Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 19 oktober 2007

Frivilliga beteenden är ju roligast

Av Lina - 19 oktober 2007 22:26

Tror jag skrivit det förut; att det ibland är svårt att skilja mellan vardag och träning. För så är det ju.


Ikväll har vi en salig blanding av vardag och träning. Ser på TV samtidigt som jag surfar runt bland diverse hundforum och läser på bloggar för att bli inspirerad. Och mellan varven kör jag lite korta träningspass med Pejla.


Har fokuserat de senaste dagarna på signalkontroll mellan "sitt", "ligg" och "stå". Har även börjat blanda in "backa" och det funkar fint. "Ligg" och "backa" är de kommandona som Pejla kan bäst, och som hon utför så snyggt så att jag nästan blir tårögd emellanåt.


Ikväll har jag dock frångått den totala signalträningen och kört en hel del frivilliga beteenden igen. Fast ändå kontrollerat eftersom jag vill träna mer på att shejpa "sitt" och "stå". Och först ut har varit "sitt".


Fasen vad kul det är med träning av frivilliga beteenden! Jag fattar återigen varför vi fastnade i det så länge innan jag började lägga på kommandon "på riktigt". Hela kroppen blir glad av den här träningen. Både min och Pejlas.


Har belönat massor av frivilliga sitt ikväll och det börjar se så fint ut. Både från stående och liggande position. Vi älskar verkligen att träna såhär, och till och med sambon tycker att det är roligt att titta på :)

 
 
Ingen bild

Marta

19 oktober 2007 22:56

Visst är det kul! Jag har nog aldrig förstärkt frivilliga sättanden, det måste jag göra! Villgott hade så svårt för ligg så jag snöade ju in mig på det, nu är bjuder han alltid det som första beteende. Nej, nu skall vi få fram lite frivilliga sättanden och sedan lägger vi på signal igen! Tackar för inspirationen.

 
AK&Kråka

AK&Kråka

19 oktober 2007 23:24

Frivilligt är urkul! och vad glad man blir av att läsa om er träning! jag kan riktigt se söta pejlan framför mig!
Tack också för din fina kommentar i min blogg om dagens träning och bråk, skönt att du fokuserar på det som är bra! det försöker jag med göra, ibland går det bra, ibland är det tuffare....

http://bacillen.wordpress.com

 
Ingen bild

Marta

20 oktober 2007 09:41

Jag kommenterade det här redan igår men det måste trillat bort.

Hur som helst. Tack för inspirationen! Jag fick mig en tankeställare så nu skall vi belöna lite frivilliga sättanden vi också. Det enda beteende som jag egentligen spontanbelönat Villgott för är ligg så nu bjuder han alltid det som första beteende, måste få fram lite frivilliga sättanden också som inte alltid kanar ner i ligg.

 
Emma, Henke & Skott

Emma, Henke & Skott

20 oktober 2007 09:48

Hej!! Förlåt att det dröjer länge mellan varven jag tittar in =( Det är alltid så roligt att läsa om er träning, du/ni är så duktiga..... & inspirerande!!
Hos oss har det flyttat in en ny familje medlem så nu är jag tbx till att klicka från grunden! det är jättekul!
trevlig helg!
kramar från oss

http://mrperfect.webblogg.se

 
Hera

Hera

21 oktober 2007 21:26

Ja visst är det roligt att träna frivilliga beteenden!

http://belgarfans.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Hundbiten

23 oktober 2007 11:43

Marta - jag hade aktiverat en funktion för att jag var tvungen att godkänna kommentarerna innan de publicerades - eller rättare sagt, jag glömde inaktivera den funktionen - därför syntes inte din första kommentar på några dagar... :) Kul att kunna inspirera lite också :)

AK - Visst är det svårt att vara positiv hela tiden. Vet precis hur det är. Och jag vet också vad en positiv kommentar eller två kan göra i sådana lägen :) Kram igen - ni är förebilder!

Emma!!! Herregud - förlåt själv - hinner inte med alla bloggar jag vill hinna med. Var inne och snabbkikade på det helt ljuvliga lilla lurvet igår. Ojojoj. Nästa flat blir en liten brunis, det är helt klart. Vilken underbar valp du fått! :D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards