Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 16 oktober 2007

Signalkontrollens framskridande

Av Lina - 16 oktober 2007 13:43

Fortsatte idag på lunch att träna signalkontroll på "sitt", "ligg", och "stå" på lite avstånd. Samma regler som igår. Jag satte henne (på en matta) och gick några meter ifrån. Sa kommandona lite om vartannat utan särskilt mönster. Och hon är verkligen duktig! Idag var det inga som helst problem med "sitt". Däremot måste vi jobba lite med "stå". Vi har inte kommit lika långt i shejpingen av dessa och hon har inte riktigt förstått att hon ska stå stilla. Ibland rör hon sig lite bakåt (hon älskar att backa, så det förstår jag), ibland lite framåt. Men jag är alldeles säker på att om vi lägger lite krut på shejpingen där så kommer det också att funka fint.


Den där potatisen igår verkar ha fått upp intresset också för denna övning. Använde idag korv som belöning. Hon gillar det, men det smäller ju inte lika högt som potatis. Men redan när jag satte henne och gick iväg såg det ut som om hon förstod vilken övning det handlade om. Öronen fram, och den där pillemariska samarbetsblicken på :) Det utseendet smälter jag väldigt mycket för :)


Höjde för den delen kriterierna lite idag och belönade ingenting om hon "råkade" flytta sig mellan beteendena. Jag kastar belöningen till henne, men ca varannan gång missar hon att fånga den direkt i munnen och får springa iväg och ta den. Men hon fick inget nytt kommando förrän hon hittat tillbaks precis till den punkt hon sattes på från början. Hon fattade detta blixtsnabbt och jobbade sig tillbaka till rätt ställe för att få nytt kommando. Duktig tjej :)

 
 
Ingen bild

Marta

16 oktober 2007 13:56

Ni är så duktiga! Använder du även klickern ihop med belöningen när du jobbar med signalkontrollen? Jag tycker att jag får en stadigare hund om jag inte blandar in klickern när momenten väl är döpt? Jag funderar på att plocka bort klickern helt även när jag jobbar med stadgan så att han inte tror att han är på fel väg om han inte blir klickad direkt för t ex sättandet? Hur löser man detta? (Frågar en person som hade en hund som inte bjöd på beteenden och inte heller gick att klickerträna, tji fick jag!)

 
Ingen bild

Hundbiten

16 oktober 2007 14:06

Just i det här fallet så använder jag inte klickern, utan säger bra och kastar belöningen. Skulle i och för sig kunna använda den, men jag tycker att det fungerar så himla bra utan, så det känns lite överflödigt.

Men mitt "bra" har i "rätt" röstläge samma betydelse som ett klick, så jag klickar ju ändå på så sätt, fast med rösten.

Om jag däremot, som igår, vill shejpa eller döpa t.ex "sitt" så använde jag klickern. Jobbade fram några frivilliga sättanden och klickade 3-4 gånger för det. La på kommandot samtidigt som hon satte sig och klickade för det 3-4 gånger. Sa kommandot innan hon satte sig och klickade när rumpan slog i backen.

Så det blir lite olika vilken "klicker" jag använder :)

 
Ingen bild

Hundbiten

16 oktober 2007 14:10

Detta med stadgan för övrigt; så långt har vi inte riktigt kommit än. Har börjat på det genom att jag låter det gå längre och längre tid mellan mina kommandon när vi tränar det jag beskriver ovan. I början sa jag kommandona jättesnabbt, men nu väntar jag upp emot 5-6 sekunder, och försöker även variera tiden mellan kommandona. Hittills har det resulterat i att Pejla står/ligger/sitter på helspänn och väntar på nästa kommando. För t.ex fjärrdirigering känns ju detta bra, men jag har inte hunnit reflektera över om det alltid är bra att ha en hund som sitter spänd och väntar på nästa kommando... kanske inte va? :)

 
Ingen bild

Marta

16 oktober 2007 14:42

Njae, jag vill nog ha en hund som är trygg i positionen samtidigt som den inte skall somna in heller...

Jag har ju fastnat så för sittt/sitt kvar så mitt sitt betyder väl mest att sätta sig ner snarare än sitta kvar. Han skulle säkert både sätta sig ner och sitta kvar på det senare kommandot. Jag har lite att jobba med stadgan där på vanliga sitt. Det är väl inte hela världen att behöva säga sitt kvar heller men det underlättar ju en del? Jag måste känna in det här med frisignaler lite tror jag, ju mer man håller på ju tydligare märker jag att man måste vara. Det känns lite tryggt att bygga på kommandon igen faktiskt!

 
AK&Kråka

AK&Kråka

16 oktober 2007 18:00

Fast jag vil nog gärna att min hund spänt väntar på nästa kommando! helspänn måste ju inte va nåt negativt och lyckas man hålla balansen så att hunden verkligen väntar och inte börjar prova olika saker, dvs är signalklok så tror jag att spänningen är bra!
Vid moment som platsliggning/sittning tror jag faktiskt också på att hunden ska va väldigt fokuserad, jag har ju en väldigt aktiv hund som jag tror behöver nåt att fokusera på, är rädd att hon glömmer sig om hon blir avslappnad, om hon ens kan slappa i ett sånt läge....men vi får se, det är en bit kvar på väg ;-)

Himla kul att träningen med signalkontrollen går så fort framåt!!

http://bacillen.wordpress.com

 
Ingen bild

Hundbiten

16 oktober 2007 18:15

Intressanta tankar AK, verkligen. Och just i lydnadsmomenten är det ju som du säger kanske inte så fördelaktigt om hunden slappnar av för mycket, utan man vill ju verkligen att den är uppmärksam på en som förare. Mm... det är verkligen häftigt också att se Pejla när hon håller position sådär och bara väntar. Hon ser ut att ha väldigt roligt dessutom. :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards