Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 1 juni 2007

Promenad

Av Lina - 1 juni 2007 09:07

Liksom igår tog vi även idag med oss frukosten ut för att träna promenadgående. Jag vill bara förtydliga detta lite först, så att ingen tror att jag liksom kräver perfektion av min lilla hund. Jag ger min hund mat även om hon inte gör "som jag vill". Hon svälter inte. Men ibland plockar jag med maten ut och tränar med en del av den. Ibland allt, men ofta har jag rätt mycket kvar i fickan när vi kommer hem, och då får hon det på vanligt sätt.


Hur som helst. Kände efter valpkursen igår att jag måste belöna fotgående även UTAN kontakt. Så att inte Pejla känner sig tvingad att gå med kontakt konstant, för det är ju inte normalt, som någon så snällt påpekade för mig igår ;)


Så idag tog frukosten slut på vår promenad, eftersom jag belönade i princip konstant. Varierade belöningspositionen också genom att ömsom kasta framåt på marken, ömsom bakåt och varvade med att belöna ur handen.


Resultatet blev att Pejla höll sig i slakt koppel för det mesta. Om hon var tvungen att springa en bit för att nå godiset på marken, kom hon ändå tillbaka till min vänstra sida när hon fångat upp den. Trevligt!


Belönar för övrigt inte enbart med godis när vi går såhär, utan låter henne även undersöka intressanta saker som belöning. Till exempel - Pejla drar plötsligt iväg mot en sten, en stolpe eller en tuva och vädrar efter den. Då stannar jag mjukt och väntar in att hon ska ta kontakt med mig. Så fort hon gör det klickar jag och säger varsågod, och hon får gå fram och nosa. Funkar i vissa lägen mer effektivt än att belöna med godis, helt klart.


På slutet av promenaden var godiset slut, så då belönade jag med boll istället. Inte lika kul som igår, verkade det som, men det berodde nog en del på kopplet. Funderar på att köpa en lina som vi kan använda när vi inte är hemma. Törs inte släppa henne lös hur som helst än, men kopplet är ju kort, och lek med boll blir inte helt lätt om man vill få det riktigt roligt...


Nu sitter vi på jobbet, Pejla har tuggat i sig sitt tuggben, är mätt och trött och ligger på en filt vid mina fötter och sover. Den där bädden som jag köpte hit till jobbet, ja, den används väl inte så värst regelbundet precis... golvet, mattor och filt verkar faktiskt mycket skönare.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards