Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 7 december 2007

Trevliga promenader

Av Lina - 7 december 2007 09:08

Under en period lyckades jag fastna i att bara se problem under våra promenader. Ni som läst här ett tag vet det - stannade ofta när hon drog i kopplet och hela situationen blev tillslut helt fel - jag fokuserade på fel saker helt enkelt.


Det var bra att komma till insikt om detta hur som helst, och på senare tid har jag bytt strategi helt. Visst stannar jag emellanåt, men jag gör det nu oftast utan att hon drar, för att kunna belöna hennes spontana kontakt vid stannandet.


Dessutom har jag börjat superbelöna vanlig, spontan kontakt vid promenerandet när vi rör oss. Man kanske kan säga att belöningarna kommer på ett variablet förstärkningsschema. Dels belönar jag lite oregelbundet vad gäller tiden hon håller kontakt, men också då med olika belöniningar. Har faktiskt börja använda röstbelöningar också för att testa och hon svarar förvånandsvärt bra på det! Eller ja, egentligen vet jag inte varför jag blir förvånad - hon älskar ju att få uppmärksamhet, så det är väl bara jag som undervärderat värdet på den typen av förstärkning.


Har också börjat tvinga mig själv att vara lite kreativ under promenaderna och hitta på något roligt efter vägen, så att det inte bara blir att gå, gå, gå hela tiden.


Har stannat till en del på öppna fält, satt henne och gått iväg och gömt godbitar eller leksaker. Godbitar funkar bäst faktiskt. Med leksaker springer hon gärna ut och letar, men kan liksom komma av sig på vägen in tillbaka om hon stöter på någon god doft eller så. Men med godis är det annat - hon springer ut, letar rätt på det, äter upp och kommer sedan i full kareta rakt in tillbaka till mig. Till och med när det gått andra hundar förbi på vägen har hon kommit rakt in till mig när hon käkat klart.


Ska börja jobba mer målinriktat med detta att hon ska komma tillbaka med leksaker igen. Hon var bra på det "för länge sedan", så det är väl bara att träna upp det igen :)


Sammanfattningsvis, om vi ska prata promenader, så har vi mycket trevligare nu än för ett par veckor sedan. Fokus ligger på det som är bra, och det som är "rätt", och detta lilla enkla gör att Pejla "automatiskt" uppför sig mycket bättre. Och detta får mig att tro ännu mer på klickerträningens principer eftersom jag uppenbarligen förstärker saker i stort sett omedvetet bara genom att ställa in mitt fokus - ställer jag in fokus på att hitta fel ökar felen i antal; ställer jag in fokus på att hitta rätt, ja då blir det en dramatisk ökning i antal rätt. Så enkelt, men ändå så häftigt.

 
 
Ingen bild

Marta

7 december 2007 09:56

Det låter så härligt! Jag har så svårt för att hitta belöningar som är bra nog till Villgott just när vi bara går på framåt, jag får belöna när jag kan dvs på hemvägen när han har nosat av sig(och träna "här" i störningsfri miljö vid sidan om så länge, jag accepterar att han drar som en tok i selen när vi går med andra). I övrigt så skall jag lägga in mer lek och bus, speciellt som belöning när jag jobbar med lösträningen, att komma tillbaka med leksakerna är ju guld. Jag jobbar med massor av olika former där, byte med godis, att han får jaga(mig och leksaken), att vi kampar, byte med identiska leksaker , att jag jagar honom, listan kan göras lång.

Jag läste senaste Canis igår och ångrar så att vi inte läste den "gemensamt" under helgen och utvärderade? Då hade jag gärna tagit hjälp med att reda ut om jag skall använda mig av metoden "Släpp kontrollen för att få kontroll" eller "Vad kostar det för hunden att göra fel". Nu ser jag vikten av det du ville testa med att släppa Pejla med andra hundar på planen, testade du det sedan för den delen? Hur känner du inför det nu, vilket metod har du tänkt att använda?

 
Ingen bild

Hundbiten

7 december 2007 10:27

Jag kommer använda båda metoderna, tror jag. MEN! Vad det kostar för hunden att göra fel måste ju vara relaterat till vad den faktiskt kan - alltså, tex detta med att ta en paus - det kan jag ALDRIG göra om inte Pejla först fått tusen belöningar för det beteendet vi tränar och jag vet att hon vet vad vi håller på med. Och det är där vi är nu på de allra flesta beteenden vi tränar.

Så kostnaderna kommer jag inte att föra in särskilt mycket än, utan då hellre se över kriterier, belöningskvaliteten, belöningsfrekvensen och min timing - där är ju grunden och inte förrän jag kan konstatera att allt det är totalrätt kan jag börja belasta Pejla med eventuell kostnad för "dåligt jobb" - hänger du med? Fokus på TKFF med andra ord.

Däremot kan ju hända att vi tar pauser ändå - för att JAG ska hinna tänka och planera mellan varven om det tex inte fungerar.

Så tänker jag idag :)

 
Ingen bild

Hundbiten

7 december 2007 10:44

Ser att jag glömde svara på en av dina frågor. Detta med att släppa kontrollen för att få kontroll. Jag testar det, men inte i för svåra situationer. Men jag kan ju ta promenaderna som exempel nu - där släpper jag faktiskt kontrollen en del och fokuserar på att superbelöna när hon kommer till mig. Det funkar.

Igår testade jag även att släppa henne lös med två andra hundar som vi var ute och gick med. Hon fick springa och leka, men varje gång hon kom till mig fick hon massor av belöning. Och precis enligt alla förstärkningsteorier, så ökade förstås sannolikheten att hon skulle söka upp mig.

Efter ett tag valde hon till och med att stanna hos mig, och jag passade då på att träna lite frivillig platsliggning. Funkade urbra! Trots att två galna hundar sprang omkring och lekte bara något tiotal meter från oss. När de kom för nära, dvs när en av hundarna hoppade över henne, ja, då reste hon sig och slutade fokusera på mig, men det är ju inte så konstigt...

 
Ingen bild

Marta

7 december 2007 10:48

Jag kommer också att använda mig av båda metoderna men jag skall försöka tänka till lite mer. Jag har ju nosandet som jag måste ta ställning till. Jag skall försöka släppa kontrollen lite samtidigt som jag inte kan tillåta att han verkligen spårar eller jagar. Nosa, strosa och utforska sin omgivning när vi kör lösträning det skall jag nog tillåta i en större utsträckning just för att få honom att inse att jag kan vara ganska rolig ändå när han söker upp mig. Däremot kommer jag att ha 0 tolerans på nosandet på lydnadsplanen men då kommer jag att använda mig av metoden att stå och ha tråkigt (hålla halsband) Det har ju gått hyfsat hittills under förutsättning att jag är aktiv hela tiden eller håller honom under kommando, jag får inte fram några frivilliga beteenden på en lydnadsplan eller ute öht för det finns alltid någonting som är mer intressant, vad gör man åt sånt? Tränar inne i lugn störningsfri miljö, sätter signal på det och jobbar sedan ALLTID med döpta kommandon när man jobbar på en plan eller utomhus? Tråkigt..Nu inser jag varför han inte går att belöna när vi skall gå i koppel för han är helt enkelt inte med mig öht när vi är ute, om vi inte leker och busar då....HJÄLP! Vad svårt det blev helt plötsligt...

 
Ingen bild

Marta

7 december 2007 10:51

Det där tror jag också på! Lösträningen är ju ett supertillfälle att jobba på det viset, så länge man inte riskerar att helt tappa bort hunden eller att det innebär en fara för hunden eller andra.

 
Ingen bild

Hundbiten

7 december 2007 10:59

Lydnadsplanen är ju en historia för sig, och jag vet ärligt talat inte hur jag ska tänka där än. Men med Pejla är det ju annorlunda än med Villgott - hon är inte lika nostokig ju, så jag tror att jag kommer vara mer tolerant mot henne eftersom jag ju ändå får henne att bjuda beteenden på plan - däremot kan jag inte ha lika höga kriterier där som hemma, förstås.

När var det du skulle till Maria Hagström? Tror hennes tänk om att utveckla belöningar för hunden kommer vara kanon för er - har visserligen inte gått för henne själv, men hört lite om hur hon resonerar kring detta, och jag tror absolut att det kan vara perfekt för dig och Villgott! Så att ni kan hitta förstärkningar som funkar även när han väldigt gärna vill gå och nosa...

 
Ingen bild

Hundbiten

7 december 2007 11:05

Ja! (Svarar på din senaste kommentar nu) - detta med att "så länge man inte riskerar att helt tappa bort hunden..."

Igår tänkte jag först att nej, jag släpper henne inte här. Hon kommer bara gå in i leken så totalt att hon tappar bort mig. Dessutom var vi på ett ställe med vatten i stort sett runtomkring hela området - och hon är TOTALTOKIG i att bada. Så jag tänkte att nä, hon kommer bara dra till sjöss.

Men så efter en liten stund när jag utvärderat vad det värsta som kunde hända var (att hon skulle dra till sjön och att jag skulle få dra upp henne) så tänkte jag ändå att vaffan - jag måste ju våga släppa kontrollen lite!!! Och sedan gick det ju som sagt hur himla bra som helst, och jag hade därmed oroat mig massor, helt i onödan (vilket är lite typiskt för mig)...

Så jag kommer jobba vidare med att själv lära mig att känna mig ok med att släppa lite på tyglarna...

 
Ingen bild

Marta

7 december 2007 11:32

Jag tänkte mer som att hunden skulle sticka ut på en väg och bli överkörd eller nå´t. Men visst fegar jag ihop även i säkrare miljöer, så fånig man är... Jag skall helt klart också försöka ha lite friare tyglar(om inte annat får jag använda lina) för jag är övertygad om att man får 1000 falt igen, i alla fall på en liten egokille som Villgott, ju mer jag tjatar och kräver ju mer avstånd tar han.

Nosandet är ju ett dilemma för oss men mycket har att göra med att han tycker att jag är jobbig och då nosar han istället. Jag såg det så tydligt idag. Kopplet på=nos, jag kopplade lös=bingo, bus och lek, kopple på=nos....Sedan finns det ju tillfällen där han drar som en skållad råtta när karbinhaken knäpper men då har han ju redan ett "riktigt" spår i näsan och i de lägena är det kanske inte läge att släppa honom.

Jag skall på kurs för Maria på lördag, utan hund iof men det kan vara ganska skönt för då får jag en chans att suga åt mig vad hon säger. Jag skulle jättegärna dra ihop ett gäng och träna för henne fram i vår om intresse finns?

 
Ingen bild

Hundbiten

7 december 2007 14:02

Hand upp här för gemensam Maria Hagström-kurs!

 
Malin

Malin

7 december 2007 16:00

Han upp här också! Vi borde nog boka henne snart om vi ska ha en chans dock...

http://turbotass.wordpress.com

 
Ingen bild

Marta

7 december 2007 19:52

När och var? Jag väntar gärna till fram i vår.

 
AK

AK

7 december 2007 20:35

WOW! Lina vad häftigt!

Och angående Maria hagström, jag är på förstås! tycker vi drar dit, hon har så fina planer och man kan kampa i köping, eller bo i fina små stugor, inte så dyra. Det vore en så kul grej att göra tillsammans! och nyttigt!

http://bacillen.wordpress.com

 
Ingen bild

Helena H

7 december 2007 23:13

Jag är också med - blir ju nära för mig då för en gångs skull! (När AK skrev kampa tänkte jag automatiskt på att kampa med hunden ...)

 
Malin

Malin

8 december 2007 08:40

april-maj kanske? Jag åker ju till fjällen i mars så jag måste sprida ut det lite:-) Åka upp till henne låter kanon!

http://turbotass.wordpress.com

 
Ingen bild

Marta

8 december 2007 19:48

Helgerna var tydligen ganska bokade, har ni möjlighet att komma iväg mitt i veckan?

 
AK

AK

9 december 2007 19:55

kommer troligen inte vara dagledig i vår...så helg vore ju bäst, men jag tror att vardag kan funka...
Kanske vi måste boka redan nu?? vem kollar när det går och vad det kostar?

http://bacillen.wordpress.com

 
Malin

Malin

9 december 2007 21:08

Jag kan nog ta ledigt två dagar om jag vet det en bra bit innan. Jag kan alltid jaga ihop lite flex eller nåt;-) Jag tror Thomas blir gladare då också...

http://turbotass.wordpress.com

 
Ingen bild

Hundbiten

10 december 2007 08:49

Vardagar är tyvärr svårt för mig också - Marta hade du redan kollat med henne någonting? När har hon första möjliga helgen tro? Vill du kolla upp? Annnars kan jag göra det.

 
Ingen bild

Marta

10 december 2007 16:38

Jag frågade bara lite snabbt och fick till svar att helgerna var fulla men att det fanns lediga vardagar. Du får gärna höra vidare med henne. Jag kan (nog) vilket som.

 
Ingen bild

Hundbiten

11 december 2007 10:06

Jag har mejlat Maria. Återkommer!
Ni som är intresserade - kan inte ni mejla mig så att jag har era mejladresser - ibland känns det enklare att ta en del grejer via mejl kanske?

 
Ingen bild

Hundbiten

11 december 2007 10:36

...eller ännu enklare - lämna era mejladresser via pm på klickerforum :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards