Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 3 maj 2007

Vaccination

Av Lina - 3 maj 2007 10:01

Igår klockan halv sex ringde de från veterinärsmottagningen och sa att det tyvärr hade blivit en dubbelbokning; de undrade om jag kunde komma på fredag för vaccination istället. Men eftersom vår valpkurs börjar idag ville jag gärna få vaccinationen gjord direkt, så då fick vi komma på bums istället.


Pejla är inte överförtjust i att åka bil. Men det går ändå bra. Hon följer snällt med och sätter sig ner så fort hon kommit upp i bakluckan (och nu har jag bestämt mig för att det visst heter "bakluckan", på väldigt många ställen i Sverige. Så det så, Tessan ;)


Men när det skulle åkas till veterinär, som Pejla för övrigt aldrig träffat förut, då var det tvärstopp ute på backen. Hon ville INTE in i bilen. Jag insåg att det måste vara jag. Det måste vara att jag beter mig på något konstigt vis som gör henne osäker. Och efter en stund när jag slutat stressa (det var lite bråttom, tyvärr), så gick det ändå fint.


Hos veterinären var det flera hundar. En man kom för att stå i kö bredvid oss. Han hade en stövartik som var oerhört nyfiken på Pejla. Hon vädrade i luften och försökte komma fram. Jag sa till mannen att min hund är inte vaccinerad än, så det kanske inte är så bra om de hälsar.

   "Det är ingen fara, hon här är vaccinerad", svarade han.

   Det är lite svårt det där. Jag tror säkert inte att det skulle ha varit någon fara för Pejla att hälsa, men det är ju faktiskt så att även vaccinerade hundar kan bära på diverse baskilusker, även om de själva inte visar symtom. Och jag har liksom bestämt mig för att hålla på det där - att Pejla faktiskt får vänta med hälsningar på andra (okända) hundar, tills vaccinationen är avklarad.


Men mannen förstod nog vinken, även om han verkade lite stött, och höll ordning på tiken. Och Pejla var superduktig. Satt så fint vid min sida och tittade på mig nästan hela tiden. Några gånger reste hon sig, men då sa jag lugnt "nej" eller "sitt" och hon satte sig igen och väntade. Till slut blev hon nog trött på att vänta i kön, så hon la sig och vilade vid mina fötter.


Inne hos veterinären gick det snabbt. Pejla märkte nog knappt att hon blev stucken med sprutan i nacken, för hon reagerade knappt. Däremot fanns det väldigt många intressanta dofter i rummet, och hon hade lite svårt överlag att slappna av.

   "Sprattel-flatte", sa veterinären menande och skrattade.

   "Ja, just det", sa jag, men tänkte att min flatte ska inte bli en sådan där hund som alla befarar så fort man säger Flatcoated Retriever - en nervös och rastlös hund alltså. Vi får hoppas att jag lyckas. Pigg och glad och arbetsvillig, javisst, men inte stressad!


Just nu sitter jag i köket och väntar på att Pejla ska somna efter att vi kört barnen till dagis och skola och tagit en kort morgonpromenad. Jag ska jobba om en stund, men känner att Pejla gott kan få slippa följa med idag. Det är valpkurs ikväll, så hon kan behöva ta igen sig lite efter de senaste dagarnas alla utflykter och äventyr.


Ja, nu snarkar hon lite minsann, så då tassar jag iväg till jobbet en våning upp!

Pejla · Valp · Vardag
 
 
Millis

Millis

3 maj 2007 10:29

Vad härligt att det gick så bra med vaccinationen.
Irländsk Setter har också rykte om sig att vara lite nerviga och stressade, men det gäller absolut inte våra hundar, men däremot är de glada, energiska, nyfikna och väldigt sociala. Det blir säkert så med din Pejla också. Jag gillar inte de här generalliseringarna av olika raser, visst kan det stämma till en viss del, men de är ju alla olika individer och det är fel (tycker jag i alla fall) att klumpa ihop dem och säga att alla hundar av den rasen är på ett visst sätt, för det stämmer ju inte.

http://millis.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Tessan

3 maj 2007 22:55

JAG GER MIG, ni får ALLA säga baklucka;)Jag får helt enkelt börja säga det med....

Tänk att hon redan är 12 v och fick sin vaccin...bacilluskerna hade du inte behövt vara rädd för...är den andra hunden vaccinerad så är det ingen fara eftersom det bara är Parvo och valpsjuka man isåfall skulle behöva oroa sig för...men man behöver inte hälsa på allt och alla för det;)
Sicken tur du har som har så nära till jobbet:) Må gott, nu ska jag soooova!!

 
Ingen bild

Hundbiten

4 maj 2007 09:05

Millis: Till viss del kan man säkert generalisera, men jag tror ändå att om man jobbar på "rätt" sätt med sin hund så går det att iallafall komma i närheten av vad man själv vill ha för hund!

Tessan: Ja det är bra. Ge upp :)

Detta med vaccination ja... Man hör ju olika saker, och enligt många hundkunniga som jag pratat med så hävdar de faktiskt att även hundar som är vaccinerade mot t.ex valpsjuka, parvo och kennelhosta faktiskt kan bära på smitta, utan att själv någonsin visa några symtom under sitt liv, men att de kan smitta ovaccinerade hundar. Jag tror själv att det är väldigt ovanligt, men varför chansa? Så har jag resonerat... Sov gott :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards