Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 21 november 2007

På besök

Av Lina - 21 november 2007 20:31

Ikväll tog jag och systern en timmes promenad med hundarna. Pejla drar som vanligt rätt mycket när Selma är med, men jag försökte vara bestämd och stanna när hon drog för mycket. Har tagit åt mig av Bacillens funderingar kring att "straffa" henne i vänstersideposition och har övergått till att hålla henne i halsbandet innan vi går vidare. Det funkar faktiskt bra! Även om jag har rätt svårt för detta med att faktiskt sätta gränser. Det känns lite hårt ibland att göra sådär. Är nog dålig på att ställa krav på henne...


Vi stannade på fika hos systern efter promenaden och Pejla for runt en del och tyckte det var jätteroligt att vara på besök där hos Selmas trevliga matte och husse. Särskilt husse som bara vill gosa hela tiden. Och sedan har vi ju Selma och de två katterna...


Men efter ett tag la sig iallafall Pejla ner vid mina fötter och somnade. Kändes bra att hon kunde slappna av.


Igår tog jag och Charlies matte ett träningspass vid den upplysta hockeyplanen igen. Skrev ett jättelångt blogginlägg om det igår, men just när jag skulle posta det försvann internetuppkopplingen, och med den hela inlägget. Blev sur och orkade inte skriva om allt.


Det gick både bra och mindre bra. Ett av problemen skrev jag dock om på klickerforum.se, och för den som är intresserad finns det att läsa här: "Att sätta regler".


Men träningen gick också bra, det var inte bara svårigheter. Vill gärna ha sagt det också :)


Gonatt!

 
 
Ingen bild

Marta

21 november 2007 21:49

Vad duktig du är som är så flitig med att gå koppelpromenader med andra hundar. Känner du att någon metod ger bättre/snabbare resultat än någon annan? Jag har kört fast lite på belöningsträningen som jag upplevde väldigt effektiv ibörjan men det är lätt att överbelöna och vattna ur belöningarna om man skall belöna mycket. Man måste nog lägga upp promenaderna så att man fokuserar på lite olika saker olika bitar, tex "här" (kontakt o position) med belöning vissa bitar och mer slappo men ändå slakt koppel periodvis. Strukturerar man upp och belöningstränar man koppelgåendet stundvis så tror jag att hundarna känner sig friare i längre slakt koppel koppel även om de inte får dra? En liten tanke bara....

 
Ingen bild

Hundbiten

22 november 2007 10:30

Jag gör nog mycket som du beskriver - missar ibland att skriva i blogginläggen att jag belönar mycket för rätt beteenden - det är kanske för självklart på något sätt - den typen av träning är så grundläggande att det liksom sker av sig självt :)

Tycker att det funkar bättre och bättre och kör vidare på mitt upplägg; dvs belöna rätt och hindra henne från att dra för mycket genom att stanna/hålla i halsbandet en stund.

Men detta sker förstås inte hela promenaderna. Efter "varsågod" får hon gå och nosa och göra vad hon vill. Eller ja, inte precis vad hon vill, hon får ju hålla sig på behagligt avstånd och inte tokdra.

 
Ingen bild

Marta

22 november 2007 10:59

Aha, hålla i halsbandet, det lät som en bra strategi. Den kan vara värd att testa även för mig när Villgott går upp för mycket (det är ju då han drar "på riktigt")

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards