Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 12 november 2007

Fot

Av Lina - 12 november 2007 20:31

Förra veckan körde vi frivillig framförmapp; den här veckan tror jag vi ska koncentrera oss på fotposition.


Det var ett tag sedan vi tränade detta målmedvetet, och det är ju som med allting, tränar man inte "glöms" det bort.


Har som regel belönat Pejlas fotgående med godbit från min vänstra hand, utanför vänstra sidan av hennes huvud, så att hon måste vrida huvudet ordentligt åt vänster för att ta godbiten. Detta har jag gjort ända sedan vi började med fotträningen. Anledningen är för att denna position främjar ett rakt fotgående. En hund som har belöningsförväntan vid min kropp har större tendens att hamna snett och tränga. Inget jag själv erfarit, förstås, men tränare jag har stort förtroende för har påpekat detta och jag litar på dem till 100%.


Har dock upptäckt att hon ofta fastnar lite för länge i den positionen; hon tuggar i sig godbiten med blicken åt vänster, och fortsätter sedan att titta åt vänster, ibland en bra stund, innan hon återupptar kontakten med mig så att vi kan gå vidare.


Det kanske skulle vara ok om det inte var så att hon ibland liksom glömmer bort vad vi håller på med när hon står och tittar där åt vänster, och rätt som det är händer det då att hon börjar nosa på backen efter en stund.


Men nu har vi nya regler.


Först och främst. Om vi tränar så tränar vi. Och varje gång hon böjer sig för att nosa tar jag från och med nu tag i hennes halsband och håller i det tills hon tar kontakt med mig igen.


Sedan ska jag börja om lite med fotgåendet. Dels ta upp följ vid baklängesgång igen och sätta kriterierna så att hon måste hålla kontakt med mig för att få klick.


Dels vända om och gå rakt fram och se till att hålla hög frekvens på klick/belöning. Får nog lägga torrfodret åt sidan ett tag i den träningen och belöna med något som dels är godare, men framför allt mjukare, så att hon får i sig belöningen snabbt som attan.


Vid sidan av detta ska vi träna ingångar. Kanske på klossen till och med. Och helt säkert att hon ska få göra frivilliga ingångar från olika vinklar.


Ska också börja fundera på vad jag vill ha hjälp med av Ann-Louise när hon kommer hit och håller kurs om ett par veckor. "Allt" skulle jag väl kunna säga, men jag får nog begränsa mig lite iallafall...

 
 
Ingen bild

Marta

12 november 2007 20:51

Vad lustigt det är! Hela tiden poppar det upp moment och saker som man borde träna mer eller oftare på. För tillfället så så ligger inkallning och nosarbetesbiten närmst till hands. Man skulle vara mer fexibel i sitt träningsupplägg, jag har så lätt för att köra fast. Om jag t ex jobbar med koppelgåendet, då glömmer jag bort lösträningen, kör jag apporten så missar jag något annat, jobbar jag med frivilliga beteenden så döper jag dem aldrig, jobbar jag med döpta kommandon så missar jag att plocka fram de frivilliga.....Ja du ser hur man är.

 
Ingen bild

Hundbiten

12 november 2007 21:04

Multitasking!
Inte min starka sida när det gäller hundträning :) Man får hoppas att man blir bättre på detta ju mer erfarenhet man får...

Inkallning och nosarbete, det behöver vi också! Borde verkligen lägga något spår snart, det var för länge sedan... blir mest nosarbete inomhus för oss just nu - det är ju kolmörkt ute mest hela tiden! :(

 
Jana

Jana

13 november 2007 10:17

Låter som en uppgift för potatisbitar, fotgåendet. ;-) Du skriver att det tar lite tid efter belöningen tills hon tar kontakt med dig så att ni kan gå vidare. Stannar du upp när du ger henne en godbit? Jag har en tendens att stanna när jag belönar Hathil för fotgåendet fast det funkar bra mycket bättre om man belönar samtidigt som man fortsätter gå. Skulle kankse vara en bra lydnadsgren "Belönande under gång", säkert inte så många som skulle få en tia för det. ;-)

http://isgardsdjur.bloggagratis.se

 
Border & Dobermann

Border & Dobermann

13 november 2007 11:03

Hej!
Tänkte bara skicka en positiv tanke till dig, brukar vara inne och läsa om vad ni gör...Alltid får man en till träningstanke!
Håller själv på mycket m koncentration på min border just nu, för han vill gärna vända bort och tycka nåt annat är lite roligare!

Tycker du gör ett bra jobb m Pejla

//Matte till border & dobermann

http://www.minahundar.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Marta

13 november 2007 11:32

Jag skall försöka veckoplanera, skriva upp vad som bör tränas vecka för vecka. Då är det lättare att följa upp och se vad man har strukit, det som finns kvar är alltså sådant som man drar sig för att träna....Svart på vitt mao. Sedan dyker det ju hela tiden upp saker ändå som man har missat men då får man väl strukturera om lite, huvudsaken är nog att man har en grundidé i alla fall?

Det är ju besvärligt med mörker och spårande men jag lade faktiskt ett öppet spår på en fotbollsplan igår. Visserligen tappade vi bort oss någonstans på mitten men Villgott tog spåret igen(lättare på en öppen plan där man kan gå rakt över planen för att ta upp spåret igen, värre i en bäcksvart skog) och han var mentalt slut när vi kom hem, det var ju syftet. Jag skall försöka få tag i reflextyg och göra snitslar av, då kan man ju spåra med pann/ficklampa och se vart man gått också, det är nog inte fel.

 
Ingen bild

Hundbiten

13 november 2007 12:21

Jana - provade faktiskt med makaroner igår som också visat sig vara en riktig dreggelfavorit, och det funkade bra inomhus iallafall :) Börjar där så får jag plocka ut det med mer störningar igen när det funkar "smärtfritt" inne :)

Och ja, jag stannar när jag belönar fotgåendet när vi går framåt. Anledningen är väl främst belöningspositionen. Det blir svårt att fortsätta gå framåt i den belöningspositionen... fast när vi kör baklängesfölj belönar jag med mer rörelse än själva följet... springer bakåt så att hon får jaga godbiten liksom.

Men det är en bra tanke du kommer med! Ska se hur jag kan utveckla den i fotträningen!

 
Ingen bild

Hundbiten

13 november 2007 12:28

Border & Dobermann - Tack för den positiva tanken - vad kul att du hittar inspiration här! Ska kika in hos dig efter jobbet :)

Marta - ja det är väl bara till att ta sig i kragen. Hittills har jag ju tyvärr bara den där listan i huvudet. Kanske är tid att skriva ner den också... vill bara inte göra träningen FÖR kravfull, är rädd att jag ska tappa sugen då!

 
Ingen bild

Marta

13 november 2007 13:35

Även om man planerar och gör listor så kan det ju vara svårt att följa, men man får ändå en blick för vad som verkligen blev gjort. Jag ser det mer som en "kom ihåg lapp" som man kan gå tillbaka och kika och lägga till på utifrån den träningen som verkligen blir av. Jag har lagd den i bloggen under "privat" så slipper jag känna press utifrån om det inte alls skulle bli som jag har tänkt mig.

 
Jana

Jana

13 november 2007 14:25

Har just varit ute för att testa fotgående och man blir ju nästan arg hur man jämt stannar upp efter klicket fastän man hade bestämt sig att inte göra det (klicket avbryter tydligen beteendet hos mig). Det hände jämt samma sak beroende på hur jag belönade:
A) klick, stanna, belöning, Hathil tuggar, sedan nosar han tills jag säger "Fot" igen
B) klick, fortsätta gå, belöning, Hathil tuggar medan han går, han tittar hela tiden på mig
Konstigt att jag inte hade lagt märke till det innan dess. Som Border & Dobermann skriver får man alltid en träningstanke här, även om det kanske inte är samma tanke som du har. ;-)

http://isgardsdjur.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Hundbiten

13 november 2007 22:02

Det där nosandet kan man ju bli helt nipprig på. Jag har bytt taktik där - börjar hon nosa när vi tränar fot tar jag tag i hennes halsband, inte hårt, men ändå så att hon inte kan fortsätta med sitt nosande, och släpper när hon visar intresse för mig igen. Och det hjälper massor faktiskt.

Har innan tränat en del på att hon inte ska tycka det är obehagligt när jag tar henne i halsbandet, så jag tror inte att hon upplever situationen som obehaglig. Hoppas inte det iallafall.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards