Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 15 augusti 2007

Några vanliga missuppfattningar om klickerträning

Av Lina - 15 augusti 2007 11:46

Jag har inte hållit på länge med klickerträning och upplever det ibland svårt att förklara för utomstående vad det är jag håller på med. Det här är några av de vanliga missuppfattningar jag ibland får försöka reda ut. Observera att det här är skrivet av en rätt oerfaren (men entusiastisk och vetgirig)  klickermänniska och att andra kanske ger dig andra svar. Observera också att jag med detta absolut inte vill säga vad som är rätt och fel. Alla är vi olika (vilken tur!) och det är upp var och en att välja en träningsmetod som passar. Jag har valt att sträva efter klickerträning enligt Canis definiering. Och då resonerar jag såhär:


Klick = belöning
Klicket är inte belöningen. Klicket är en signal till hunden om att "det där gör du rätt – nu kommer din belöning". För att hunden ska ha den här förståelsen för klickljudet måste den alltså först tränas till att förstå just det. Man brukar kalla det att man "klickar in hunden"; man lär hunden klickerljudets betydelse.


Detta innebär också att det alltid ska komma en belöning efter klicket – godis, boll, jaktlek, dragkamp, eller vad det nu kan vara som just din hund anser vara en belöning och är villig att jobba för. Klicket avslutar övningen och belöningen tar vid.



Klick = kommando
Klicket är inget kommando. Du klickar inte för att få hunden att utföra något (komma till dig, t.ex) Du klickar när hunden utför något; något som är rätt och som ska belönas.



Du måste alltid ha klickern med dig
Det stämmer inte. Du kan klickerträna utan klicker. Det är inlärningsmetoden som är det väsentliga (se nedan). "Klickerträning" är bara en benämning på en inlärningsmetod och skulle lika gärna kunna heta något annat. Namnet kommer sig förstås av att de flesta som klickertränar väljer att använda sig av klickern som betingad förstärkare.



Klickerträning är ju bara att klicka istället för att säga "bra"
Klickerträning innebär inte att du bara klickar istället för att säga "bra" (eller "rätt" eller något annat) till hunden. Inom klickerträning korrigerar du inte hunden som du gör inom andra inlärningsmetoder. Klickar du för rätt beteenden men också korrigerar det som hunden gör fel, så är det inte klickerträning.


I klickerträningen lockar du inte heller på hunden med din röst för att påkalla uppmärksamhet/kontakt, inte heller med godis för att få den i rätt position. Istället vill du att hunden ska erbjuda beteenden frivilligt.


Visst kan du använda klickern istället för att säga "bra" även inom andra inlärningsmetoder, men då är det just det du gör – använder klickern i en annan inlärningsmetod.


Klickerträna kan du dessutom göra utan klicker – det är inlärningsmetoderna det kommer an på. Inte klickern.



Fyra krav till "äkta" klickerträning
(enligt boken Klickerträning för din hund):


1. Fokus på att belöna korrekt beteende

2. Hunden ska erbjuda beteendet frivilligt

3. Användande av en betingad förstärkare (t.ex en klicker)

4. Fokus på det vi kan se


Alla dessa kriterier går förstås att använda inom all hundträning. Men lägger du dessutom till t.ex korrigeringar, lockande eller använder klickern som belöning eller kommando upphör det att vara klickerträning.


Om du vill veta mer om klickerträning rekommenderar jag dig att besöka klickerklok.se. Där finns många artiklar och filmer som ger en bra bild av vad klickerträning är.


Du som också tränar efter Canis definiering av klickerträning och ser något som är uppenbart tokigt i resonemangen ovan får gärna höra av dig! Detta gör du enklast genom en kommentar i bloggen.

 
 
Ingen bild

Lisa

15 augusti 2008 23:30

Vilken bra beskrivning! Det är svårt att förklara vad klickerträning är ibland...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards