, det där ska jag också testa! Viktor växlar redan mellan att springa framåt och starta backandet med ett ryck, så kan jag bara tajma rätt så borde det gå att få till. Som många andra har jag problem med att få hunden att fatta att "stå" är ett aktivt beteende, och att ställa sig med stuns.

http://bordertass.wordpress.com

 
Fanny

Fanny

15 januari 2008 13:05

Vad duktiga ni är! Jag önskar att jag kunde hitta lite inspiration också. Det går skitsegt med hundträningen just nu. Speciellt lydnaden.

http://www.klickerklok.se

 
Ingen bild

Marta

15 januari 2008 16:02

Här inne blir man alltid lika inspirerad!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards