Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 15 oktober 2007

Potatis!

Av Lina - 15 oktober 2007 14:24

Ja jädrar i mig vilken skillnad det blir i träningen när man lyckas hitta en kalasbelöning!


Skrev ju häromdagen om att Pejla dregglade över potatis. Och nu har vi testat med gammal hederlig kokt.


Provade först att träna läggande och ställande under gång, inomhus. Den farten i läggandena har hon aldrig haft som när hon fattat att det stod potatis på menyn. Det var så himla häftigt att se! Tjong i backen bara.


Eftersom det gick så bra testade vi lite nya saker också, efter paus. Ville kolla hur bra befäst kommandona sitt, ligg och stå är, och för att göra det hela lite knepigare testades detta på avstånd.


Satte Pejla och gick iväg 5-6 meter. Provade sedan att säga "ligg". Tjong i backen igen! Kastade belöningen till henne och hon stannade kvar på stället med full förväntan i blicken.


Varvade sedan mellan att säga sitt, ligg och stå, och det gick över förväntan. Hon hade lite problem med "sitt" (länge sedan vi tränade detta med kommando), så vi stack emellan med lite snabbt döpande av sittet, och sedan gick det kalasbra. Min dotter satt i soffan och applåderade :)


Potatis är helt klart melodin för min jänta :)

 
 
Ingen bild

Marta

15 oktober 2007 14:37

Kul när man hittar belöningar som fungerar! Det verkar ju som om signalsäkerheten finns där någonstans, det är nog idé att plocka fram lite mer av det så att man kan gå vidare med lite nya saker och jobba lite mer på stadgan? Jag märkte det själv när jag testade signalerna i morse. Inte konstigt att de tappar i utförande och snabbhet när de så sällan blir belönade för det efter att man lagt på signalen, det är nog det steget man skall fortsätta att förlänga, förstärkandet av den sagda signalen vid korrekt utförda kommandon!

 
Charlotta

Charlotta

15 oktober 2007 15:06

Kul med en belöning som fungerar!
Jag tror också det kan vara löp som är på g för Pejla. Min äldsta tik börjar få "symptom" på löp ca 2 veckor innan det sätter igång.

http://jaktlust.se

 
Ingen bild

Hundbiten

15 oktober 2007 15:55

Marta - Har hittat belöningar förut som har varit bättre, och de som varit sämre, men jag har ändå inte tyckt att det gjort så jättestor skillnad på träningen. Men nu fattar jag vad folk pratar om när de säger att det blir stor skillnad med en jättebra belöning... väldigt roligt att uppleva! :)

Charlotta - oj, hela två veckor alltså... ja vi får väl se. Har tagit tempen på henne idag också, bara för att säkerställa att det inte är feber iallafall. Men tempen var normal, så det lutar nog åt löp ändå.

 
Ingen bild

Marta

15 oktober 2007 16:26

Hon är smart din lilla tjej(får vi hoppas) Hon ser till att ha löpet "avklarat" så att inte träffen får ställas in. Jag betvivlar att du vill ha ett gäng hormonstinna tonåringar trånandes efter Pejla när vi kommer upp?

 
AK&Kråka

AK&Kråka

15 oktober 2007 17:42

så kolt med potatisen! billig bra belöning! inte blir hon väl tjock av det heller!
och vad fint det verkar gå med signalkontrollen då! Duktiga ni är!

http://bacillen.wordpress.com

 
Hathil

Hathil

16 oktober 2007 10:10

Vad kul att ni har hittad något speciellt! Som erfaren potatishundägare kan jag rekommendera gnocchi också, de är inte helt så kladdgia och lite stabilare än vanliga kokta potatis. ;-) Finns säkert att köpa färdigt också men jag har ingen aning vad de kostar då.

http://isgardsdjur.bloggagratis.se

 
Gunnel

Gunnel

16 oktober 2007 10:36

Wow! Vad häftigt det låter! Tänk att det kan göra sån skillnad... Lycka till med fortsatta potatisträningen!

http://humraliv.blogg.se

 
Ingen bild

Hundbiten

16 oktober 2007 11:32

Jana: Gnocchi är min sons absoluta favoriträtt, den riktiga, med potatis i alltså, inte "fuskvarianten" med vanliga makaroner som ser ut som gnocchi :D - ska absolut prova även detta på Pejla - tack för tipset! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards