Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 15 april 2007

Hundmöten

Av Lina - 15 april 2007 15:21

Vi har haft ett par händelserika dagar här hemma.


Igår kom min syster på besök, med sambo och hans två småbröder. Med sig hade de syrrans hund, en liten Selma, blandning  mellan Kinesisk nakenhund och Papillon. Pejla blev jätteglad och ville leka, men Selma var inte lika pigg på det, gammeltanten. Hon är tio år.


De skuttade runt lite (mest Pejla) och rätt som det var gjorde Selma en lekinvit, men då var det Pejla som drog sig undan. Annars var det mest att nosa där den andre suttit eller stått som gällde.


På kvällen bjöd vi hit några bekanta och de hade med sin sexåriga Goldentik. Oj vad stor hon kändes nu helt plötsligt när man vant sig vid lillpejla! Zelda, som hon heter, brukar inte bry sig så mycket om valpar, men Pejla, däremot, hon ville jätteleka! Zelda fick säga ifrån både en och två, och tre, och fyra gånger, om inte mer. Och Pejla tog det lite lugnare efter hand. Jag var lite nervös, eftersom jag inte är van hundägare, men det gick jättebra! Först hade vi dem ute, och lite senare, när kylan gjorde sig påmind, provade vi även inomhus. Det gick bra, även om Zelda fick säga ifrån några gånger även här. Tillslut somnade de båda två, inte alls så långt ifrån varandra.


Man får hoppas att det ska fortsätta i samma riktning så att Pejla får ett par kompisar i dessa hundar!


Idag när jag och Pejla var ute på tomten och lekte blev jag rädd. Hon hade gått en bra bit ifrån mig, vände sig och tittade och jag kallade. Hon kom som ett skott. Men, samtidigt hör jag en arg mansröst lite längre bortåt vägen. Han skriker:

   - Stanna! Stanna Tyson!! Stanna sa jag!!!


Jag tittar upp och får se en stor hund komma farande mot vår tomt. Hinner inte se vad det är för hund, eller om den är glad eller arg. Lyfter bara upp Pejla och går runt knuten och fortsätter runt huset och in. Med en puls på 180.


Fy vad jag blev rädd! Och arg på samma gång! Koppla hunden då, om du inte har koll på den!


Pejla hann aldrig få syn på hunden, tror jag, för hon var lugn som en filbunke och traskade glatt in som vanligt när jag stängt dörren. Men jag var alldeles skakis. Insåg att jag faktiskt inte hade en aning om ifall jag gjort rätt, och vad jag ska göra nästa gång det händer, kanske på en plats där jag inte har möjlighet att gå undan.


I övrigt har det varit en riktigt skön dag med massor av sol, lite lövkrattning, omstrukturering i en av rabatterna och latmaskfasoner i solstolen på baksidan.


Och nu ska vi... putsa fönster! Kanske...

 
 
Hannah

Hannah

15 april 2007 17:42

En del människor är så tröga att de inte fattar att de inte ska ha sina hundar lösa om de inte kan ha koll på dem. Vi har blivit attackerade flera gånger av lösa hundar, inte alls särskilt trevligt. senast i går..

http://takycard.blogg.se

 
Ingen bild

La famiglia

15 april 2007 21:08

Alltså en hund som heter Tyson är ingen dvärgpudel. Och en hundägare som skriker bådar inte gott. Och han dessutom skriker stanna, kan du ge dig attan på att hunden INTE tänker stanna. Och heter den sen Tyson gör du nog klokast i att lyfta upp din valp. Om du sen väljer att gå undan eller göra som Hannah, sparka till hunden (näe, det gjorde hon inte, hon bara tog den i nackskinnet och slängde iväg den vill jag minnas), är en smaksak. Om du inte går undan kan du ju skälla ut idioten som ägde Tyson, men jag tror nog det var klokast som du gjorde.

Förresten, har du läst tidningen Hundliv? (OBS, ingen undertext eller antydan i denna fråga!) Om inte kan du titta lite på den. Jag tycker den verkar rätt bra. Senaste numret handlar för övrigt om koppelträning.

 
Ingen bild

Hundbiten

16 april 2007 08:36

Hannah: Ja, man blir arg och ledsen :(
La famiglia: Nej, någon dvärgpudel var det definitivt inte fråga om. Usch :( Tror inte att jag hade haft modet att stå kvar för att vare sig skälla ut ägare eller sparka mot hunden. Kanske var den jätteglad, vad vet jag, men det skiter jag i. Fan, va sur jag blir.

Hundliv har jag bläddrat i en gång för länge sedan och är en tidning som står på önskelistan. Men nu väntar jag fortfarande på den där valpboken jag skickade efter i förra veckan. Ciao!

 
Kristina

Kristina

16 april 2007 20:09

Hej. Nu har jag hittat din trevliga hundblogg som jag hoppas kan hjälpa och inspirera mig lite ytterligare när vi får hem våran valp om 4 veckor.
Pejla - vilket fint namn!
Hälsningar Kristina

http://hundtass.blogg.se

 
Ingen bild

Hundbiten

17 april 2007 08:53

Hej Kristina - kul med en ny läsare! Har tassat lite i din blogg också.

Gillar också "Pejla", jättemycket :) Kul, för den delen, om du kan hitta inspiration här. Vill bara påpeka att min erfarenhet av hund är exakt 10 dagar :)

Lycka till med Wilda-Elsa ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards