Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 3 december 2007

Signalträning

Av Lina - 3 december 2007 19:55

Träningen med "ligg" på kommando går framåt. Idag har vi tränat rätt många pass faktiskt. Har även börjat med "sitt" på samma sätt och testat att blanda kommandon i träningen. Det funkar faktiskt bra!


Tog vara på tips i en kommentar nedan och har även belönat lite frivilliga stå innan vi dragit igång signalträningen, för att öka på chanserna att hon faktiskt ställer sig still mellan repetitionerna, och det var ett bra tips, för jag ser mer och mer av beteendet!


Ett pass väntade jag medvetet ut henne länge för att se hur hög tröskeln är innan pip och gnäll kommer in. Inte så schysst kanske, men bra för mig att veta på ett ungefär vad hon orkar med. Tyckte det var enklare efter det att sätta vettiga kriterier faktiskt, även om man liksom får gå lite på känn (räknar inte sekunder).


Använder fri-signalen för att få henne ur position och den är populär. Inte så konstigt om man tänker på hur många belöningar hon faktiskt fått för det beteendet. Gäller väl bara att se till att belöna "sitt" och "ligg" (och alla andra signaler) lika många gånger?


Läste för övrigt Morten Egvedts senaste blogginlägg idag och återigen inser jag hur lite jag egentligen kan om detta med klickerträning. Praktiskt menar jag då. Men en sak har jag då lärt mig ordentligt vid det här laget och det är att jag inte får ha för bråttom...

 
 
Emma, Henke & Skott

Emma, Henke & Skott

4 december 2007 08:41

Hej!! VILKEN HELG NI VERKAR HAFT!!! Ååå va roligt det låter.... & va fin hon e´Pejla!
Här nere ligger hunderiet nästan på is eftersom att jag bytt jobb, men dom verkar tycka att det är rätt OK.
Jag har en allmänlydnadskurs på brukshundsklubben & om jag inte har helt fel för mej så har jag faktiskt Pejlas syster Lizzie i den kursen. =)
Va spännande att du anmält dej/er till MY DOG!
Kramar Emma, Henke & Skott

http://mrperfect.webblogg.se

 
Malin

Malin

4 december 2007 09:47

Du är så duktig och jobbar så bra! jag får allt se till att skärpa till mig och fundera lite mer kring vad jag håller på med;-)

jag försöker förresten få till feeds på bloggen men jag får inte till det! Hur gör man?

http://turbotass.wordpress.com

 
Ingen bild

Hundbiten

4 december 2007 10:34

Emma - det var länge sedan jag var inne och kikade hos er nu - tack för kommentaren - ska gå in och läsa lite om hur det går med Skott! :)

Och ja! Lizzie är Pejlas kullsyster och var faktiskt den hund jag länge trodde skulle flytta in hos oss :)

Malin - RSS-feeds... mja du... ?! Var det inte Helena som fått till det med det från min blogg? Fråga henne - jag har faktiskt ingen aning då jag inte använder mig av det själv... :/

 
Ingen bild

Helena H

4 december 2007 19:15

Ska jag svara här eller i Malins blogg? Nu blir det här. För att lägga till feeds på bloggagratis skriver man in http://hundbiten.bloggagratis.se/index.xml i adressfältet, eller klickar på länken "Bloggen i RSS", nästan längst ner. Sedan ger det sig (jag kör Firefox, kanske jag ska tillägga). Har förresten lyckats få in även wordpress-bloggarna som RSS-flöde nu.

 
Malin

Malin

4 december 2007 21:58

Tack Helena! Nu är pejlas blogg också med i feeds-listan!

http://turbotass.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards