Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 23 april 2007

Nu ska här bli ordning i kaoset

Av Lina - 23 april 2007 14:15

Efter två och en halv vecka med hund har min hjärna så sakteliga börjat ställa om. Men det är så otroligt mycket att vara uppmärksam på, och det är inte lätt för en ovan hundägare att förstå alla signaler!

 

Som nu i helgen. Igår kväll var Pejla helt stört omöjlig. Hon bet, morrade, skällde, hoppade på mig och jag kunde inte få henne att lugna sig. Och det värsta var förstås att jag inte begrep vad det var.

 

Idag har jag fått samla mig lite, bett om råd från hundkunniga människor, och insett att vi varit väldigt ohyfsade mot vår valp i helgen :(

 

Sambon har varit upptagen på mer än heltid, och jag har varit själv med barn och hund. En ”vanlig” dag är jag åtminstone ensam med Pejla 5 timmar, och hon sover ganska mycket av dessa timmar. Ni kanske förstår vartåt det lutar?

 

Både lördag och söndag missade Pejla mycket av sin vila eftersom barnen stör en del. Inte så att de är och petar på henne när hon sover, men de stojar ju och leker som barn gör (och ska göra), och efter en vecka med dagar av mycket lugn hade Pejla svårt att komma till ro bland alla ljud. Visst sov hon en del, men långt ifrån lika mycket.

 

Så igår kväll då, när hon var helt tossig, och dumma matte som inte begrep. Men när barnen kommit i säng och sambon och jag satte oss i vardagsrummet och pratade lite om hunden, då däckade hon. Platt fall på golvet bara, duns! Och där låg hon, helt utslagen. Två timmar tidigare än vad hon brukar somna för kvällen.

 

Nu har jag fått råd från flera håll att tvinga Pejla att varva ner. Har byggt om en gammal spjälsäng och gjort en hage runt hennes sovplats. Och nyss, när dottern kom hem från skolan och Pejla började slita i hennes byxor, tunika och hår, då satte jag ner henne i hagen. (Vi har tränat lite med hagen i helgen också, ska tilläggas, och första gången var det under stora protester, men efter några gånger har hon fattat vinken). Satte ner henne för en kvart sedan och hon la sig bums, och sover nu som en stock, trots att dottern befinner sig i samma rum och inte är helt tyst.

 

Så, de närmsta dagarna ska all hundträning bestå av att hjälpa Pejla att varva ner. Det känns som ett viktigt och vettigt beslut!

 
 
Niina

Niina

23 april 2007 15:19

Hej
Va söt hon är ska bli kul att se henne på riktigt, hörde att ni kom med på kurs :-) vilken dag går ni så man kan komma ner och kika.

http://passin.blogg.se

 
Ingen bild

Hundbiten

23 april 2007 15:50

Det blir torsdagar med Anna O. Kul ska det bli! :) Längtar jättemycket :)

 
Dubbelörnen

Dubbelörnen

23 april 2007 17:12

Fråga mig om hundar... De är precis som med barn, de är unika o helt speciella. Man lär sig sakta men säkert... Skulle inte kunna vara utan mina små goa dvärgschnauzrar...

Kramar

http://karljohansgarden.blogspot.com

 
Niina

Niina

23 april 2007 19:08

Klart det är OK
Lägger till dig på mina länkar, hoppas det också är OK

http://passin.blogg.se

 
Frida

Frida

24 april 2007 08:55

Verkligen såå skönt när de kan gå undan själva, det är nog något av det bästa, att hon visar sån trygghet i sig själv! Bara hon inte blir alltför självsäker så hon blir svår att jobba med *skrattar* Kul att du tyckte om namnet! Nu ska vi åka och besiktiga bilen, undrar hur det kommer gå.. ;) Ha en bra dag! Kram!

http://www.afrodite.webb.se

 
Pernilla, T & G

Pernilla, T & G

24 april 2007 09:10

Hej!! Ja det är så mycket man ska tänka på då man har skaffat en liten fyrfota vän. Jättebra att du har skaffat en egen lite plats där hon känner sig trygg. Jag har en utställningsbur som stog i köket då Glimma först kom. Luckan stog öppen och när hon ville vara i fred så gick hon dit och det roliga är att nu har jag tagit bort buren och lagt en filt på samma plats. Och gissa vem som går och lägger sig där då hon vill vara för sig själv, jo Glimma.

Tack för dina gulliga rader i min blogg. Är själv ganska så förundrad över hur mycket man kan lära en hund.

Ha en bra vecka!! Kram från oss.

http://hem.bredband.net/pernsand

 
Ingen bild

Hundbiten

24 april 2007 14:23

Dubbelörnen: Känner på mig att Pejla kommer ge mycket glädje och mening framöver. Det känns helt rätt! :)

Frida: Japp, det är toppen. Hon går till bädden allt oftare dagtid nu också, vilket känns väldigt bra. Lycka till med bilden då!

Pernilla: Blir så imponerad av era träningspass. Har sagt det förut, säger det igen; längtar tills jag kommit igång ordentligt. Valpkurs blir det snart, och en klickerkurs också. Så får vi se hur mycket lillsnuttan orkar med. Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards