Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 29 oktober 2007

Mer shejping

Av Lina - 29 oktober 2007 13:52

Igår fortsatte jag shejpingen av att lägga valpdummie i skål. Det gick väldigt bra. Bytte rum för att förändra kriterierna lite. Började enkelt igen genom att hon fick markera dummien i skålen några gånger innan jag la den utanför. Hon plockade upp den men fick den inte i skålen direkt. Väntade ut och tillslut gick det. Belönade med godbit i hand nere i skålen och kastade samtidigt iväg dummien en bit.


Körde kanske 20-30 repetitioner totalt, och flyttade skålen i princip mellan varje kast. Det gick kanonbra! :) Min syster var med och såg på. Hennes kommentar: "Ja, hundar är ju smarta!". Så sant som det var sagt :)


Provade också att börja shejpa fram "sitt fint". Har testat detta förut men kört fast. Klickade den här gången in en träslev som target. Först som nostarget och så småningom höjde jag den uppåt, men det var svårt. Velmaja som jag är kom jag på att det kanske är enklare att använda den som tasstarget - det är ju tassarna jag vill att hon lyfter från marken.


Vi jobbade på och hur det var så hade jag tillslut kriterierna att jag visade sleven framför henne i luften först efter att hon satt sig på rumpan. Klickade och belönade för touch med en tass på sleven. Belöningspositionen kan man kanske kalla för ett slags lockande egentligen - belönade med godbit ovanför henne så att hon var tvungen att lyfta båda tassarna för att nå den.


Vet inte hur det kommer gå detta, men vi fortsätter så får vi se hur det utvecklas.


Kan meddela att Pejla var väldigt trött igår efter springturen i skogen. Sambon var lite nervös innan de for iväg. Hon har varit med honom en gång förut, men han tycker att hon lyssnar dåligt på honom och är rädd att hon ska sticka iväg. Jag skar upp en korv och blandade det med lite osttärningar i en plastpåse som jag stack i fickan på honom. Sa åt honom att träna inkallningar och mata med godis när hon kom till honom.


Och husse var minsann mäkta stolt över hur fint Pejla hade uppträtt i skogen den här gången. Kommit på hans inkallningar (utan att han behövt härma min röst) ;) och följt på lagom avstånd för det allra mesta.


Tycker det är väldigt roligt att husse och Pejla kan få en gemensam aktivitet. De var så glada båda två när de kom hem igår, och jag hoppas de fortsätter så :)

 
 
Ingen bild

Marta

29 oktober 2007 16:04

Jag skrattade gott åt att Pejla kom på inkallningar utan att Husse behövde använda "din" röst, Vad duktig hon är Pejla och vad roligt att hon och Husse gör något skoj ihop!

Sitta vackert, har man någon praktisk användning av det kommandot eller lär du in det mest för skoj? Det borde ju bli rena styrketräningen för dem..

 
Ingen bild

Hundbiten

30 oktober 2007 09:29

Sitt vackert - det är styrketräning helt klart. Praktisk användning är väl just att hon får mycket ryggmuskler och att andra utföranden som jag vill ha "bakåtkänsla" i kan komma att påverkas av det.

Men annars tycker jag mest att det är väldigt trevligt med hundar som kan trixet :)

 
Vendela&Dagny

Vendela&Dagny

30 oktober 2007 15:15

Sitta vackert var svårare att lära in än jag trodde när jag började. Jag körde med nosetouch men då tog hon i som bara den med bakdelen så att hon stod på bakbenen men när jag såg till att hålla handen så pass att hon måste sträcka sig upp och lätta tassarna men inte skjuta ifrån. Sedan tar det nog ett tag bara för att de ska hitta balansen. Det blir väl en bild när ni är färdiga ;)

http://dagny.taftea.se

 
Ingen bild

Hundbiten

30 oktober 2007 15:56

Vendela: Precis som du säger så känns det som ett långvarigt projekt innan sitt vackert kan anses som klart. Så typ nästa sommar, kanske det kan komma en bild eller två :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards