Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 30 maj 2007

Svårt att vara bestämd

Av Lina - 30 maj 2007 12:11

Imorse tog vi med frukosten ut och gick en promenad. Klickade och "matade" när Pejla valde att hålla kontakt med mig och gå i slakt koppel. Vi kommer forfarande inte särskilt långt på promenaderna, eftersom det finns mycket roligt att stanna för längs vägen, men det är trevligt iallafall!


En sak som jag tycker är svår när vi är ute sådär, är att vara bestämd vid hundmöten. Det är jättekul att träffa annat hundfolk, och hundarna vi hittills mött har varit trevliga.


Men. Jag har liksom bestämt mig för att det inte går att låta Pejla tro att man får eller måste hälsa på alla hundar... Det svåra är inte att bestämma sig själv för detta, utan att få andra hundägare att förstå att det finns en tanke bakom.


"Ja men de får väl hälsa?"

"Åh, de måste ju få hälsa! Titta så glada de är i varandra!"

"Jag orkar inte hålla här längre" *kliver fram och hälsar*


Så här ser det ofta ut. Och jag har nog varit lite mesig. Ovan nybörjare på hund, liksom. Och jag har därmed inte sagt ifrån att jag inte vill.


Men idag bestämde jag mig på riktigt att vi INTE skulle hälsa på en enda hund vi mötte. Och det gick bra! Fick vara lite osocial och inte hälsa själv, och säkert var det någon som tyckte jag var tråkig när jag gick där med min klicker och belönade kontakt. Men jag struntar faktiskt i det, för jag vill inte ha en hund i framtiden som stretar mot mötande hundar.


Är inte ett dugg orolig att Pejla ska bli aggressiv eller så, hon är hjälplöst glad i alla levande varelser, men jag vill helt enkelt ha kontroll över hundmötena.


Vi har skvallertränat på förbigående hundar på tomten några gånger, men nu var det länge sedan vi fick tillfälle att göra det. Så den träningen är som bortblåst. Pejla tappar helt fokus på mig när vi möter andra hundar.


Vi mötte tre hundar idag på vår korta promenad, och några människor utan hund också. Sista hundmötet testade jag att slänga godis på marken och då funkade det faktiskt rätt bra. Men när godiset var slut och hundmötet över, så vände förstås Pejla om och ville gå ikapp den andra hunden.


Inget stort problem, kan tyckas, och det är det inte heller. Inte än åtminstone. Men jag måste fortsätta vara bestämd om det ska bli som jag vill i framtiden, helt klart!

Pejla · Valp · Vardag
 
 
Ingen bild

Tina

30 maj 2007 21:41

Hej!
Va duktiga ni är. Visst är det jobbigt med alla som måste hälsa men tipset är att varje gång ni möter någon koncentrera dig på Pejla och ignorera de du möter. Folk brukar inte våga tränga sig på om man inte ger dom chansen.
Tina

 
Sanna

Sanna

31 maj 2007 11:44

Just det där är min oro inför mitt valphämtande.. Att jag inte ska "våga" säga ifrån! Jag tror jag ska börja peppa redan nu och i 4 veckor till hämtning. Jag är liksom så rädd för att vara "otrevlig" mot folk, men det är ju inte det det handlar om egentligen! Ska köra ignoranstaktiken jag också, om det känns svårt att neka..

Fortfarande helt såld på din blogg, jag tycker det är så fint att få läsa om hur er relation utvecklas! Och du verkar göra ett sådant FANTASTISKT jobb!

http://aiko.blogg.se

 
Malin

Malin

1 juni 2007 19:17

Själv har jag lyckats få rätt god diciplin på hundägarna i mitt område, men då har jag också blivit rätt ordentligt irriterad på dem, när deras hund sprungit fram för femte gången trots att jag sagt att jag INTE vill att de ska hälsa.. Dessutom är jag nästan konstans sådär osocial, men bryr mig inte. När jag var yngre vågade jag inte alls säga till folk när de lät sina hundar komma fram hur som helst, nu har jag blivit modigare, kan nästan bli för sur på folk, så att jag glömmer att vara pedagogisk ;)
Så roligt att läsa om er träning!

http://www.mangie.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards