Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 25 maj 2007

Vardag

Av Lina - 25 maj 2007 22:15

Har börjat jobba en del igen nu, och Pejla hänger med varje dag. Hon är väldigt glad i grabbarna på kontoret, men ligger för det mesta inne hos mig. Sover, biter i någon leksak eller tigger godis :)


I förrgår badade hon för första gången. Jag och hon tog en sväng ner till sköna Fryken och hon var verkligen som tokig där i vattenbrynet. Hon fick sand i nosen och härjade vilt, plaskade runt i vattnet som en galning.


Jag provade att kasta ut någon träbit som flutit iland, och hon apporterade faktiskt! :) Men inte om den hamnade för långt ut. Hon var lite feg, nämligen. Gick bara så långt ut att hon kunde just gå. Så hon har inte simmat än. Funderar på om jag ska ge mig i sällskap med några bekanta med en äldre hund som älskar att bada, för att liksom visa Pejla att det inte är farligt.


Igår satt jag på jobbet mest hela dagen. Men vi fick en lunchbrejk, och efter den behövde sambon åka till järnhandeln och hämta grejer till badrumsrenoveringen. Jag och Pejla passade då på att träna lite fotgående i koppel utanför byggvaruhuset. Det gick hur bra som helst! Visst fanns det en del att nosa på och dra iväg mot, men hon börjar verkligen lära sig nu att det inte är någon större idé att dra i kopplet. För då kommer hon nämligen ingenstans. Är totalkonsekvent på detta! Drar hon så stannar jag eller vänder mjukt åt andra hållet. Inga koppelryck alltså. Och ju mer vi gjort detta, desto snabbare är hon att vända blicken mot mig när hon känner att kopplet blir sträckt. Jag tror faktiskt att hon kommer att bli jätteduktig på fotgående i framtiden. Både med och utan koppel. Det känns verkligen så.


Idag har vi också tränat fotgående. Med kontakt. Både med och utan koppel. Både inomhus, i trädgården och en sväng nere "på byn". På byn gick det väl sådär, så där la jag snabbt om kriterierna till att hon skulle gå i slakt koppel. Några andra krav går inte att ha på henne där än. Det är alldeles för mycket störningar och spännande saker som händer.


Nu ikväll har jag även försökt shejpa fram att hon ska lägga ner huvudet på golvet när hon ligger på golvet bredvid matbordet i köket. Det var rätt svårt, men hon fattade iallafall att det var något med huvudets position. Men hon var väldigt snabb att titta upp för klick och belöning så fort hakan nuddat govet en hundradels sekund. Men fortsätter vi med korta pass framöver så tror jag nog att detta ska funka. Vill helt enkelt shejpa fram att hon ska ligga och vila med huvudet mellan tassarna. Tror att det kan vara användbart i passivitetsträning i framtiden.


Testade även att få henne att lägga upp framtassen i min hand. Detta gjorde jag bara för att visa sambon hur fort det går att få henne att fatta vad man vill, helt UTAN kommandon eller korrigeringar. Han var imponerad :) Och nu är även han intresserad av att få träna lite med henne, eftersom han gärna vill ha henne med på sina springturer i skogen i framtiden. Men då vill han förstås ha en hund som är följsam och inte sticker iväg hur som helst. Jag tror inte detta kommer bli några som helst problem.


I juli åker vi på kurs för den delen! Bestämde det idag. Det är en Canis-kurs i lydnad (klickerbaserad förstås) i Norge. Instruktör är den tjej jag skrivit om förut här i bloggen, vars hundträning jag följer med stort intresse. Fanny Gott heter hon och det går att besöka henne på bland annat www.klickerklok.se.


Har klippt Pejlas ALLA klor idag, för andra gången. Hon gillar det inte särskilt mycket, men det gick på under fem minuter. Lite gnäll och sådär, men när jag tänker på hur hon skrek i panik för bara några veckor sedan känns det som ett under. Har shejpat fram även detta, och skrivit om det förut. Hon lägger inte upp tassarna självmant, men hon står ut med att sitta i min famn och att jag klipper. Matar henne med småbitar av kycklingköttbullar som hon älskar, eller kattmat. Det går också mer än gärna ner :)


Imorgon tar vi oss, om vädret inte bestämmer sig för att ösa ner, en skogstur, hela familjen. Det ska bli skönt!

Pejla · Valp · Vardag
 
 
Pernilla, Tilly & Glimma

Pernilla, Tilly & Glimma

25 maj 2007 23:23

Tassar in en sväng och kollar vad ni har för er. Ser att ni tränar och ligger i så duktigt, ska bli spännande att följa er framöver.

Trevlig Helg!! Kramis från oss.

http://hem.bredband.net/pernsand

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards