Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 23 juli 2007

Luktdiskriminering

Av Lina - 23 juli 2007 17:06

Vi har börjat testa lite luktdiskriminering här hemma. Men för att liksom bryta ner momentet i smådelar har vi börjat med att träna att "frysa näsan". Alltså att Pejla ska kunna frysa och stå still med nosen vid, i det här fallet, min handflata.


Det är rätt svårt faktiskt! Jag håller ut min handflata som target och Pejla ska då i slutändan kunna sätta nosen alldeles vid handflatan och stå still där tills klicket kommer. Hittills har hon fattat att hon ska till handen med nosen. Men inte fullt ut, för mellan varven testar hon att bjuda på annat som brukar ge klick - ingångar, läggande, backande osv.


Sista passet av tre korta idag fick vi till rätt många nos på handen iallafall. Måste bara se till att tajma klicket rätt, för emellanåt har jag "råkat" klicka när hon slickar mig på handen istället, och det vill vi ju inte ha :)


När hon lyckas belönar jag med godbitar (ingen lek) eftersom jag vill få upp en hög frekvens på hennes lyckade försök = många klick på kort tid. Men jag kör med fri-kommando mellan varven också, och då blir det förstås lite lek ändå, och det är roligt att hon verkligen börjar förstå "fri" :)


Belöningsposition verkar för övrigt vara viktig när vi ska frysa näsa, och jag försöker belöna så nära targeten (min hand) som möjligt. Dock med andra handen, för lägger jag godbiten i targethanden börjar hon snart slicka istället för att targeta med nosen.


I förlängningen ska jag sätta en post-it-lapp i handen som hon ska frysa nosen vid. Sedan går vi vidare med post-it-lapp på golv eller vägg, vidare med flera lappar, varav endast en har min lukt och då hon alltså ska frysa vid rätt lapp. Men detta ligger såklart längre fram i tiden...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards