Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 10 december 2007

Vittring

Av Lina - 10 december 2007 08:50

I helgen har det blivit några pass med att markera vittring på post-it-lappar. Det går bättre och bättre! Har fått lite olika råd från olika håll och testat mig fram lite, även efter eget huvud. Fick ju problem med att hon började apportera lappar, men det jobbade vi oss helt enkelt igenom, och nu har hon till 99% slutat med det.


Det stora genombrottet i träningen nu i helgen kom när jag satte lappen med vittring bakom en kartongbit som stod lutad mot väggen, så att hon verkligen var tvungen att leta upp den. Det syntes så tydligt att näsan slogs på, och sedan har det bara gått bättre och bättre. Det är fortfarande svårare när lappen inte är gömd - när den sitter mitt i högen av övriga lappar har hon lättare att slarva förbi på något sätt, men jag får fler och fler rätt även här. Men gömmer jag lappen (under sängen, bakom någonting osv) så hittar hon den ofelbart efter att ha nosat över den andra högen.


Nu är vi nästan i ett läge som är ganska vanligt här. Inte riktigt än, men snart känns det som om vi måste ta denna övning vidare till nästa steg. Och det steget har jag liksom inte riktit klart för mig, så nu behövs lite råd och planering så att vi inte stagnerar. 

 
 
Nina

Nina

10 december 2007 21:45

Kul att träningen går framåt! Vi ränar visst på samma sak för tillfället, och verkar ha ungefär samma problem (apportering av lappar)! ;-)

Intressant läsning iaf, gillar din blogg! :-)

http://www.agera.org

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards