Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 4 december 2007

Insikter om signalträning

Av Lina - 4 december 2007 15:25

Ibland tänker jag att vi aldrig ska tävla. Jag vet inte riktigt vad det är, men jag tycker inte att signalträningen är lika rolig som frivilliga beteenden. Eller jo. Jag kanske vet vad det är ändå.


När vi tränar signalkontroll, som vi gör en del nu, är det så lätt att man själv dras in i "kommandotänk". Alltså, ett kommando är då en "befallning". Och där vill jag inte hamna. Ett kommando ska istället bli en "signal" om att "nu är det ok att utföra det där du vill utföra".


Visserligen går det rätt bra. Men ibland blir det tilt i huvudet på Pejla. Och jag har full förståelse för det. Problemet är bara att jag då instinktivt känner för att säga kommandot igen för att få henne att utföra det. Det vill säga befalla henne att göra det. Istället för att ge henne en ok-signal...


Det kanske låter flummigt detta, men i mitt huvud och min mage är det stor skillnad på kommando och signal. Men på den positiva sidan är det väl bra att jag är medveten om vad som händer i mig när vi tränar?

 
 
Ingen bild

Helena H

4 december 2007 23:28

Oavsett tävlingsplaner så är det värt att jobba sig igenom den där känslan, det vågar jag nästan lova. För signalkontroll är häftigt! Jag är visserligen långt ifrån fullständig stimuluskontroll på något av de beteenden vi tränar, men bara den lilla bit vi har kommit så ger det mig faktiskt en kick, när det funkar. Att diffa mellan "sitt" och "ligg", och även att vänta på signal, funkar nu ofta rätt bra. Och "sitt", som vi har kommit längre med, kan jag dessutom köra lite var och när som helst. Det som är så häftigt är just att se den där glimten i hundens ögon: "JA - chans till belöning!". Och att han faktiskt förstår vad jag säger.

Att ha god signalkontroll (den behöver nog inte ens vara fullständig) har dessutom hög övertygningsfaktor på icke klickertränare. Tänk dig att du kan visa att Pejla faktiskt förstår dina ord, oavsett omgivningssignalerna - även om du står med ryggen mot henne, eller är i ett annat rum, så gör hon med entusiasm vad du ber henne om/ger henne tillåtelse att göra!

 
Ingen bild

Hundbiten

5 december 2007 08:28

Tack Helena! :)

 
Malin

Malin

5 december 2007 11:03

Åh, det låter "gôtt"! Jag vill också få till den där glimten som du pratar om Helena. Det verkar så svårt! :-/ Måste gå en kurs...

http://turbotass.wordpress.com

 
Ingen bild

Marta

5 december 2007 14:18

Jag suger också i mig det du skriver Helena! Jag tycker bara att det är så himla svårt. Eftersom jag dessutom lärt in kommandona under andra former och framför allt kanske "krävt"/tjatat kommandon på ett tråkigt sätt innan jag gick över till klickerträning så blir det lätt lite kravfyllt och tråkigt....Jag har blivit rekomenderad att döpa om beteendena men jag vet inte om det skulle kännas enklare, möjligtvis roligare?

 
Ingen bild

Helena

5 december 2007 18:04

Delvis handlar det kanske om att man ser det man vill se ...

Men, som jag uppfattar det är träningen inte särskilt svår, utan vad det handlar om är att vara envis och uthärdig (och som vanligt att variera förhållandena man tränar under). Många, många repetitioner, så sitter det där till slut.

 
Ingen bild

Hundbiten

6 december 2007 08:18

Jag tror precis som du Helena att det handlar mycket om att man ser det man vill se. Och för mig handlar detta om att träna mig själv lika mycket som att träna hunden! Och nu har jag upptäckt att jag på ett rätt enklet sätt kan byta riktning på min kommando-känsla genom att bara tänka - nä! nu ska vi ha roligt! Och det funkar rätt bra faktiskt :) Att bara ändra inställning liksom.

 
Ingen bild

Marta

7 december 2007 09:38

Idag gick det upp ett ljus för oss! När jag lade signal på sitt och slutade belöna de frivilliga sättandena så såg jag hur det "klickade till" i huvudet på Villgott (och mig själv) när han blev belönad för att sätta sig på kommando! Jag riktigt såg hur han kopplade ihop min signal med sättandet och att han uppletvde det som positivt! Nu förstår jag vad Helen menade....

 
Ingen bild

Hundbiten

7 december 2007 10:23

Ja! Visst är det coolt!! Jag tycker också det :) Det är så himla häftigt.

De insikter jag skriver om ovan är ju egentligen bara ett fenomen som dyker upp när jag uppenbarligen gått för fort fram... Just med "ligg" som jag jobbat längst med, funkar det bäst. Och "stå", som jag bara börjat testa lite med, där har jag mycket jobb kvar... måste gå tillbaka till frivilliga stå där tills det är SOLKLART att hon fattar att just "stå" är ett beteende. Där har jag massor att jobba med för just "stå" är så himla mycket svårare att lära in tycker jag...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards