Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 14 november 2007

Med risk för att bli tjatig...

Av Lina - 14 november 2007 21:06

...så har vi fortsatt fotträningen idag. Har försökt vara lite kreativ med belöningarna för att träningen inte ska bli statisk och tråkig.


På lunch käkade jag hämtmat på kontoret. Köttfärslimpa med bacon i med potatis, sås och kokta morötter. Pejla låg så fint vid min sida under hela måltiden och fick en kokt morotsbit emellanåt. Har henne gärna liggandes bredvid när jag äter så det känns helt ok att förstärka det.


Fotträningen bestod i att vi tränade ingångar och använde slick på tallriken som belöning. Flyttade mig runt i köket i alla möjliga och omöjliga vrår så att det blev lite krångligt för henne att komma in i fotposition, men tallrikens rester var så goda att hon fixade det galant.


Gjorde en vända i trädgården också utan godisbelöning för fotgåendet, bara boll. Hon tycker det är rätt häftigt att springa efter boll numer, och vi tog ett intensivt pass av fritt följ. Det blir en härlig intensitet i det när det är fartfylld lekbelöning på gång. Inte så täta repetitioner dock, men roligt är det och därför säkert effektivt.


Hon går med mig och när hon gör ett bra följ i en sväng klickar jag och kastar bollen. Hon kommer snabbt tillbaka med den för att byta in den mot en godbit (har börjat byta igen då hon på senare tid valt att leka en del själv, men det håller på att försvinna tack vare byteshandeln).


Var lat när det var middagsdags och barnen fick bestämma att det skulle bli hamburgare från kiosken... inte min favvomat direkt, men någon gång ibland funkar det väl.


En fjärdedel av min hamburgare blev över och det fanns en ivrig aspirant på den en bit bort från matbordet. Så den användes också som belöning idag för ingångar. Två stycken blev det. Eller tre - felade den första eftersom hon satte sig snett, men banne mig satte hon sig inte spikrakt de två nästa. Så gärna ville hon ha den hamburgaren...


Inga långpass alls idag, utan väldigt kort med högstatusbelöningar. Och än en gång kan man ju konstatera att belöningskvaliteten har stor betydelse när man tränar.


Tog för övrigt en skön kvällspromenad med min syster och hennes miniSelma. En del dragande i kopplet blev det, men jag kallade faktiskt in henne ett par gånger och då gick hon långa sträckor i slakt koppel efter det. Allt kan man ju inte få på frivilligbasis :) Släppte hennes koppel mot slutet av promenaden och lät det släpa. Till min glädje sprang hon inte iväg för att prova på bus med Selma, utan sprang istället och nosade lite för att sedan bjuda på fotgående de sista 3-400 metrarna hem till systern. Det, och den friska luften, fick mig på himla bra kvällshumör.

 
 
Ingen bild

Marta

15 november 2007 10:39

Perfekt när man får superbelöningar "över", det behövs ibland för att få fram det där lilla extra.

Villgott har alltid varit en egoist som helst leker själv så jag har verkligen tagit fasta på att alltid belöna avlämnandet/bytet, oavsett om han kommer frivilligt eller på kommando. Det skall löna sig att komma till mig, antingen så kampar vi och byter eller så kampar vi och så får han leksaken/belöningen igen, jag tycker att det stärker kommunikationen och samarbetet enormt att göra så.

 
AK

AK

15 november 2007 13:59

Du är inte tjatig, tvärtom inspirerande ju!
Vad härligt effektivt du fick till det med korta pass inbakade i vardagen och braiga belöningar!!

http://bacillen.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards