Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 30 september 2007

Skogspromenad och sökträning

Av Lina - 30 september 2007 20:23

Ikväll ska jag fatta mig kort för TV-soffan hägrar efter en heldag ute i kylan och regnet.


Förmiddagen spenderades i skogen tillsammans med Anna och Charlie. Pejla och Charlie har väldigt svårt att låta bli varandra, så det blev en hel massa lek och bus under "promenaden". Emellanåt lyckades de lugna ner sig och gå och nosa tillsammans, vilket var roligt att se. Men åter igen påmindes jag om att Pejla behöver mer träning i promenerande ihop med andra. För tillfället har jag inte mycket att klaga på när vi går ensamma, men när andra är med så... ja... det blir liksom inte lika bra. Men jag och Anna ska fortsätta gå tillsammans med hundarna, och då får vi många tillfällen att träna på detta!


Under eftermiddagen höll vi också till i skogen, men denna gång med Nina, Gipsy & Lisa + Susanne och Ginnie. Det var tredje gången vi följde med ut i sökskogen, och det var ett bra tag sedan vi var ute sist. Och som Nina sa; om det går för långt mellan gångerna så är det som att börja om varje gång.


När Pejla skulle ut testade vi på lite olika sätt, och i början var det lite hur som helst, men mot slutet märktes det att hon började fatta att det liksom var något särskilt vi höll på med. Hon samlade sig mer och var mer uppmärksam utåt skogen från stigen innan jag släppte henne. Och iallafall en gång syntes det väldigt tydligt när hon fick vind på figurant. Det var häftigt att se.


Vi ska försöka ta oss ut för sök igen redan på tisdag, hoppas att det blir av för det är väldigt, väldigt roligt.


Men nu - TV-soffan!

 
 
Sayo

Sayo

1 oktober 2007 19:50

Åh vad hon växer! Har legat lågt med bloggandet och inte hunnit surfa så mkt heller. Kul att se hur det går för er :D

http://sayo.blogg.se

 
Niina

Niina

2 oktober 2007 15:54

Åh va kul önskar jag hade kunnat bli med men det var inte riktigt läge för det i Söndag`s. Har träningsvärk och blåmärken överallt efter Bodaborg. Var ni ut idag?? Kody blev halt igår så vi kan inte bli med på ett tag :-(
Syns på kursen imorgon!!

http://passin.blogg.se

 
Ingen bild

Hundbiten

2 oktober 2007 19:46

Men stackars Kody! :( Hälsa så gott från mig och Pejla att han får krya på sig så att vi kan ses snart.

Nej, det blev ingen sökträning idag - det blev för stressigt att hinna med tyckte Nina, och jag insåg att det var likadant för mig - ungarna skulle både klippas och på handboll, så att hinna med några timmars sök innan solen gått ner hade varit svårt tyvärr. Tror de andra tjejerna ska träffas på lördag (är själv i Skövde då på klickerträff), så om Kody hunnit bli bättre kan ni ju hänga på då. Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards