Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 29 november 2007

Träningsfilm

Av Lina - 29 november 2007 21:28

Haha, nu har jag hittat den perfekta träningsfilmen för oss just nu. Det är en film där Fannys hund Missy tränar vittring på post-it-lappar. I och för sig är jag för tillfället lite intresserad av att just träna vittring på post-it-lappar, men det var inte det som var det bästa med den filmen just idag, för oss.


Pejla låg under köksbordet där jag sitter för tillfället och surfar runt, och i filmen om Missy hörs en hund skälla gång på gång i bakgrunden. Efter en stund reagerade Pejla på det där skallet genom att börja morra lite smått.


Ah! Tänkte jag - perfekt - här ska tränas!


Gick och hämtade lite godbitar och drog igång filmen från början igen. Varje gång ett skall hördes kastade jag en godbit till Pejla, och hon var så nöjd. Höjde volymen på datorhögtalarna så sakteliga och hade rätt högt ljud på efter en stund. Hunden skällde där i bakgrunden, och Pejla fick godbitar på löpande band. Dessutom klickas det en del i filmen också, och Pejla reagerade även på klicken - bara att mata med mer godbitar med andra ord :D


En gång, någonstans i mitten på filmen skällde Pejla till. Det var när en dörr smällde igen rätt hårt i filmen. Väntade tills hon blivit tyst och fortsatte sedan med godbitarna.


Vilken bra träningsfilm va? Ska spela den igen alldeles strax :)


Filmen hittas här om någon mer är sugen på att träna: http://www.youtube.com/watch?v=o0uO-YZ30PI

 
 
Ann-Louise

Ann-Louise

30 november 2007 09:23

Häftigt. Man vet aldrig när man ramlar över något bra. Tack för alla snälla ord om mig på din blogg!
Hoppas att ni får en underbar klickerhelg tillsammans och att vädret är er nådiga. Ska tänka på er :-).

http://www.hastochhund.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Marta

30 november 2007 10:01

Intressant! Du klickade inte då när du kastade godisarna direkt? Jag får nog låna tänket till Villgotts arbetsträning, det har lugnat honom i häsningssitutaioner tidigare.

 
Ingen bild

Hundbiten

30 november 2007 10:19

AL - Om du bara visste vilket lyft förra helgen givit mig. Det är sanslöst skönt att träna för och lyssna på dig. Så varsågod :) Och tack, jag tror helgen kommer bli kanon!

Marta - hade ingen klicker igår kväll. Körde filmen flera gånger, och dels fick hon godbit för varje klick som hördes i filmen, dels för varje skall och för varje smäll i dörr. Det blir väl mer av en betingning av ljuden - både skallet och dörrsmällen betyder godbit på väg, typ :) Funkade väldigt bra faktiskt och jag ska se om jag kan hitta fler ljud på nätet att träna likadant med. Tänkte även träna det mer systematiskt när vår egen ytterdörr slår igen.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards