Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 2 november 2007

Framförmappen

Av Lina - 2 november 2007 23:27

Har börjat fundera lite kring det som kallas framförmappen. Hittills har vi haft så fullt upp med annat att jag inte riktigt orkat ta tag i det där med ordning och reda på vilka beteenden som ska komma högst upp i hierarkin. Men idag har jag börjat testa mig fram lite.


Vad jag först och främst kan konstatera är att plats nr 1 i framförmappen är delad. Beteendena högst på pallen är ligg, sitt och backa. Står jag bara som ett fån och låtsas som ingenting kommer dessa beteenden på löpande band, hur som helst, utan inbördes ordning.


Det jag vill är att ha ingång som nummer 1. Därför har vi idag tränat frivilliga ingångar i olika miljöer.


Först, hemma i köket. Och där upptäckte jag att jag gör en FUL GREJ för att få Pejla att "bjuda" på ingång. Det är svårt att förklara i text, men det har med mitt kroppspråk att göra. Jag rör mig på ett speciellt sätt när jag "väntat länge nog" på ett beteende, och denna rörelse triggar en ingång.


Nu ser jag väldigt positivt på detta - jag har ju blivit medveten om problemet och därmed kan jag göra någonting åt det.


Har således tränat frivilliga ingångar när jag står absolut, helt stilla i tävlingsmässig pose. Och det funkar! :D


Först som sagt i köket hemma.

Sedan i vardagsrummet.

Sedan i trädgården.

Och sist, men inte minst, utanför systembolaget (!) här på byn :) Där var det mycket folk i rörelse (klockan var strax innan stängningsdags), ett par hundar kom förbi och massor av folk, varav ett par som ville hälsa på Pejla (men det tillät jag inte - vad skönt det är att vara bestämd ibland!).


De frivilliga ingångarna går framåt. Har idag fokuserat på att de just ska vara frivilliga och inte brytt mig om att det blir snett och vint ibland. Det får jag ta tag i när hon verkligen bjuder dem minst 80%.


Vem som helst skulle säkert kunna titta på vår träning och säga att vi inte går framåt just nu, utan tvärt om, bakåt. Men I beg to differ. Ibland behövs det lite aha-upplevelser och backande i kriterier för att man ska kunna backa, kanske svänga lite åt vänster, och sedan ta sig vidare på rätt väg...

 
 
Ingen bild

Marta

3 november 2007 18:54

Är det framför allt Canistänket som utgår ifrån mappar eller gäller det alla klickertränare?

Finns det någon särskild ordning som är att föredra eller är det något man får jobba fram själv efter sina egna önskemål?

Blir det inte lite knasigt med ingång/utgångsposition som första beteende? Är inte tanken att man skall ha en framförmapp där man i första hand jobbar med odöpta beteenden? Om man inte vill ha en hund som bjuder beteenden från utgångsposition så måste man ju hela tiden hoppa över det steget i mappen? Belönar man för varje steg eller felar man om man inte skall ha det utgångsläget på momentet man skall köra? Jag är för övrigt helt okunnig på det här med mappar...

 
Malin

Malin

4 november 2007 21:36

Du är så duktig, jättekul att läsa er blogg!

http://mangie.se

 
Ingen bild

Hundbiten

5 november 2007 09:05

Marta - ang. ordningen på beteendena så vill jag ha ingången först eftersom det är grunden till alla beteenden i lydnaden sedan. Tycker det är praktiskt att den kommer först av beteenden som bjuds när vi tränar frivilligt. Ska vi träna sitt gör det absolut ingenting om hon först testar en ingång, men vid uteblivet klick och belöning vill jag ju att hon testar nästa beteende i mappen. Inte i fotposition då, utan att hon går tillbaka och ställer sig framför mig för att bjuda på nästa.

Framförmappen - när vi tränar den frivilligt så använder jag inte kommando förstås, men däremot är beteendena döpta nu, och jag använder kommandona i andra situationer, men inte när vi tränar frivilliga beteenden i framförmappen - är du med?

 
Ingen bild

Marta

5 november 2007 09:28

Jag är med! Det här med mappträningen var ju superroligt. Där ges ju en möjlighet att träna in både felsignal och frisignal, helt otroligt hur snabbt de fattar!

 
AK&Kråka

AK&Kråka

5 november 2007 19:35

gillar också mapptänket, även om jag ännu inte har fått till en bra ordning...ingång är på väg att toppa men har konkurrens av ligg och sitt...måste fokusera mer på stå för det vill jag ha efter ingången!!
Som vanligt inspirerande att läsa här! Kul med tråden i samma ämne på forumet också!!
Känner väl igen det där med "fula" saker! det är så enkelt att ge små signaler för att underlätta för hunden, men i själva verket blir det ju också signaler som måste bantas bort innan beteendet blir tävlingsklart. Nåja, kul att träna är det och kul att läsa om er träning! *kramas*

http://bacillen.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards