Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 8 oktober 2007

Värdefulla pinnar

Av Lina - 8 oktober 2007 21:43

I helgen provade vi alltså på att spåra "på riktigt" för första gången. Inspirerad av AK och Kråka bestämde jag mig idag för att börja träna lite med pinnarna. Så när lunchen var över hade jag lite potatisgratäng, sås och fläskfilé kvar på tallriken. Delade upp detta i småbitar och hämtade några pinnar ur barnens byggklosslåda och satte igång.


En sak som jag redan hade klart för mig var att jag skulle shejpa bättre nu än vad jag gjort tidigare. Har haft en tendens att stanna kvar för länge vid samma kriterier, men nu skulle det inte få bli så. Och det blev det inte heller.


La en pinne på golvet. Klickade två gånger för intresse, dvs hon gick fram och markerade/nosade på pinnen. Höjde sedan kriterierna direkt och väntade tills hon skulle göra något annat med pinnen. När hon inte fick klick för markeringen gapade hon över pinnen. Klick och belöning. Höjde igen och bestämde mig för att klicka när hon grep den. Inga problem! Så på fyra klick plockade hon upp pinnen och kom med den till mig för att få sin goda potatisgratäng. Det är så roligt att klickerträna ibland!


Fortsatte passet genom att lägga ut flera pinnar på golvet och lät henne plocka upp dem en och en tills maten var slut. När vi la av fortsatte hon ändå en stund att leta pinnar på golvet. Så jag tror nog att värdet på pinnarna var på topp när vi gav oss.


Körde ett litet pass till senare nu på kvällen som vi avslutade med att jag gick iväg och gömde en pinne i vardagsrummet som hon sedan fick leta upp och byta in mot ett smaskigt grisöra.


Tänk vad lätt det är att bygga in värde i föremål egentligen. När jag jobbade med att göra samma sak med apportbocken har jag nu i efterhand förstått att jag krånglade till det alldeles för mycket genom att stanna för länge på samma kriterium. Nu gick det rätt bra ändå, och apportbocken är ganska värdefull, men jag ska testa att börja om lite med den för att se om jag kan få den ännu mer värdefull framigenom. Kul också att själv utvecklas och faktikst upptäcka sådana här saker!


På eftermiddagen gick jag ut och la ett spår också på en av ängarna här utanför. Placerade en tom toarulle med korv i slutet, och efter 30-40 minuter tog jag med Pejla på promenad över spåret. Hon plockade upp det spontant och drog sedan som en toka framöver, ända till korven. Sedan fick hon bära på toarullen en bit och visa upp sig, det gillar hon, för att sedan hoppa in i bilburen (hon älskar att vara där också), och ligga där och peta, gnaga och tugga. Tror hon kände sig rätt nöjd med både spårandet och belöningen faktiskt.


Har inte lockats så mycket av spårandet tidigare eftersom jag verkligen hittat tjusningen med söket. Men det är ju inte alls en dum aktivering, det är helt klart. Och att det sedan tillkommer lite pinnplockeri gör det också lite mer utmanande. Och framför allt, det är ju superenkelt att träna på egen hand. Så jag skulle tro att det ändå blir en del spårande framöver för vår del.

 
 
Ingen bild

Marta

9 oktober 2007 11:11

Kul att ni har funnit tjusningen med spårandet! Det är ju så smidigt att man kan göra det själv. Jag har också börjat om med apportbocken sedan AK visade hur man gör på bästa sätt, jag har nog varit lite för på tidigare. Nu fungerar det mycket bättre, jag varvar med leksak, jakt/kamp och godis allt för att han inte skall tröttna. Jag skall sno åt mig några små vittringsapporter från mamma idag så blir det ytterligare lite enklare och roligare för honom.

 
AK&Kråka

AK&Kråka

9 oktober 2007 15:47

Vad skoj! och vad duktiga ni är!
Jag blir glad att jag inspirerat lite!
Ska också spåra med kråkan i veckan, men måste först vila lite, jag blev trött av helgen, det blev inte kråkan dock ;-)

http://bacillen.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards