Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 17 april 2007

Bileri

Av Lina - 17 april 2007 17:27

Igår spenderade jag och Pejla lite tid i bakluckan på slaskbilen (som vi skulle ha sålt när vi köpte den nya, men när hundägeriet kom på tal försäkrade sambon att den gamla bilen måste bli hundbil. Tycker han ja!). Vi satt där bak och myste och käkade godis. Jag måste få henne att trivas i bilen, för det är oftast jag som hämtar på dagis/skola, och är för den delen ute en hel del på egen hand för övrigt, så bil + hund = måste.


Hon fick följa med när jag hämtade sonen på dagis igår eftermiddag. Hon gillade det väl sådär. Ett tag var hon faktiskt väldigt högljudd. Men jag passade på att berömma henne när hon var lugn, och idag när vi for och dagishämtade igen, gick det betydligt bättre. Lite gny och pip ibland, men betydligt lugnare. Bra. Satt för den delen i bakluckan och åt godis även idag.


Men, vi har ingen hundbur. Bor på ett litet ställe med sparsmakat utbud. Det finns ingen djuraffär ens (men jag såg en annons om att det ska bli en - hurra!). Har letat på nätet, men lyckas inte riktigt hitta det jag vill ha. Tycker dessa MIM-burar verkar toppen, men jag är osäker på om den passar vår bilmodell.


Betydligt billigare och enklare (?) är kanske att ha ett hundgaller, som jag sett att de allra flesta med hund häromkring har. Men jag vet inte. En bur känns ändå säkrare, till och med mysigare för hunden.


Ikväll ska barn och sambo på cirkus. Stackars mig som måste vara hemma och missa detta roliga nu när vi har en hundvalp som inte vill bli lämnad ensam så länge (obs, ironi). Hatar cirkus. Vill helst inte att barnen ska gå, men men... Jag tyckte också det var roligt när jag var barn, vill jag minnas. För den delen är jag allergisk mot hästar, så något cirkustält hade det inte blivit fråga om för min del ändå, ens utan hund.


För övrigt har det regnat rejäla skurar här idag. Konstigt, tyckte Pejla.

 
 
Frida

Frida

18 april 2007 13:47

Hejsan igen!
Tänkte höra om du skulle vilja hjälpa mig med en sak! :) Om du kan mäta runt Pejlas hals så jag vet hur stort halsbandet til min tös ska vara... på ett ungefär.. Hoppas på hjälp! Kramar från oss!

http://www.afrodite.webb.se

 
Ingen bild

Hundbiten

18 april 2007 18:47

Pejlas läderkoppel har jag gjort ett extra hål i vid ca 28 cm och där sitter det fint. Men oj vad hon växer fort! :)

 
Frida

Frida

18 april 2007 19:19

Tack så mkt, nu ska jag gå på halsbandsjakt! 8) Bara två dagar kvar nu!!

http://www.afrodite.webb.se

 
Ingen bild

Tessan

18 april 2007 22:44

Ler för mig själv....Primos första tur med Bil i "egen" bur (Acke hade egenn i bagaget,numera åker dom ihop)var inte en angenäm upplevelse!! Han tjöt och krafsade på gallret, och jag satt och hade ont i hjärtat...jag till och med sjöng lugnande....ja du hör ju!! Men efter bara 3-4 gånger när jag lagt en filt på buren och bara åkt till roliga ställen,älskar han numera att åka bil!!

 
Ingen bild

La Famiglia

19 april 2007 00:30

Där tror jag du Tessan har en poäng. Väldigt viktigt att de första bilturerna går till ställen där där hunden tycker det är extra roligt att vara. Då kanske hon lättare lär sig att det eventuella obehag som uppstår i bilburen snart byts ut mot något riktigt roligt.

 
Emma & Henke

Emma & Henke

19 april 2007 10:13

Hej på er!
Visst e´det viktigt att bil-resorna fungerar bra, men det låter som om ni fått en bra start där oxå. =) Jag tycker att bur är bättre än galler (har provat båda) för att hundarna sitter säkrare och jag upplever att dom ligger lugnare (kan vara inbillning). Det fina i "kråk-sången" med MIM-buren är att den är ställbar på längden så att den ska passa olika bilar. En kompis har en och är nöjd. Själv har jag en RU-bur som jag är jättenöjd med = den är skrammel-fri ;-) Hoppas att du hittar något som passar till slask-bilen!!
Klar att det är lite konstigt med regn!? Tänk vad mycket dom ska upptäcka "puppisarna" i den stora vida världen.....
Ha en fortsatt bra vecka!
Kramar Emma & Henke

http://mrperfect.webblogg.se

 
Ingen bild

Hundbiten

19 april 2007 16:38

Det går bättre och bättre! :) Jag har "turen" att Pejla är tokförälskad i sonen, och nu har hon efter tre dagishämtningar fattat att hon snart ska få träffa honom (det är vad jag inbillar mig iallafall) och igår var hon KNÄPPTYST hela vägen till dagis! Häpen, det var vad jag var.

Har även tagit en tur till en öppen plats vid skogen där vi lekt en liten stund, och det var minsann roligt. Och så matas det en del med godis i bilen också... Det känns som om vi är på rätt väg, helt klart! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards