Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 6 september 2007

Lydnadskurs tillfälle 3

Av Lina - 6 september 2007 09:36

Igår kväll var det alltså dags för oss att visa för de andra kursarna hur bakdelskontroll på kloss går till. Var lite nervös, förstås, men det gick faktiskt jättebra! Många verkade tycka att det var kul att se en klickertränad hund och hur den liksom går igenom reportuaren av beteenden för att säkerställa vilket beteende som är aktuellt för tillfället. Detta visade sig när en av kursarna bad oss visa hur vi tränar backande.


Pejla var jätteduktig och sprang inte iväg för att hälsa på någon av de andra kursarna en enda gång (vilket jag hade trott att hon skulle göra). Hon fixade även galant att röra sig runt klossen, vilket också var roligt eftersom vi aldrig gjort det med så mycket störning förut. Och backandet tyckte hon var lika roligt som vanligt.


Sedan tränade vi tillsammans med de andra på olika färdigheter och utvecklade det vi börjat på sedan innan. Vi började bland annat att gå fot, fortsatte med platsliggningen (och den här gången vågade jag släppa kopplet och gå ifrån rätt många meter - och Pejla låg kvar jättefint!), läggande under gång (som jag har lite funderingar kring; när Pejla gör det frivilligt ser det jättefint ut, men när jag börjar lägga på kommando blir hon lite tveksam och lägger sig saaakta. Måste få till en bra strategi här och tror jag ska börja med själva läggandena och träna på snabba sådana innan jag tar in kommandot under baklänges- och fotgång). Och lite annat smått och gott tränade vi också.


Efter kursen provade vi lite bakdelskontroll med Kody; en av instruktörernas hundar. Han var jätteduktig! Fattade på en gång att det var klossen som var nyckeln till klick och belöning, och jag tror han kommer bli en stjärna på detta. Han och matte kommer hit snart för att träna lite ihop med oss - ska bli jättekul :)


Har medvetet börjat träna Pejla i att slappna av, som jag skrivit förut. Sitter/ligger mycket ihop med henne och smeker/masserar/pratar lugnt och belönar emellanåt med godbitar. Har även börjat klicka/belöna i kulsprutetakt vid hund-/häst-/människomöten när vi är ute och går, och jag tycker bannemig att hon är lugnare över lag nu. Har inte lika stor dragningskraft för att få komma fram och hälsa på allt och alla. Vågar ha henne lös mycket mer nu också när vi är på kurs eller i skogen vilket är jätteskönt. Så denna avslappningsfokus ska vi fortsätta ha ett tag till.


Det är ju för övrigt jättekul att så väldigt många visat intresse för eventuell klickerhelg här i november. Återstår bara att få ihop lite detaljer nu så ska det nog bli en kalashelg!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards