Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 18 december 2007

Knäck

Av Lina - 18 december 2007 19:14

Jag börjar nu få viss förståelse för dem som klagar över att deras unghundar är riktiga virrpannor som inte lyssnar. Tidigare har jag tänkt att "ja jag vet inte vad de talar om, min nio-tiomånaders unghund är visserligen lite vimsig, men sååå jobbig är hon ju inte".


Men nu börjar jag inse att hon nog helt enkelt varit valp. Ända till nu. För nu är det knäck i öronen och sprattelflams på ett helt annat sätt än tidigare. Och idag - hon skällde på mig (!) när jag satt och åt en pepparkaka - som att hon ville påkalla min uppmärksamhet och kanske få smaka en bit!?!?


Snacka om att man kände sig förnärmad.


Tråkigt nog har jag hör mig själv säga nej betydligt oftare än jag gör normalt de senaste dagarna, och det känns ju heltrist minst sagt.


Löpet som jag trodde var på g för över en månad sedan har vi för övrigt inte sett röken av än. Kanske är det det som är på ingång och gör min hund till en virrig, spattig jag-skäller-just-nu-på-alla-normala-och-icke-normala-ljud-hund? Eller kanske är hon helt enkelt bara en enligt boken inne-i-en-period-hund?

 
 
Niina

Niina

18 december 2007 19:27

Kody hade inte alla får hemma förren han blev bort åt 5 år. Då först kändes det som om han vuxit upp någorlunda. Fast det sägs ju att aussien är ovanligt sena i sin utveckling.

http://passin.blogg.se

 
Ingen bild

Hundbiten

18 december 2007 19:40

Precis vad de säger om flatten också. 5 år alltså!? Ujujujujuj...

 
Ingen bild

Marta

18 december 2007 20:53

Det är säkert löp på gång den här gången. Villgott blir alltid knas när tikarna häromkring löper och det verkar onekligen vara tid för det nu. Inomhus så vankar han och kommer inte till ro, boffar för minsta lilla och är fullständigt nostokig ute. Han boffade på mig igår(för första gången)när jag satt och åt. Jag har blivit bättre på att inte säga nej i alla fall. Det blir mer "hurru" eller "vad håller du på med" men det är väldigt sällan och i 99% av fallen är det när han gapande kastar sig fram till människor i t ex hälsningssituatiner (osäkerhet hos både mig och hunden, jag känner mig urusel efteråt) Boffande och andra beteenden brukar jag ignorera eller bekräfta så brukar det ge med sig. Jag försöker skapa så lite konflikter som möjligt, jag tror att man har igen det på sikt?

 
Niina

Niina

18 december 2007 20:54

Kanske ska tilläga att han har ju inte varit helt tilt i huvudet hela tiden utan bara lite till och från så :-) Men det märks stor skillnad nu och för nått år sedan.

http://passin.blogg.se

 
Jana

Jana

19 december 2007 10:36

Haha, det var precis det jag tänkte skriva: vänta bara lite, typ fem sex år och allt blir bra. ;-) Utan att jag som hanhundsägare har koll på eventuella löp som är på g...
Fast man fick ju å andra sidan inse att ens egen hund inte hade mognat och blivit vuxen, utan att det var mest träning som ändrade hans reaktioner. ;-) Fortsätt träna du, det blir nog bra!

http://isgardsdjur.bloggagratis.se

 
Vendela&Dagny

Vendela&Dagny

19 december 2007 12:01

Ha, ha, jag var helt säker på att inlägget skulle handla om ätbar knäck ;) Hon växer nog till sig ska du se. God jul på er!

http://dagny.taftea.se

 
AK

AK

19 december 2007 19:33

"till pejla" -Elaka matten du har gumman, bättre du flyttar till mig! jag ska inte säga du är knäpp å knas å här får man pepparkakor när man vill!! ;-) Pöss på er båda!

http://bacillen.wordpress.com

 
Ingen bild

Hundbiten

19 december 2007 19:46

AK - vem har sagt något om att hon inte får smaka?! ;)

Pöss tebax :)

 
Nina

Nina

19 december 2007 19:48

Jag känner igen det där med att skälla/morra på alla möjliga ljud. Agera har också börjat göra det. Kan ju vara löp på G för dem båda?

http://www.agera.org

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards