Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 13 november 2007

Fot och ingångar i svårare miljö

Av Lina - 13 november 2007 21:49

Vi tog oss en vända till brukshundklubben nu på kvällen. Stängde in oss i den tomma agilityhagen då det fanns de som tränade bruksframåtsändande på plan, och det var mörkt och inte så mycket yta på planen. Kändes säkrast att ha lite staket runtom oss :)


Fokuserade på hög förstärkningsfrekvens/låg latenstid. Det gick KALASBRA! Trots att det var mörkt och att det satt hundar och ylade i vissa bilar gick det att få Pejla med på noterna. Har ju bestämt mig för att vara lite mindre tillåtande vad gäller nosande och sådant, och det hjälper massor! Faktiskt behövde jag bara ta tag i halsbandet 5-6 gånger på hela tiden, och vi körde på ett bra tag.


Fotgåendet - varierade mellan att klicka/belöna för kontakt, kontakt, kontakt i fotposition, ibland när vi stod still, gått ett steg, gått tio steg, gått två steg, stod still, stod still osv osv. Höll väldigt hög frekvens på klickandet och belönade både utåt på vänstra sidan i gåendet och sedan genast på linjen mellan våra ansikten när hon återtog kontakten. När hon satte sig i halter belönade jag också på linjen mellan våra ansikten.


Det blev riktigt härligt att träna där i mörkret. Trots att det var svårt att se ordentligt emellanåt.


Ingångar - klick och belöning för frivillig ingång. Under tiden jag gav henne belöningen flyttade jag mig för att hon snabbt skulle kunna bjuda på en till. Provade att ställa mig både så att vi stod näsa mot nos, samt att flytta mig så att hon fick göra ingångar både från höger och vänster och bakifrån. Det här gick också superbra!


En sväng, när det kom en bil körandes in på en parkering, samtidigt som två människor gick förbi med sina hundar och några andra hundar levde rövare i en bil, ja, då blev hon lite låg. Vi tränade fotgåendet just då och hon började sacka väldigt och gick liksom bakom mig. Men det gick över efter en stund.


Lekte mycket som belöning också, var 5:e till var 10:e klick belönade jag med fleeceflätan som hon älskar. Men hon kampade faktiskt inte riktigt lika bra "som vanligt" hela tiden, och det tyder jag också som om att mörkret/hundarnas ylande/bilar och folk gjorde stället lite läskigare än vanligt.


Hur som helst. Jag känner mig supernöjd. Det går framåt och det är härligt!

 
 
Agneta

Agneta

14 november 2007 09:04

Hej Lina!
Vad otroligt duktiga ni är på att träna strukturerat! Detta kommer att bli jättebra ska du se.
Har "snott" ett kort igen hoppas det är ok?
Du fotar ju som den värsta papparazzin...!Snyggt!

http://www.goldenkim.se

 
Ingen bild

Hundbiten

14 november 2007 09:43

Hej Agneta!
Vi är strukturerade i perioder :) Får en inspirationskick emellanåt och då är det kul att träna, men tyvärr sackar vi ihop emellanåt och får börja om sedan. Men just nu är det jättekul att träna! :)

Klart du får låna bilder - den på dig och Kim blev riktigt bra faktiskt! Fast mest måste väl det bero på snygga modeller? :)

 
Ingen bild

Marta

14 november 2007 11:23

Vad duktiga ni är! Kul att det fungerade med att vara lite mindre tillåtande på plan, jag tror att man har igen det på sikt.

 
Ingen bild

Hundbiten

14 november 2007 12:30

Jag tror också det och jag tackar dig mest för att jag kommit till insikt om detta! :)

Det gäller väl bara nu att hitta balansen här så att det inte blir för mycket av det; det är ju ändå en typ av korrigering på något vis. Vill ha koll på att jag ändå håller såpass bra nivå på kriterierna att inte hon inte börjar nosa i någon slags överslagshandling för att träningen är för svår.

 
Ingen bild

Marta

14 november 2007 14:23

Helt rätt tänkt! Jag kombinerade den här träningen med att enbart gå ut och ha kul på planen, sedan korta korta pass med bara något moment som sitter för att sedan bryta, gå av planen för att låta honom nosa igen osv.

 
Nina

Nina

14 november 2007 19:20

Kul att läsa om er träning! :-) Alltid inspirerande att läsa hur andra (klicker)tränare tränar. Lycka till med träningen!

http://www.agera.org

 
AK

AK

14 november 2007 20:00

Himla bra träning!
så där strukturerad ska jag vara nästa gång jag tränar på klubben...jag blir nog minst lika störd av miljön som jycken ;-)

http://bacillen.wordpress.com

 
Tina

Tina

16 november 2007 13:41

Oj av duktig du är och va bra du tränar. Håller med AK, här ska det också bli skärpning.
Tina

http://workinglabs.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards