Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 28 november 2007

Störningspromenad igen

Av Lina - 28 november 2007 12:11

Vi tog en långpromenad igårkväll igen med Charlie + matte. Det vi har kunnat konstatera hittills är att Pejla är mycket mer känslig än vad Charlie är för störningen som uppstår i och med att vi är tillsammans. Pejla har mycket svårare att koncentrera sig på annat än Charlie, än tvärt om. Charlie kan strunta i Pejla långa sträckor och går och nosar mycket mer och håller sig på behagligt avstånd i kopplet.


Vi har förut antingen låtit hundarna leka efter promenaden, eller inte alls. Igår kom Charlies matte med det utmärkta förslaget att de skulle få leka innan istället - om hon fått leka av sig redan innan var vår teori alltså att hon inte skulle gå och stressa upp sig av lekförväntan under promanaden.


Sagt och gjort, detta provades. Och det funkade rätt bra faktiskt! När vi tyckte att de lekt klart kopplade vi upp och gick. Pejla var givetvis lite trött efter en massa bus också, och det hjälpte säkert till, men hur som helst så var hon inte alls lika het på att få komma till Charlie som vanligt. Inte den första biten av promenaden iallafall.


När hon efter en stund började hänga ute i kopplet bestämde jag mig för att visst, jag kan stanna och ta paus som jag gjort ett tag nu, men istället för att fokusera på det, som jag faktiskt kommit att göra, ska jag nu fokusera på ALLT som är BRA istället. Hade fickan full av kvällsmat, så det var ju bara att köra på. Förstärkning, förstärkning, förstärkning för minsta lilla antydan till att hon ville ta kontakt med mig. Och det är väl ingen större nyhet att detta fungerar. Tog lite pauser emellanåt och skickade iväg henne på varsågod för att nosa i vägkanten, så att det inte skulle bli fotgående av hela promenaden. Och det funkade också. Ibland kom hon tillbaka efter en stund och vi körde vidare ett tag med förstärkning av rätt beteenden. Ibland glömde hon bort sig och började dra. Och då stannade jag tills hon tog kontakt (inte tills hon kom in till sidan), höll hög frekvens på förstärkningarna osv osv.


Med andra ord kan man väl säga att vi börjar om lite :) Igen :) Men det gör inget. Jag antar att man måste tillåta sig själv att byta strategi emellanåt; särskilt när det känns som om det nya är bättre. Och bättre för mig är då att se över förstärningarna av bra beteenden (ni vet, tajmingen, frekvensen, kvaliteten, kriterierna...) än att fastna i att behöva stanna och pausa hela tiden. Stannandet/pausandet kan visst få förekomma, men inte bli det vi lägger fokus på, för det känns väldigt bakvänt.

 
 
Ingen bild

Marta

28 november 2007 14:20

Härligt när man kommer med nya insikter!

Jag tycker mig behöva byta strategi mest hela tiden, antingen så blir man för förutseende vad gäller belöningar eller så blir man för statisk och tråkig i sitt sätt. Jag inbillar mig att man måste/får vara lite mer flexibel i sitt tänk när man klickerträningen, jag tror att man kan vara konsekvent på många olika plan?

Vi har också testat lek före kurs och det fungerar faktiskt bra. Hundarna hade kanske lugnat sig ändå efter hand men det kan bli jobbigt när de ligger med riktigt hög förväntan. Iof kommer det väl bli värre och värre på sikt(själva starten, hälsningsögonblicket) men håller man sig till sina utvalda "leka före träning kompisar" så är det nog helt ok.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards