Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 29 november 2007

En torsdag till

Av Lina - 29 november 2007 20:48

Stod i valet och kvalet mellan städning inför helgens finbesök, eller numer sedvanlig promenad med klubbkompisarna. Jag valde förstås det senare.


Förra torsdagen gick det väldigt bra och jag var oerhört nöjd efter det. Då var dock inte Charlie med, och jag hade mina misstankar om att det kunde ha varit avgörande för Pejlas fina uppförande.


Idag fanns Charlie och matte på plats när vi svängde in på parkeringen där vi brukar samlas, och Pejla noterade detta genom ett falsettskall. Men bara ett. Det har varit betydligt fler andra gånger. Öppnade bakluckan. Hon satt tyst. Öppnade burdörren. Hon satt tyst och tittade på mig. Kopplade på kopplet i selen. Väntade, sa "fri" och Pejla hoppar ur och tar kontakt med mig. YES! Härligt!


Träning ger resultat, så är det bara. Idag var det vi, Charlie + matte, tre collies och två golden. Pejla var lite nyfiken på colliehundarna eftersom de var nya i flocken (antar jag), men det var inga slit och drag på något sätt, men lite lirkande om utifall att kanske man skulle kunna komma lite närmare.


Hela promenaden gick finfint. Fokuserade på att ha trevligt :) Ett par gånger stannade jag faktiskt när hon drog, men det var inte åt Charlie eller några andra hundar, utan ner i halkiga diken (det är verkligen glashalt här nu - tänk på det ni som ska köra hit i helgen!). I övrigt blev det en hel del belöningar i form av kvällsmat utdelad, och en hel del nosande i diken, undersökande av konstiga föremål på marken och allt sånt där som hör promenaden till. Pelja och Charlie kom åt att studsa lite mot varandra några gånger, men det var aldrig något jobbigt slitande eller dragande i kopplet, så jag är supernöjd :)


Utanför en av ortens skolor mötte vi två hundar på andra sidan vägen. Den ena var en vinthund som tydligen inte gillade andra hundar. Eller nåt. Morrade gjorde den iallafall, väldigt högljutt. Matte/husse till hundarna stannade på långt håll och lät vinthunden sitta och morra på oss när vi gick förbi. Och nu sträcker jag lite på mig medan jag skriver, för Pejla tog kontakt med mig varje gång hunden morrade eller skällde. Varje gång! Charlie gick lite framför oss just då, och jag såg att han gjorde precis samma sak med sin matte. Ojojoj vad vi var stolta över våra hundar! :) Jag önskar bara att jag hade haft något annat än torrfoder i fickan... för det uppförandet var värt en hel pannkaka. Minst.


Just nu känns det som om vi befinner oss i en uppåtgående spiral. Mycket börjar liksom falla på plats och jag märker stora förändringar i resultatet av det vi tränat och tränar. Helgens kurs med Ann-Louise gav mig också många insikter som gör att jag känner mig mycket mer avslappnad. Så jag säger som hon, Ann-Louise alltså: Livet är härligt!

 
 
Ingen bild

Marta

30 november 2007 09:59

Vad roligt att det går så bra! Ni är så himla duktiga!!!!

 
AK

AK

30 november 2007 11:42

Vad härligt att läsa! Ni är så underbart duktiga och entusiastiska!!

http://bacillen.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards