Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 28 oktober 2007

Shejping

Av Lina - 28 oktober 2007 11:23

Min känsla av dumhet efter fredagkvällens lösspringeri la sig och jag vågade ha Pejla lös lite igen på lördagskvällspromenaden. Släppte henne inte förrän där vi brukar göra det, och det gick ganska bra. Hon kom på inkallning ett par gånger när jag tyckte att hon kom för långt bort. I övrigt rejsade hon runt på ängen och tyckte det var väldigt roligt.


Men en sväng drog hon in på en tomt och det vill jag ju inte. Kallade in och hon kom, även om det hade kunnat gå snabbare.


Har satt upp inkallningar och KONTAKT på to-do-listan. Båda dessa grejer är sådant som verkligen behöver hållas vid liv om de inte ska försämras för mycket.


Igår körde vi lite shejping. Hade ingen lust att träna på några "riktiga" moment (har inte haft det på ett tag, fråga mig inte varför!). Plockade fram en stor skål och en valp-dummie som vi inte använder längre som dummies brukar användas.


Vad jag ville göra var helt enkelt att shejpa att hon skulle plocka upp den från golvet och lägga den i skålen.


Började med att själv lägga dummien i skålen. Klickade tre-fyra gånger för att hon satte ner nosen mot dummien i skålen.


La sedan dummien vid sidan av skålen och klickade när hon plockade upp den.


Klickade sedan för att hon plockade upp den och släppte den i skålen. Hjälpte till genom att flytta skålen så att den "råkade" hamna där när hon släppte. Det gick väl sådär.


Men så kom jag på att jag nog borde belöna henne med godbiten nere i skålen för att liksom "påminna" om att det var ett viktigt ställe.


Började med det och snart släppte hon dummien i skålen flera gånger i rad.


Började slänga iväg dummien lite längre bort och hon kom tillbaka och släppte den i skålen.


Sedan märkte jag en sak. Slängde iväg dummien, och medan hon sprang iväg och hämtade den flyttade jag skålen en meter bort. Hon kom tillbaka och släppte dummien där skålen hade stått förut :)


Eftersom jag inte hade en solklar kriterieplan är det ju svårt att såhär i efterhand återge exakt hur det gick till, men jag väntade ut henne när hon gjorde sådär, och tillslut plockade hon upp dummien och la den i skålen. Tror att jag flyttade några cm på skålen när hon såg för att påminna henne om den igen. Fortsatte sedan och flyttade skålen mellan varje apportering, och belönade varje gång med en godbit nere i skålen (ur handen, jag slängde inte godbiten ner i skålen utan stack ner handen och belönade).


Det gick väldigt bra ändå tycker jag! Ett utmärkt sätt att träna både shejping, tajming, kriterier och generalisering. Ska fortsätta lite senare och se om jag får några fler aha-upplevelser.


Just nu är Pejla i skogen och springer med Husse. Skönt för mig faktiskt. Då hinner jag med den jätteroliga städning som huset är i bedrövligt behov av...

 
 
AK&Kråka

AK&Kråka

28 oktober 2007 11:44

Kul träning!
Himla smart att klicka med dummien I skålen några gånger! Det ska jag tänka på när vi ska klicka "städa" Tack för inspirationen!

http://bacillen.wordpress.com

 
Ingen bild

Marta

28 oktober 2007 12:14

Kul med shejping! Det blir ju någon form att problemlösning när man håller på för hur väl man än planerat så dyker något oförutsett upp som man måste jobba sig förbi.

Vi måste också jobba med kontakten och att han skall komma direkt på inkallning=vardags "kom" (det har Villgott aldrig gjort så jag försöker shejpa upp det lite med hjälp av signal)Likaså kontaktövningar med störning.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards