Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 1 september 2007

Bakdelskontroll och håll fast

Av Lina - 1 september 2007 12:23

Har tränat lite mer på klossen med Pejla; vanlig bakdelskontroll där hon ska följa mig runt i fotposition med framtassarna på pallen. Körde ett pass för några timmar sedan, och det gick jättebra. Mer än 80% lyckanden, och jag vet ju att det är dags att höja kriterierna för länge sedan! Det är bara det att jag inte kommit på hur vi ska gå vidare.


Men så alldeles nyss fick jag för mig att exprimentera lite. Har tränat en del på att hålla fast föremål, bland annat med apportbocken och en sån där pinne i tennisbollsmaterial. Tänkte testa om hon kunde hålla fast även när hon går runt på klossen.


Körde först några hållfast-övningar med både tennispinnen och apportbocken. Några få repetitioner bara. Gick bra. Gjorde sedan några klossvarv. Gick också bra. Och sen var det alltså dags att testa det nya. Hon klev upp på klossen mitt emot mig och jag tog fram tennispinnen. Hade förstås hoppats att hon skulle gripa den direkt, men det gjorde hon inte. Hon duttade istället med nosen på den, och för det fick hon klick och belöning. Det var så vi började hållfast-träningen också - shejpade fram det med start på belöning för intresse. Det gick rätt snabbt att få henne att förstå att hon skulle gripa den och hålla fast även i den här positionen.


Efter en liten lekpaus provade vi igen. Några repetitioner med samma kriterier, men det gick så bra så jag började snart röra mig runt åt höger. Och hon hängde på! Höll fast jättefint, följde mig runt och släppte på klick.


Gjorde samma sak med apportbocken och fick även med den börja om genom att klicka för intresse. Men det gick mycket snabbare sedan - hon grep redan på andra repetitionen och följde mig runt under samma pass.


Jättekul att hitta en ny sak att träna på! Det är så lätt att fastna i det gamla vanliga och höja kriterierna alldeles för sakta, vilket ju inte är speciellt utvecklande eller utmanande för Pejla.


Ska prova detta nya igen ikväll eller imorgon och se om det funkar lika bra då. Och även testa med andra föremål.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards