Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 17 oktober 2007

Inget särskilt

Av Lina - 17 oktober 2007 20:56

Tänkte just så, att idag har vi faktiskt inte gjort något särskilt, och varför ska man då blogga. Men så tänkte jag lite till och konstaterade att det har vi ju visst gjort!


På lunch tog vi en promenad med Sally med husse (min kollega). Än en gång konstaterades att Pejla går rätt dåligt i koppel när andra är med. Jag måste verkligen ta tag i detta, för jag vill kunna promenera med andra. Det är ju så trevligt. Jag och söta Charlies matte har pratat om att "annonsera" på klubben här efter folk som är intresserade av promenadträning. Kanske att man kan träffas en kväll i veckan och bara gå tillsammans för att vänja hundarna och träna dem att bete sig som man önskar i situationen. Det känns som en bra idé, så den måste vi gå vidare med.


Det blev ett halsband till idag efter jobbet. Drabbas av pysselsjuka emellanåt och då finns det nästan ingen hejd på skapandet. Så jag känner på mig att det kommer bli fler halsband den här veckan. Men det jag sydde idag blev bara ynkapynka 20 cm i omkrets, och nu ikväll for jag, dottern och Pejla till min syster och överlämnade det till hennes minihund Selma. Det passade perfekt.


Hos syster fick Pejla även träna på att hålla sig på mattan, bokstavligt talat. Selma är gammal och blir bara mer och mer irriterad på andra hundar. Hon vill helt enkelt inte umgås. Men det vill ju Pejla. Hon vill leka. Leka, leka, leka. När vi kom till systern for hon in genom dörren i vild upphetsning och kunde inte lugna sig över huvud taget. Jag band kopplet i källartrappräcket i hallen, och där fick hon sitta i fem-tio minuter tills hon sansat sig något. Och sedan fick hon komma in i vardagsrummet och ligga bredvid mig. Hon ville väldigt gärna sticka iväg till Selma som låg i knäet på en bekant i soffan och det kom lite pipljud från henne, men tillslut accepterade hon iallafall att ligga bredvid mig och ta det lugnt vilket kändes väldigt bra.


Det var länge sedan vi åkte och hälsade på någon med Pejla. Vi borde nog göra det mer egentligen, men vi har så fullt upp med allting jämt att det liksom inte finns varken ork eller tid. Men idag tycker jag att vi gjorde framsteg och det känns väldigt bra.


I övrigt så har hon slutat äta bara halva frukosten. Hon verkar precis som vanligt nu, så det var nog bara ett par dåliga dagar. Kanske något konstigt hon fått i sig? Kanske bara trött? Tog tempen på henne häromdagen och den var normal. Kanske är det löp på gång ändå, vi får se. Det lär ju märkas i så fall.

 
 
AK&Kråka

AK&Kråka

17 oktober 2007 21:57

så himla fint halsbad! kan man beställa av dig nu'rå eller? ;-)
nostarget vet jag inte riktigt heller vad vi ska ha till...men det har givit aha-upplevlser både om mitt klickande och om hur min jycke funkar så jag är helt exalterad!
Stackars lilla Pejlan som inte får leka loss med sura tanter! :-D
men skönt att hon äter igen.

http://bacillen.wordpress.com

 
Ingen bild

Marta

18 oktober 2007 09:38

Koppelgående med andra hundar, jag säger då det. Vi har svårt att gå bra i koppel utan större störningar tom.

Hur vill du att hon skall gå? Vilka kriterier kommer du att sätta och hur kommer du att jobba? Har du tänkt klicka in det öht? Jag slutade ju med det och klickar nu enbart "här" samtidigt som jag lade på kommandot, jag vill inte ha en hund som går klistrat vid mig och jobbar för belöning samtidigt som jag vill ha ett öra övers till mig och så skall han kunna röra sig fritt i slakt koppel trots störningar. Jag berömmer med rösten om han går närmre mig och belönar med godis om han söker kontakt och kommer mot mig. Drar han så stannar jag, jag skall nog börja med att sakta tempot lite mer istället och se vad det ger för resultat för som det ser ut nu så blir vi stillastående en hel del och är han inte väldgit ivrig med att komma framåt (=snabb med kontakt för att lösa ut "då går vi")så kan vi bli stående en stund.

 
Ingen bild

Hundbiten

18 oktober 2007 09:55

AK - försökte lite fult att ignorera Martas fråga om halsband, men jag får väl svara nu då: Nä, jag tar inte emot beställningar. Satt och sydde andra grejer på beställning för en herrans massa år sedan och det resulterade i att jag helt tappade sugen för pysslandet efter ett tag. Så nu gör jag det bara för nöjes skull. Helt ego :)

Marta: Gör ungefär som du. Har visserligen jobbat med klicker rätt mycket och nu för tiden går hon jättebra när vi är ensamma. Men när andra folk och hundar är med vill hon ligga längst ut i kopplet och hon drar något kopiöst.

Jag har min egen lilla teori om varför det blir såhär. När vi går själva har hon ju min uppmärksamhet hela tiden. Jag kan observera henne och belöna när jag tycker det ska belönas. Men när vi går med andra går jag ofta och pratar och håller inte lika bra koll på henne, och jag tycker att det är detta hon registrerar. Kan jag förstås inte veta, men det är magkänslan. "Matte bryr sig inte, jag gör som jag vill, och gör jag såhär kanske jag får uppmärksamhet iallafall". Typ.

Sedan tror jag också att vanan spelar stor roll. Vi går flera gånger om dagen själva. Med andra har vi bara gått ett fåtal gånger sedan jag fick henne.

Så länge hon inte drar i kopplet är jag nöjd alltså. Hon får gärna strosa omkring, men jag är glad om hon väljer att gå nära mig. Och bjuder hon på fotgående släpper jag iväg henne efter en stund med ett varsågod.

 
Ingen bild

Hundbiten

18 oktober 2007 09:58

Glömde en sak Marta. Hundmöten är ju en katastrof just nu, även när vi är ensamma. Hon var mycket bättre på det förr, men jag har slarvat med det tror jag. Släppte skvallerträningen för tidigt. Så det är verkligen något vi behöver träna på också.

 
Ingen bild

Marta

18 oktober 2007 11:11

Villgott är så vansinnigt fräck (van vid ALL uppmärksamhet) så om jag stannar och t ex pratar i mobilen så börjar han skälla och trampa runt direkt. Jag har inte riktigt räknat ut om det är för att jag står still eller för att jag inte har fokus på honom?

Det är ju riktigt svårt att träna koppelgående med andra. Min sambo bara vägrar stanna och "krångla" som jag gör så honom får jag ingen support ifrån. Jag använder selen vid sådana tillfällen istället så kan jag BARA koncentrera mig att fortfarande belöna kontakten men ignorerar allt annat, det ger ju mer resultat än att vara halvkonsekvent i alla fall. Han stretar lite i början men eftersom jag alltid laddar med godare godis ju mer störning så går han faktistk med riktigt bra kontakt bitvis. Jag klickar inte i det fallet utan belönar bara med bra och godis. Det kan nog vara bra att ha en lite annorlunda strategi när man går fler i koppel för man kan ju aldrig styra sin omgivning helt, hur mycket man än vill. Hur mycket träning i grupp med koppelgående skulle inte krävas då?

Selen är nog min räddning i många fall tror jag...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards