Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 16 maj 2007

Träning eller inte?

Av Lina - 16 maj 2007 16:45

När jag kategoriserade mina ämnen i den här bloggen valde jag bland annat att ha en kategori för "träning" och en för "valp i vardagen". Ibland märker jag dock att det är svårt att skilja på dessa, för det flyter ju liksom ihop.


Som detta med kloklippningen till exempel. Vi tränar ju faktiskt, men det är ju ändå något som hör vardagen till. Så om det känns rörigt i kategorierna har jag full förståelse för det. Det får bli som det känns bäst för dagen :)


Idag kör vi ingen mer kloklippningsträning iallafall. Hon måste få chansen att smälta det lite. Eventuellt provar jag igen imorgon.


Pejla har varit med mig på jobbet några gånger nu. Det går bra. Vi har fyra rum där uppe, och i det största sitter grabbarna, tre till antalet. I det minsta sitter vår guldtjej (som för övrigt är min lillasyster) och håller ordning på det ekonomiska. Där huserar även lilla Selma (som jag nämnt tidigare) emellanåt. Dock har inte Selma varit där när Pejla varit det.


Själv har jag ett eget rum, och där har jag gjort iordning en liten hage med den där spjälsängsmadrassen som jag skrivit om tidigare. En fleecefilt och vattenskål finns också där. Och Pejla stortrivs! Det känns ju skönt.


Efter lunch på byns enda kinakrog fick jag och Pejla en timmes fritid innan barnen skulle hämtas upp, och då tog vi oss en tur till hundklubben.


Den där promenaden som vi gör varje gång på valpkursen är lite jobbig, nämligen, så jag tänkte att vi kunde träna lite på den, med mindre störningar.


När vi kom till klubben var det tomt. Bra! Tog med mig Pejla utan koppel (ja, jag hade det i fickan, men Pejla fick gå lös) och promenerade iväg längs grusvägen. Hon for fram och tillbaka framför mig och nosade än på vänster, än på höger sida. Men efter bara någon minut kom hon tillbaka till mig och fick klick + belöning.


Vi gick fram och tillbaka på grusvägen några gånger. En sträcka på två-trehundra meter kanske. Så fort hon stack iväg lite för långt från mig vände jag på klacken och bytte håll. Det räckte med ett par, tre gånger, så hade hon snart bättre koll på vart jag befann mig.


Vi gjorde även en liten avstickare från grusvägen och gick in i skogen en vända. Det var roligt minsann :) Och jag låtsades några gånger att jag hittade något jätteintressant på marken (gömde godisbitar under stenar och löv och sådär), och Pejla verkade tycka att jag var väldigt duktig på att hitta bra saker, så hon höll sig intill mig nästan hela tiden.


När jag bestämt mig för att det räckte gick vi åter mot klubbhuset och planen, och då mötte vi en stor, svart Riesenschnauzer med matte i koppel. Han var väldigt intresserad av oss. Pejla, som just då gick en kort bit framför mig, stannade först tvärt upp och spanade, men så vände hon på klacken för att söka upp mig. Duktig tjej! Klick och belöning! Och sedan satte vi på koppel, lugnt och fint.


Riesenschnauzern var stark, och stackars matte orkade inte hålla emot när han strävade fram emot Pejla, så det blev en liten hälsningsceremoni vare sig vi ville eller inte. Lite knasigt blev det allt, eftersom båda hundarna var kopplade. Det blev koppeltrassel, och jag släppte mitt koppel. Den andra tjejen höll i men försökte trassla loss så gott det gick. Fick tag i Pejla och kopplade lös henne igen, för att ingen skulle skada sig.


Den stora svarta killen var väldigt snäll. Bara oerhört nyfiken, men snäll som bara den. Så allt gick bra. Jag och den andra matten gick en bit isär, så att hundarna kom ifrån varandra, men pratade lite och hade det allmänt trevligt. De gick åt sitt håll, och jag och Pejla fortsatte till träningsplan.


Där fick hon gå och lukta bra länge. Tänkte att det kan vara bra för henne att lukta av sig lite där, så kanske hon har lättare att slappna av när vi är på valpkurs. Vet inte om det är rätt resonerat av mig, men jag vill prova iallafall.


Ute på plan ville jag se vilka beteenden hon ville bjuda på idag. Först blev det fritt följ. Det tycker hon är roligt :)


Efter en paus när vi bara satt ner i gräset och hade det mysigt, ställde jag mig upp igen, och då bjöd hon på ett sitt. Klickade för det några gånger.


Eftersom vi tränade sitt/stanna kvar igår, provade jag att gå en bit ifrån henne när hon satt sig. Och mycket riktigt, hon stannade kvar. Duktig tjej!


Matten med Riesenschnauzern kom tillbaka och körde lite agility en bit bort, och då satte oss jag och Pejla och tittade på. Inte för nära, men ändå såpass nära att Pejla noterade vad som försiggick där borta. Efter ett tag la sig Pejla ner, och då fick hon belöning. Vill nämligen gärna att hon ska kunna ligga ner och slappna av trots att det pågår annat skoj i närheten.


Vi satt där och tittade bra länge på dem när de tränade, säkert en halvtimme, och Pejla låg så fint mest hela tiden. Men emellanåt var hon förstås tvungen att hoppa upp och nosa på diverse fläckar på gräset. Humlor och maskrosor också. De är spännande.


Precis innan vi skulle bryta upp och gå av planen mot bilen, kom en ny bil och körde in på parkeringen. Det var en man med två fina schäfrar som jag sett på klubben tidigare. Ett ypperligt tillfälle att se om skvallerträningen fungerade igen (har skrivit tidigare om skvallerträning här). Och det gjorde den! Pejla reste sig och spanade när hon hörde de andra hundarna skälla, men så vips vände hon blicken mot mig och fick klick och belöning. Gud så trevligt! :)


Känner över lag att det är roligare på ett sätt, att vara på klubben när det är lite mindre störningar. Hon är egentligen inte redo för valpkurs på det sättet som vi gör det nu - med massor av valpar som alla är lika intresserade av varandra. Så jag känner mig jättenöjd med dagens klubbesök!


Väl hemma efter upphämtning av barnen, fick Pejla en något försenad lunch, fast det hade nog inte gått någon nöd på henne efter allt belöningsgodis; hon lämnade en tredjedel av maten orörd. Sedan var det platt bums i säng och hon sover än.


Imorgon funderar jag för övrigt på att åka ner till Karlstad på Flat-show. Men jag har inte riktigt bestämt mig än. Det är ju skönt att bara vara ledig med familjen också. Fast det är klart. De kan ju följa med! :)

 
 
Pia

Pia

16 maj 2007 18:47

Gu så duktig hon har blivit. Allt arbete som man lägger ner lönar sig verkligen.

http://pumashobbyverkstad.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Hundbiten

16 maj 2007 22:55

Ja, så är det nog. Det roliga är att det emellanåt ger så snabbt resultat. Som detta med att belöna kontakt till exempel. Det är så himla bra! Både för mig och för hunden :)

 
Emma & Henke

Emma & Henke

17 maj 2007 10:33

Ååå va duktiga & flitiga ni är!! Visst blir man snabbt en inbiten "klickare" =) Hon är verkligen duktig din Pejla så du har ja varit en ännu duktigare tränare...... Va roligt att allt går så bra! Om du har tagit dej till Flatshowen hoppas jag att du har sett en massa fina vovvar, det var lite för långt för oss att åka =( Ha en fortsatt skön helg!
Kramar Emma & Henke

http://mrperfect.webblogg.se

 
Ingen bild

Hundbiten

17 maj 2007 11:33

Nej tyvärr, vi kom inte iväg till Karlstad. Jag tycker att det är alldeles för skönt att vara ledig med familjen, helt enkelt. Fast nu ska vi ut och klippa gräsmattan, och då blir jag ju lite sugen på att åka ner iallfall... :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards