Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 8 november 2007

Ingång, stå, ligg, sitt, backa

Av Lina - 8 november 2007 15:17

Det var ju så jag ville ha ordningen i framförmappen, och vi tränar vidare. Ett par-tre pass om dagen kör vi i denna ordning. Har dock ökat antal repetitioner från tio per beteende till ungefär det dubbla. Tycker passen blir alldeles för korta annars och Pejla hinner inte riktigt med på något sätt. Dessutom har jag som regel nu att lösa henne ur position genom frisignal och klickar/belönar även för rörelse på denna (dock använder jag den inte på backandet).


Vi koncentrerar alltså den här veckan till detta. Jag vet inte om jag direkt ser några framsteg än. Eller jo, det gör jag visst det. Hon har blivit bättre på ingångarna. Sätter sig rakare och vi får till nya repetitioner allt snabbare.


Stå - ja, det är lite som förut, jag är osäker på om hon vet vad jag klickar för. Jag vet inte hur jag ska sätta kriterierna där riktigt så det är ju fullt förståeligt. Men står gör hon. Avvaktar jag minsta lilla för länge med att klicka i stående position är hon dock väldigt snabb att testa något annat. Körde lite omvänt lockande på stå idag också. Det var länge sedan sist. Det funkade fint. Kanske att jag ska lägga på signal där så att hon får en känlsa av att det faktiskt är ett beteende?


Ligg - Trots den ordning jag valt på grundfärdigheterna väljer hon ibland att sätta sig före läggandet. Men jag har skärpt till mig och kliver ur position så fort jag bara kan när jag ser att ett sättande är på gång, så att hon inte hinner få ner rumpan i backen. Läggandena varierar en hel del om man ser till hur hon lägger sig.


Sitt - Här är hon ofta så inne i ligg så att hon provar flera gånger med ligg. Inte så konstigt kanske, men det tyder ju också på att hon inte är repetitionsklok. Hon testar gärna ett backande eller två också, innan hon bjuder på sitt. Och även när hon fått klick för ett antal sättanden kan hon börja testa något annat.


Backa - Hon backar med viftande svans, men det går långsammare än det har gjort förr.


Summa summarum: JAG lär mig mycket under dessa pass, men jag har en känsla av att det rör till det lite för Pejla. Vad kan jag göra åt det då? Ja... jag funderar på att plocka ut grundfärdigheterna var och en för sig snart och riktigt jobba med dem en och en, utan "störningen" att hon ska behöva tänka på alla beteenden samtidigt. Jag inbillar mig att hon då kommer bli säkrare på vart och ett av beteendena, plus att jag då kan börja shejpa och bli lite mer restriktiv i klickandet; bara välja ut de repetitioner som liknar slutmålet mest.


Men jag ger mitt tidigare upplägg en chans veckan ut. Ingångarna har blivit mycket bättre, så det går ju framåt helt klart!

 
 
Ingen bild

Marta

8 november 2007 15:59

Oj så många rep/beteende. Jag har nöjt mig med två rep men det verkar vara mer än nog för oss för Villgott tycker inte att den där mapp/momentträningen är så rolig längre...

Jag skall nog testa att föra lite logg på enstaka moment som variation. Apporten och kontakten behöver vi ju jobba med så det får nog bli kvällsaktiviteten...

 
Ingen bild

Hundbiten

8 november 2007 16:50

Ja jag kanske gör helt bakvänt! Kanske är så att jag ska göra färre rep... hmmm... måste fundera på det.


Jag har bara fått en känsla av att hon måste få "landa" ordentligt i varje beteende innan jag bryter - att hon måste få bli säkrare på själva beteendena innan jag liksom jagar upp det för mycket... men jag kan ha fel!

Fast det blir ju faktiskt inte fler repetitioner av beteendena nu, eftersom hälften av godbitarna går åt till frisignalen :)

 
Ingen bild

Marta

8 november 2007 16:59

Jag tror att det beror helt och hållet på vilken typ av hund man har. Jag saknar ju "motor" i min hund(klickerovan?) och då får man gå lite försiktigt fram, hade jag haft en hund med mer driv i så hade jag också gärna kört på lite mer. Jag har nog övertränat en del tidigare så det ligger nog mycket hos mig att han är som han är. Dessutom så felar jag ganska tidigt för att undvika att han inte utför momentet som jag har tänkt det och då blir det rätt från början och det behövs få repetitioner, det kanske gör honom mindre benägen att jobba sig fram eftersom jag stör ut...Hmm jag får fundera lite på det här och hitta roliga saker i vardagen att klicka för så att han känner sig "duktig".

Nu kör vi ytte pytte korta pass vad det än gäller för att få tillbaka lite gnista, det enda som Villgott verkligen brinner för är att få nosa, då finns det minsann motivation så det räcker och blir över.

 
AK&Kråka&Bacillen

AK&Kråka&Bacillen

8 november 2007 18:35

Kanske kan det, som du är inne på, vara ide att varva denna form av träningspass med fokus på rena grundfärdigheter ett och ett eller i annan ordning...
samtidigt är ju denna form av träning bra för att få till repetitionsklokheten och mappklokhet. Jag tycker att man tränar detta bra genom att bara byta mellan två beteenden också, några gånger ligg, sen sitt några gånger osv...Tänker att hundar är bra på att se mönster och kanske är det dumt att de blir för inkörda på ordningen?
Spännande är det iaf! Jag tyckter också att 10 upprepningar blir för lite...och jag har märkt att med rätt förstärkning blir beteendet intensivare ju längre man kör ett pass, det är härligt tycker jag!!
Lite svammel från mig...
Kul att du gillar bacillen!

http://bacillen.wordpress.com

 
Ingen bild

Hundbiten

8 november 2007 20:52

Bacillen är ju underbar! :D

Har tränat rätt mycket så, att byta mellan bara två, eller ibland tre, beteenden, utan någon särskild ordning. Och då har jag tyckt att hon varit repetitionsklok. Det var inte förrän jag slog mig in på denna mappbanan som jag upptäckte att hon faktiskt kanske inte riktigt är det.

Och ja... jag tror verkligen att det är stor idé att träna beteendena var för sig och lägga lite krut på det också, och nu när vi kommit igång igen känns det roligt att få börja shejpa lite på grundfärdigheterna igen :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards