Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 27 maj 2007

Att lyckas med det svåra

Av Lina - 27 maj 2007 10:22

Efter en sen kväll med grill och annat gott var det inte direkt med ett leeden jag vaknade av solen i ansiktet klockan sju imorse. Men när man får syn på två glada ögon och en viftande svans går det ändå rätt enklelt att bli på bra humör :)


Och nu känner jag för att skryta lite över min hund, för igår var hon riktigt duktig! Vi satt ute och grillade och Pejla fick vara lös och springa lite som hon ville i trädgården. Vi har en hage, men hon tycker självklart bättre om att få vara med där det händer roliga saker.


Vår katt Sigge, smög också omkring där vid alla gottigheter som fanns uppdukade på bordet. Han stjäl korv och annat så fort han får chansen :) Men så plötsligt fick Sigge syn på en fågel som hoppade omkring på gräsmattan lite längre bort. Jägare som han är intog han låg ställning och lurpassade en stund innan han for iväg som ett skott över backen.


Och Pejla hade förstås koll på Sigge så det var inte direkt någon överraskning att hon drog efter honom. Fågeln smet rätt snabbt, så istället för riktig jakt blev det jaktlek med katt före och hund efter.


Sigge drog över hela tomten och upp i en av lönnarna. Pejla efter och stannade under trädet och spejade upp mot Sigge.


Mitt i detta fick jag för mig att jag faktiskt skulle utmana ödet och kalla in Pejla. Hon verkade helt fokuserad på Sigge och tycktes helt ha glömt bort allt vad matte och husse hette.


- Peeeejla! skrek jag, på det där sättet som jag brukar göra när vi tränar inkallningar.


Och tror ni inte min älskade hund vänder på huvudet, snabbt som blixten, får syn på mig och kommer sedan som en raket över hela tomten ända fram till mig!


Jag blev så glad! :) Så glad att hon fick en halv grillkorv i present.


Sedan höll hon sig faktiskt på behagligt avstånd resten av kvällen innan det var dags för henne att gå och lägga sig.


Jag vet inte om jag vågar testa detta igen inom en snar framtid, men det kändes hur som helst otroligt bra!

 
 
Frida

Frida

29 maj 2007 00:18

Uunderbart när det verkligen fungerar!! :D

http://www.afrodite.webb.se

 
Ingen bild

Hundbiten

29 maj 2007 11:02

JA!!! :D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards