Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 4 maj 2007

Valpkurs 1(6)

Av Lina - 4 maj 2007 09:07

Igår tog jag och Pejla bilen för att gå på vår första valpkurs. Hon är egentligen lite för liten. Elva veckor bara, men både veterinär och kursledare tycker att det är helt ok ändå. Bara jag håller koll på hur mycket hon orkar med. Och som jag sagt förut - kursen är ju ändå mest till för mig!


På klubben hade alla valpägare samlats och det var en salig blandning; schäfer, jämthund, liten pudel, storpudel, miniterrierblandis, ett par spaniels, och säkert var det någon mer nu som jag inte minns. På agilityplan jobbade ett stort gäng till, och vid sidan av träningsplan fanns annat hundfolk som kommit på eget bevåg för att träna.


Med andra ord - vääääldigt mycket att titta och nosa på.


Den första regeln på klubben är att hundarna aldrig får hälsa på varandra utan att ägarna först har kommit överens om att det är ok. Vilken BRA regel! Då slipper nybörjare som jag bli nervös över hur det ska gå till. Vill jag inte så är det ok. Väldigt skönt.


När Pejla skulle ur bakluckan hade hon svårt att koncentrera sig på mig. Det hördes skall och luktade hund i luften, och hon stod och trampade och tittade förbi mig hela tiden. Men jag stod lugnt och väntade på att hon skulle sätta sig. Det tog kanske lite lång tid, men tillslut satte hon sig ändå och tittade på mig. Jag kopplade, sa varsågod och lyfte ner henne på backen.


Ojojoj. Den första halvtimmen ungefär, var det verkligen svårt att få kontakt med henne. Det var verkligen mycket att ta in. Hundar överallt. Hundar som ville hälsa. Hundar som skällde. Hundar som morrade. Hundar som gjorde lekinviter och viftade på svansen. Men tillslut kom de flesta till någon slags ro och det var dags för samling.


Inledningsvis handlade det mycket om vad vi som kursare har för förväntningar på kursen. Kursledarna samlade ihop alla önskemål och ska sätta ihop en kursplan efter detta, plus lite till. Och gårdagen ägnades främst åt kontaktövningar.


Men först tog vi en liten promenad, hela gänget. Den gick längs en grusväg som är ett populärt häststråk. Hela marken var full av hästdynga, och gissa om hundarna fick en smaskig promenad. Det var inte många som struntade i hästskiten, särskilt inte Pejla! Försökte så gott jag kunde att få kontakt och var snabb att belöna så fort hon tittade på mig, men jag tror inte att något godis i världen kunde ha fått henne att tycka att hästskit var ointressant.


På plan tränade vi kontakt, som sagt. Och nu låter jag säkert som alla hundägare, men OJ vad DUKTIG min hund är! :) Den första övningen gick helt enkelt ut på att vi skulle belöna med godis för ögonkontakt. Vi skulle bara stå och vänta, liksom. Men det är för lätt för Pejla. Trots alla hundar satte hon sig och stirrade på mig. Någon gång vek hon bort blicken för att kika på kollegorna, men för det mesta satt hon bara lugnt och tittade, tittade... Så jag började gå lite och hon gick fot och tittade så fint. Vi började rätt långt från de andra hundarna, men snart drog jag mig närmare och närmare, och hon lyckades till och med gå fot med kontakt förbi den skällande jämtvalpen utan problem! Vilken duktig tjej! :)


Vi fortsatte med flera andra kontaktövningar, både med godis och leksak. Och både som lockbete och belöning.


Hittills har jag undvikit detta med att locka fram med hjälp av godis som muta. Men igår skulle vi få fram ett sitt genom att föra en godisbit över huvudet på hundarna. Jag testade litegrann, men eftersom jag annars mest belönar spontana beteenden och lägger på kommandona efter hand tänker jag inte lägga så jättestor vikt vid dessa lockövnignar. Men testa kan man ju alltid göra, för rätt som det är kanske man har nytta även av dessa?


Det blir ett väldigt långt inlägg det här märker jag, så jag avslutar här. På det stora hela var det otroligt kul på klubben. Många trevliga människor och många trevliga hundar. Jag tror att jag kommer spendera mycket tid där. Självklart med en del lydnad, apportering och annat kul i framtiden, men kanske framför allt för att träna passivitet. Det, är nämligen Pejla inte helt duktig på, än :)

Kurser · Pejla · Valp
 
 
Millis

Millis

4 maj 2007 18:08

Vilken duktig tjej! När Roxie gick valpkurs med husse busade hon upp de andra hundarna, så de fick ta en paus i träningen för att valparna skulle lugna ner sig igen, hrmmm.

http://millis.bloggagratis.se

 
Ingen bild

La famiglia

6 maj 2007 00:14

Berättelsen låter bekant på något sätt. Speciellt det där med svårigheten att koncentrera sig. Men Ia lyckade aldrig varva ner på valpkursen. Kontaktövningarna funkade inte alls, men gick klockrent så fort vi kom hem vill jag minnas. Men visst hade man roligt.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards