Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 16 maj 2007

Kloklippningens framskridande

Av Lina - 16 maj 2007 09:24

Igår fick jag klippa en klo på Pejla. Idag också. Det tar lång tid detta med att vänja henne vid kloklippning. Men å andra sidan, det tar lika lång tid att tvinga henne, och metoden vi använder nu är betydligt mycket trevligare för alla parter.


Tänkte lite mer ingående beskriva hur vi gått tillväga. Kallar nedan våra kloklippningsvänjarstunder för "pass", eftersom kloklippningsvänjarstunder känns som ett onödigt långt ord att skriva fler gånger än jag redan gjort nu:


Pass 1, dag 1 (ca en minut)

Jag sitter på golvet med godisskål bredvid. Pejla ligger på golvet framför mig. Jag lägger handen på hennes högra framtass. Klickar när hon håller tassen stilla. Har inga krav för övrigt. När jag fått in en serie av fyra-fem klick i snabb följd slutar vi. Det hela tar ca en minut.


Paus (ca två minuter)


Pass 2, dag 1 (under en minut)

Pejla ligger på golvet framför mig. Jag lägger handen på hennes vänstra framtass. I övrigt lika som pass 1, fast denna gång går det snabbare.


Paus (ca två minuter)


Pass 3, dag 1 (ca en och en halv minut)

Pejla ligger på golvet framför mig. Jag lägger först handen den på hennes högra framtass och pillar lite med fingrarna. Klickar för ögonkontakt och att hon håller sig stilla. Det går bra och jag drar möjligtvis ut på passet lite onödigt länge. Borde ha slutat när det gick som bäst, för hon blir lite reserverad efter en stund och drar åt sig tassen några gånger. Men vi lyckas ändå avsluta med två repetitioner som känns väldigt bra.


Avslutar dagens träning och går ut i trädgården.


- - - - -


Pass 4, dag 2

Har inte noterat hur långa pass jag kört efter dag 1, men det som gäller är fortsatt korta pass som jag försöker avsluta när jag fått till två-tre-fyra positiva repetitioner.


Jag sitter på golvet. Pejla sitter framför mig. Jag tar redan första försöket tag i hennes tass och klickar genast. Gör detta upp emot tio gånger och håller tassen lite längre för varje gång. Pejla lägger sig ner mitt i övningen, och det får hon. Jag fortsätter och hon låter mig hålla tassen.


Paus


Pass 5, dag 2

Pejla ligger framför mig och jag tar samma tass igen. Håller lite längre och pillar lite mellan tårna. Klickar när hon håller sig lugn, vilket hon gör för det mesta. Några gånger drar hon åt sig tassen och då slutar jag med det som känns obehagligt för henne, vänder bort blicken och gäspar lite. När hon pockar på uppmärksamhet genom att lyfta tassen och liksom putta på mig tar jag hennes tass igen och klickar när hon håller sig lugn. På slutet får jag pilla ganska mycket mellan tårna.


Vi avslutar och går ut.


- - - - -


Pass 6, dag 3

Jag sitter som vanligt på golvet med godisskål bredvid. Använder för övrigt en mycket eftertraktad belöning - kattmat.


Pejla både ligger och sitter framför mig under passet. Hon får välja själv hur hon vill göra. Eftersom hon petat mycket på mig med tassen i förra passet tänkte jag nu försöka få henne att lägga upp tassen självmant i  min hand. Jag hjälper henne först på traven genom att hålla handen runt tassen och försiktigt försöka lyfta den. När hon självmant lyfter tassen från golvet i min hand klickar jag. I början bara för minsta antydan till lyft. Men efter en stund när tassen släppt golvet helt.


Paus


Pass 7, dag 3

Jag fortsätter med samma inställning. Målet är att få Pejla att självmant lägga upp tassen i min hand. Hjälper henne som förut, men provar snart att bara hålla min hand öppen med handflatan framför hennes tass. Jag väntar ut henne och jajamensan! Efter en liten funderingsstund lägger hon upp tassen i handen på mig! :)


Vi avslutar och leker inne (det spöregnar) :) men fortsätter några timmar senare samma dag.


- - - - -


Pass 8, dag 3

Jag vill få Pejla att acceptera att jag håller tassen med ena handen och pillar med den andra. Hon får välja mellan att lägga upp tassen självmant i min hand, eller att hålla sig lugn när jag lyfter upp tassen. Håller tassen i min vänstra hand och pillar med högra, den jag har klickern i. Det går bra, men jag känner att det börjar bli svårt - skulle behöva tre händer emellanåt! Efter en stund plockar jag fram en liten skruvmejlsel som jag pillar med mellan tårna. Jag får nu lägga undan klickern och använda ordet "bra" i ett tonläge som jag betingat på samma sätt som klickern. Tyvärr funkar klickern mycket bättre än "bra" på så sätt att Pejla håller koncentrationen uppe mer när vi använder klickern. Jag antar att detta beror på att jag använder ordet "bra" utan belöning i andra sammanhang ibland. (Notering: borde betinga ett annat ord istället, ett ord som är neutralt för mig och som jag inte lika lätt slänger ur mig. "Klick" kanske?? Eller något fantasiord??)


Jag får hur som helst pilla med skruvmejseln såpass många gånger med såpass hög belöningsfrekvens att jag känner mig nöjd.


Vi avlsutar.


- - - - -


Pass 9, dag 4 (igår)

Målet nu är att få pilla först med skruvmejseln. Sedan med klotången. Jag börjar lugnt med låga kriterier. Klickar för att hon håller sig lugn och tittar på mig när jag pillar med fingrarna mellan tår och på klor. Jag håller inte i hennes tass utan pillar när tassen ligger på golvet. Det går bra. Höjer kriterierna till att jag ska få pilla med skruvmejseln på klorna. Hon rycker undan några gånger, men efter en stund funkar även detta.


Paus


Pass 10, dag 4 (igår)

Målet är att få pilla med klotången. Jag lägger klotången på golvet mellan mig och Pejla. Hon får nosa på den tills hon känner sig färdig med det. Jag pillar med skruvmejseln och klickar när hon håller sig lugn. Provar också att ta upp tassen i vänster hand och pilla med skruvmejlseln. Hon blir lite nervös, men det går bra. Klotången ligger kvar under hela passet. Sista repetitionen byter jag dock bort skruvmejlseln mot klotång - håller hennes tass med vänster hand, lägger klotången på hennes tass och berömmer genast.


Paus


Pass 11, dag 4 (igår)

Jag har lagt undan skruvmejseln och gör nu likadant med klotången som jag gjorde med skruvmejseln innan. Det går bra. På slutet får jag hålla klotångens öppning runt en klo. Berömmer för det och ger extra mycket belöning.


Paus


Pass 12, dag 4 (igår)

Jag blir ivrig och ändrar dagens mål till att få klippa en klo. Kanske dumt, men så är det! :) Jag fortsätter där vi slutade innan paus och lägger klotångens öppning runt hennes ena klo. Pejla ligger på golvet framför mig. Jag gör fem-sex repetitioner, och sista gången klipper jag klon. Använder under passet "bra" som betingad förstärkare och avslutar med att hon får äta upp all kattmat i skålen.


Not: Hon blev inte överförtjust över att jag klippte klon. Hon ryckte till lite, men jag hoppas att det inte förstört något!


- - - - -


Pass 13, dag 5 (idag)

Jag känner mig osäker på Pejlas reaktion igår när jag klippte klon, så första målet är att fortsatt få pilla, skrapa och klämma på klorna. Både med mina händer och med klosax. Det går bra. Börjar med händerna och använder klicker. När jag ska byter till klotång använder jag "bra", och nu går det inte lika lätt. Hon väljer att dra undan tassen några gånger och går en bit bort från mig efter en stund.


Paus


Pass 14, dag 5 (idag)

Jag kommer på den strålande idén att betinga ljudet av klotången! På så sätt kan jag använda klotången som klicker! Klipper (klickar) med klotången i luften för ögonkontakt. Går hur lätt som helst.


Paus


Pass 15, dag 5 (idag)

Målet är på nytt att få klippa en klo. Jag använder klotången som klicker och minskar sakta men säkert avståndet mellan tången och klon. Håller Pejlas tass i den vänstra handen och "klickar" med tången i den högra, och jag gör det för att hon håller sig lugn. Hon får gärna titta på mig också, men jag kräver inte det. Avslutar när jag fått "klicka" alldeles intill klon några gånger. Hon får extra belöning.


Paus


Pass 16, dag 5 (idag)

Fortsätter på samma spår, men "klickar" först när jag fått hålla klotången runt hennes klo någon sekund. Klipper dock inte klon, utan flyttar klotången innan jag klickar med den. Repeterar fem-sex gånger, och det går jättebra! Extra belöning. (Med extra belöning idag menas att hon får fler kattmatsbitar än en. Ca fem-tio stycken).


Paus


Pass 17, dag 5 (idag)

Mål: Att klippa klon. Gör samma som förut, två repetitioner. Tredje gången klipper jag klon. Hon gnäller till (skit!!) men jag låtsas som det regnar och hon får äta upp resterande kattmat i skålen.


Vi avslutar, går ut på kisspaus, och nu ligger hon och sover under mina ben här i köket.


Och nu ska jag fundera på vilka mål jag ska ha inför nästa pass. Hon gnällde som sagt till när jag klippte, och jag är rädd att hon ska vara mer avvaktande nästa gång. Jag tror att målet får bli att få hålla klotången runt hennes klo och avsluta efter några repetitioner. Vill inte att hon ska känna sig "lurad" igen!



Pejla · Valp · Vardag
 
 
Ingen bild

Peter

16 maj 2007 10:17

Jättebra och pedagogiskt. Det ska jag testa. Har svårt att få min newfoundland att släppa till tassarna. Se också
blogg.op.se./swedenmark

 
Ingen bild

Hundbiten

16 maj 2007 11:52

Hej Peter! Har svarat dig inne på din blogg. Hoppas det ska gå bra, men det tror jag säkert. Och som sagt, berätta gärna hur det går! :)

I övrigt - har några dagar under senare tid fått kommentarer från tidigare osynliga läsare. Och det är ROLIGT!

Så ni som läser i det tysta. Ni får gärna lämna en kommentar ibland om ni vill. Om så bara ett "hej". Och gärna en adress till er egen blogg eller så, om ni har.

Jag är ju nyfiken! :)

 
Frida

Frida

16 maj 2007 20:23

Ja, vi är här och läser mest varenda dag ;), men det har varit lite mycket med operationer, valpkurser och besök för att blogga mycket själv.. En hemsida är iaf på g! =D Kramkram!

http://www.afrodite.webb.se

 
Ingen bild

Hundbiten

16 maj 2007 20:59

Ja! Vart tog den där hemsidan vägen egentligen? ;)

Nej då, jag förstår att är mycket nu. Har inte varit inne hos dig på ett tag, men jag antar att det inte gick så bra med den där glasspinnen då :( Kikar in snart för att läsa ikapp lite. Hoppas allt är bra med Toya!

 
Malin

Malin

16 maj 2007 23:05

Ojojoj vad strukturerat- jättebra! Du är verkligen duktig, man kan inte tro att detta är den första hunden som du tränar (för det är det väl har jag för mig?)

http://www.mangie.se

 
Hundbiten

Hundbiten

16 maj 2007 23:12

Jo det är första hunden. Och jag har gett mig den på att göra det här på riktigt, så att säga :) Att lägga ut det så här på bloggen har också ett syfte - jag har själv letat efter någon liknande blogg, men inte hittat någon. De flesta bloggar om hundar handlar om äldre hundar, eller så skrivs det inte sådär detaljerat som jag skulle önska ibland. Så det vore roligt om man kunde "hjälpa" andra förstagångsägare emellanåt. Jag hoppas det :) Och det hjälper definitivt MIG att hålla ordning på och analysera det vi gör :)

http://www.hundbiten.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Lotta

17 maj 2007 14:50

Hej svejs!
Ja e inne och läser nästan varje dag om era "bravader" jag tycker att du e jätteduktig med Pejla lägger ner mycket tid,
hon kommer att bli/är en underbar hund,nu e de 14 dagar kvar till min lilla puppies föds längtan e så lång.Ha de bra i forsättningen kikar in igen.Mvh Lotta

 
Ingen bild

Hundbiten

17 maj 2007 17:31

Vad roligt Lotta, att du läser här så ofta. Alltid kul att kunna glädja någon, brukar det ju heta, och det stämmer nog :)

Lycka till med valpen!! Förstår att det är jobbigt att vänta.

 
Ingen bild

Susanne

17 maj 2007 23:20

Hej,
jag har åxå haft problem att klippa klor med min hund när han var valp. Men jag började göra som man gör med hästarna, hunden får stå, gärna på ett bord, sen viker jag upp en tass itaget. När vi gick över till att göra detta så slutade konflikten och vi kunde koncentrera oss på annan träning. Visst är det viktigt att man ska kunna hantera hunden på alla sätt! Men kan man göra det under olika former. För oss blev iaf relationen mycket bättre när vi slapp bråka om kloklippnigen. Jag får hantera honom som jag vill nuförtiden, han är 3 nu. Får alltid beröm av veterinären att han är så väluppfostrad och lätt att hantera.
Lycka till och hoppas det kan hjälpa lite!
// Susanne och Malte

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards