Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 31 augusti 2007

Mer koppelgående

Av Lina - 31 augusti 2007 19:23

Har gett mig f*n på att få till detta med koppelgåendet nu. Lydnadsträning, sök och allt sånt där är väldigt kul, men det är ju ändå vardagslydnaden man umgås mest med.


Tog således ännu en promenad nu på eftermiddagen. Det gick hur bra som helst. Hon söker mer och mer kontakt och håller mer och mer koll på mig. Hon har börjat lägga märke till när kopplet inte är helt slakt, och även om det inte är spänt så kommer hon in till sidan när hon upptäcker detta. Skönt.


Vi fick ett hundmöte som jag tog en omväg för att undvika. Bytte sida på vägen helt enkelt, och på det avståndet går det bra. Hon skvallrar en del, men håller ändå koll på den andra hunden. Inte lika stirrigt som förr dock, och det är ju åt rätt håll!


På hemväg kom barnen och deras farmor förbi oss i bil på väg hem från bio. Barnen ville promenera med oss resten av vägen hem. Och det fick de förstås. Och än en gång fick jag uppleva hur Pejla glömmer allt när andra är med! Det är så väldigt uppenbart. Men med mina egna barn är det lättare att inte släppa igenom för mycket otyg från Pejla, eftersom de går såpass sakta att jag kan stanna när Pejla drar iväg. Så det gick ändå väldigt mycket bättre än igår.


Fick ett hundmöte till där på hemvägen. Den här gången var det två hundar och ingen möjlighet att gå på andra sidan vägen. Så då fick jag helt enkelt bara gå på. Funkade sådär. Pejla ville väldigt gärna fram och hälsa och slet och drog. Men det fick hon inte förstås.


Borde försöka få ihop ett gäng som vill träna på hundmöten och promenader i grupp. Tror det skulle kunna hjälpa mycket!


På den positiva sidan är ju att det går väldigt bra när vi är ensamma och att det därmed borde gå att få det andra att fungera lika bra med lika idogt tränande.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards