Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 5 november 2007

Ordning och reda

Av Lina - 5 november 2007 21:13

Håller som sagt på att filura på detta med framförmappen. Har kommit fram till att jag vill ha nuvarande beteenden i följande ordning:

1. Ingång

2. Stå

3. Ligg

4. Sitt

5. Backa


Under två pass idag har jag delat upp godis i fem högar och tio godbitar i respektive hög och testat att helt enkelt träna i den här ordningen.


Hon har börjat bjuda ingång allt oftare när jag står helt stilla, men testar gärna ett sitt, lite backa och ett eller ett par ligg innan ibland. Men när hon väl fattat att det är ingångar vi ska träna så bjuder hon dem tio gånger på rad utan tvekan. Ska snart börja bli lite restriktiv i hur jag klickar då hon mer än hälften av gångerna sätter sig lite för snett.


Stå är en annan nöt att knäcka. Det får kanske bli lite omvänt lockande där igen, för jag tror inte att hon riktigt greppar vad det är jag klickar för när hon står. Ska börja jobba mer målmedvetet med frisignalen i stå också - fattar inte varför jag inte gjort det tidigare...?


Ligg börjar se riktigt fint ut! Det blir fällknivsvarianten när vi tränar det i framförmappen rätt ofta och det gillar matte :) Måste vara väldigt noga med att aldrig klicka innan armbågarna går i backen dock, för jag börjar se tendenser till småfusk där :)


Sitt. Jaa... där vet jag inte vad som har hänt. Eller jo, det gör jag nog. Har ju börjat shejpa sitt vackert lite då och då, och tyvärr har detta medfört att Pejla vinkar med ena tassen ibland när vi tränar sitt. Och tyvärr har klantmatte råkat klicka några gånger för detta. Hon är jädrans snabb med tassen ibland, och klickar jag när jag tycker att rumpan går i backen hinner hon ändå upp med den där satans tassen ibland. Så sitt måste vi renodla lite mer igen...


Backa. Hon gillar verkligen detta. Ändå har det gått bakåt lite. Kan bero på att jag inte belönat det så mycket på länge, det känns som hon blir osäker liksom. Backar några steg, får klick och belöning, men tvekar ändå lite innan hon provar det igen. Men bara hon gjort det 2-3-4 gånger så kommer hon igång med ett härligt tempo. Och så fort det där tempot med glädje blir mer frekvent ska jag börja vara restriktiv med klickandet även här och höja kriterierna för att få rakare och ännu snabbare backande.


Två sådana pass har det blivit idag alltså, och jag tror inte att det ska vara helt omöjligt att få till en mapp med någorlunda struktur på. Tänkte försöka vara lite effektiv den här veckan och koncentrera träningen till detta, så får vi se vart det slutar.


Tog en härlig långpromenad med Charlie + matte ikväll. Det regnade en del och vi pratade faktiskt om hur härligt det är att komma ut i sådant väder. Innan hund var det inte många gånger jag hade en tanke på promenad när regnet strilade utanför fönstret. Och det var ju synd, för det är väldans uppfriskande.

 
 
Ingen bild

Bordertass

5 november 2007 23:39

Det är så roligt att läsa om er träning - jag följer er hela tiden fast jag inte kommenterar så ofta.

Angående det där med att renodla: min filosofi är att man har mest att vinna på att träna många olika saker med hunden. Jag tränar en hel del tricks, och det blir många varianter av liknande och närliggande beteenden. Till exempel så har jag förutom "vanligt" ligg belönat hakan i backen, "sprätt" bakåt med benen till grodställning, kryp bakåt, liggande på sida (ligga död), halvliggande på sidan (med bara framkroppen) och rulla runt. Visst finns risken att hunden (och man själv!) rör ihop det, men på lång sikt tror jag man har igen det genom att hunden blir mer medveten om vad den gör med sin kropp.

Sedan så försöker jag ha en lite "slappare" framförmapp för beteenden som inte är direkta tävlingsbeteenden, det vill säga jag står inte helt uppsträckt i tävlingsposition när jag tränar sådant. På sikt tänker jag mig att hunden ska ha en betydligt vidare repertoar av frivilliga beteenden, som jag dessutom hela tiden kan utöka efter behag, i denna "cirkusmapp" än i den vanliga framförmappen.

 
Ingen bild

Hundbiten

6 november 2007 09:02

Hej Bordertass - kul att höra från dig här :) Väldigt intressant och kreativt, det du beskriver, och det låter som ett bra upplägg!

Kom själv på igår att "renodla" sittet kanske inte är just det jag vill göra - vill ju fortfarande ha de där andra beteendena som sitt vackert och vinka. Det jag menar är egentligen att jag får shejpa om sitt så att det blir som jag vill ha det igen.

Cirkusmapp låter väldigt roligt. Det får bli nästa steg i utvecklingen! :)

 
Ingen bild

Marta

6 november 2007 10:33

Vilket bra upplägg! Jag köper nog det rakt av. Jag tyckte att det kändes galen med ingången först men när jag tänker efter så är det ju faktiskt väldigt logiskt. Backandet har jag inte börjat med än, det får bli vårt nästa projekt, jag måste verligen vara på tårna där för han lägger av så vansinnigt fort och blir lätt sittandes om jag inte håller igång honom just med backandet, jag har tappat bort honom helt ett par gånger just när jag har börjat belöna (vänta ut) backandet.

 
AK&Kråka

AK&Kråka

6 november 2007 18:02

jag köper också din ordning! kråka har inte ett tillräckligt bra stå...och backa har vi visst inte ens börjat med....bara att sätta igång!
Smart att fokusera så på likadana träningspass ett tag, då ser man bättre vad man håller på med, hur de olika delarna verkligen ser ut.

http://bacillen.wordpress.com

 
Ingen bild

Hundbiten

6 november 2007 19:30

Marta - jaa... ibland har jag i min enfald trott att ett beteende är färdigt, men det blir det ju aldrig har jag förstått. För bara någon månad sedan backade Pejla jättefint, snabbt, relativt rakt och framför allt, väldigt väldigt glatt. Dum som jag var la jag inte på kommandot då... Och nu när vi inte tränat det på länge är hon väldigt tveksam och osäker. Men det går säkert att jobba upp igen.

AK - Ja, och framför allt har jag blivit medveten om en massa saker som jag själv gör. Väldigt bra.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards