Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 13 december 2007

Morgonlek

Av Lina - 13 december 2007 10:22

Jag hör väl inte till dem som tycker att korta promenader är det roligaste här i världen. Långpromenader i skog och mark njuter jag av, men de där rastningsrundorna runt kvarteret på asfaltstrottoar i en kvart, nja...


Därför brukar vi helt enkelt göra annat på rastningsrundorna. Imorse tog vi en halvtimme i trädgården och på fälten runt kring tomten. Hade frukosten i fickan och en snörboll i den andra. Vi lekte en hel massa som förstärkning för att hon sökte upp mig helt enkelt. Valpövningar kanske, men jag tror att vi kommer få lekträna på det här sättet länge. Hon blir aldrig färdig med det där, och slarvar jag med kontaktträningen i ett par veckor blir hon mer och mer utåtriktad. Kontakt är nummer ett, det påminns jag om ideligen.


Passade också på att lekträna lite andra saker. T.ex genom att belöna henne med godbitar när hon kom tillbaka med snörbollen, eller att hon kampade med snörbollen trots att jag stoppade handen i fickan för att ta upp godbitar. Kampande med godbitar som störning är SVÅRT för henne, och det var länge sedan vi tränade på detta så jag fick förstärka minsta lilla tendens till ökad aktivitet från henne. Alltså, i början fick hon "bra" och godbit för intresse för snörbollen trots att jag hade godis i handen, men efter en liten stund kampade hon iallafall litegrann för att få den där godbiten.


Mycket spring över fälten blev det också. Kastade snörbollen så långt jag bara kunde, och rätt som det var bjöd hon på en ingång när hon kom tillbaka med den. Satte sig så fint vid vänstra sidan med snörbollen hängande ur munnen. Stolt som en tupp. Och det fick hon förstås massor av godbitar för.


Jag gillar att se på träning som lek. Så fort jag tänker förberedande tävlingsträning blir jag själv så mycket mer allvarlig i huvudet att det lätt blir trist. Men när vi leker och släpper loss känns allt perfekt. Det kan låta motsägelsefullt, men för oss är det inte det. Ju roligare desto bättre, och faktiskt också mer effektivt om man ändå ska tänka förberedande tävlingsträning. För ju roligare jag har, desto roligare har hon, och på köpet får jag massor av "nyttiga" beteenden att förstärka.

 
 
Ingen bild

Marta

13 december 2007 11:30

Jag tror att byteshandel/lek/belöna intresse är någonting som man med fördel kan hålla på mycket med, Jag tycker att det stärker kontakten och bla ökar dragningen för hunden att komma tillbaka med föremål för fortsatt lek! Belöningslekar är ju också jättenyttigt att hålla på med! Jag är urusel på att bryta i tid däremot och leker ofta alldeles för länge. Man skall ju sluta när man har som roligast eller vad är det man brukar säga?

 
Fanny

Fanny

22 december 2007 13:11

Träning ska kännas som lek! Det är då det är riktigt bra :) Till och med när man ställer väldigt höga krav på hunden så ska det vara som en lek, en lekfull tävling mellan dig och hunden.

http://www.klickerklok.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards