Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 29 november 2007

Ligg

Av Lina - 29 november 2007 15:08

Har börjat träna om ligg på kommando, enligt tillvägagångssätt som jag beskrev häromdagen. Vi tränar helt utan störning än så länge, inomhus, hemma.


Vi har kommit så långt att hon lägger sig snabbt på kommandot, men hon har ännu inte slutat bjuda på frivilliga ligg. Inte så konstigt kanske eftersom hon har lång erfarenhet av att frivilliga ligg lönar sig :) Inte heller har hon slutat testa andra beteenden som brukar löna sig; framför allt sättande och backande. Ingången har hon slutat bjuda på helt under dessa träningspass. Har dock kontrollerat att de frivilliga ingångarna inte försvunnit helt i andra situationer. Det har de inte :)


Men hon verkar ändå ha börjat få någon slags förståelse för systemet "vänta ut mig så får du ett "ligg"", för emellanåt så står hon faktiskt och väntar. Med riktigt mycket bus i blicken. Och när hon får sitt "ligg" är det med en rasande fart hon dänger i backen. Så jag antar att det bara är att fortsätta tills hon förstått vad det hela går ut på :)


Ska försöka vara riktigt noga nu och inte vänta för länge innan klick - det är där den största svårigheten ligger för mig. Jag måste klicka innan hon hinner försöka sig på att bjuda på något. Det är inte helt lätt, men jag blir bättre och bättre på det. Och som sagt, jag ser ju en förändring åt rätt håll; får fler och fler vänta-ut-beteenden, så att detta är rätt väg att gå tvivlar jag absolut inte på.

 
 
AK

AK

29 november 2007 16:51

Låter hur bra som helst!

http://bacillen.wordpress.com

 
Ingen bild

Marta

29 november 2007 16:52

När du nu jobbar med att bara belöna lägganden på kommando, fortsätter du då att klicka+belöna under en övergångsperiod och i så fall under hur lång tid? Går du in emellan och klickar för utfört moment eller belönar du direkt när det väl är inlärt?

 
Ingen bild

Hundbiten

29 november 2007 18:19

Jag klickar när hennes armbågar slår i backen, kastar godbit på golvet så att hon måste resa sig för att hämta den. Säger "ligg" när hon sedan väntar och så håller vi på :)

 
Ingen bild

Hundbiten

29 november 2007 18:26

Nu ser jag att du frågat om tid också Marta - jag är inte hundra, men jag tror att om jag nu ska träna snabba lägganden på kommando, enbart, så kommer jag alltid att göra såhär. Annat blir det ju längre fram när man ska börja baklängeskedja saker och så, men om kriteriet är "lägg dig snabbt på kommando" så tror jag nog att det alltid kommer att se ut såhär. Tills jag eventuellt kommer på något annat sätt som är bättre då ;)

 
Vendela&Dagny

Vendela&Dagny

29 november 2007 20:11

Kul med signal träning! När jag lade signal på sitt och ligg så belönade jag mycket spontant stå i träningspassen med klick och belöning eller signalen för sitt eller ligg. Det gjorde det mycket lättare att få henne att invänta signalen och inte bjuda frivilligt sitt eller ligg stup i kvarten. Men så kanske ni redan gör;)

http://dagny.taftea.se

 
Ingen bild

Hundbiten

29 november 2007 20:36

På sätt och vis. Men jag belönar inte ståendet med klick/belöning, utan med kommandot "ligg". Eftersom "ligg" är enda sättet att komma åt belöningen blir "ligg" ett åtråvärt kommando för hunden att få. Är du med på vad jag menar?

 
Vendela&Dagny

Vendela&Dagny

30 november 2007 21:43

Jo, jag hänger med;) Vad jag menade var bara att det underlättar träningen av invänta signal om spontant stå ligger högt på repertoaren. När jag tänker efter körde jag nog ett pass stå med klick belöning innan och sedan när vi tränade ligg så belönade jag spontant stå med signalen, som du gör. Hoppas att ni får kul i helgen, önskar att jag kunde vara med!

http://dagny.taftea.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards