Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 11 april 2007

Ofrivillig ensamhetsträning

Av Lina - 11 april 2007 14:23

Ja, vad var det jag skrev förut. Att jag skulle gestalta miljöer för skrivarkursen var det ja. Deadline idag, men jag har ingen inspiration! Dessutom är uppgiften rätt tråkig...

Att skriva här, dock, är roligt :)

Igår fick Pejla sin första riktiga ensamhetsträning. Den var helt ofrivillig från min sida. Det råkade bli så att jag helt enkelt var tvungen att lämna henne själv (hämta ungar på dagis samtidigt som jobbet körde ihop sig lite för sambon) så det var ju bara att gilla läget. (Kan inte ta Pejla i bilen än - ingen bur, och hon far omkring för mycket om jag inte håller henne - och att köra/hålla hund samtidigt, ja, det funkar ju inte).

Hur som helst. Jag var jättestressad och jäktade på ungarna som bara ville gunga färdigt först. På vägen hem kom jag på att jag måste handla lite snabbt också. In i affärn och ut igen på fem minuter.

Var borta totalt en knapp halvtimme. Stackars hund!

Men icke! När jag kom hem frågade jag sambon om hon gnällt något (vi har kontoret i samma hus som vi bor, och gnäller/skäller hunden så hörs det dit). Nä, sa han. Och när jag kommer in i vardagsrummet ligger hon bara helt stolt i vår säng, noterar att jag kommer in och tittar på henne, hoppar tyst ner, viftar på svansen och lägger sig i sin egen bädd.

Tjugofem minuters oro, för ingenting alltså.

 
 
Ingen bild

La Famiglia

11 april 2007 14:50

Har du läst Valpen av Mickie Gustafsson?

 
Ingen bild

Hundbiten

11 april 2007 15:27

Nej!
Usch, det är så svårt att läsa in eventuella tonfall på kommentarer såhär - så nu fruktar jag det värsta och tror att jag gjort något jättefel. Ska kolla upp den där boken.

 
H69

H69

11 april 2007 15:48

Hej, vilken liten sötnos. Jag har själv två flattar. En tik och en hane. Vi har mycket roligt ihop./Ha det bra

http://www.h69.bloggagratis.se

 
Ingen bild

La Famiglia

11 april 2007 15:53

Ta det lungt. Det är ingen fara. Och det har definitivt inte med detta inlägg att göra. Bara rent allmänt om valpar. Kort summering: Glöm inte bort att bara vara också. Gosa mycket med Pejla, och NJUT!!!!

För övrigt har jag köpt boken Skjut inte hunden, men jag har inte hunnit börja läsa den ännu.

 
Ingen bild

Hundbiten

11 april 2007 18:47

La Famiglia: Gosar och njuter gör vi nog nästan mest av allt. Det är det absolut bästa med hund, tycker jag så här långt, fem dagar in på hunderiet :) Kollade upp boken du nämnde och den lät intressant - beställde den och en annan bok, tack för tipset!

 
Ingen bild

Tessan

11 april 2007 22:37

Tjolahopp så söt hon är Pejla! Men som "La Famiglia" skriver...NJUT, i mina öron/ögon ;) låter det som om du gör EN HIMLA MASSA med din lilla redan, som måste få acklimatisera sig i sitt hem först...Om man lär in mycket i början så kan det bli alldeles för mycket för ett litet valphuvud, och det kan bli motsatt verkan tillslut.
Men det är bara ett tips från mig...
Må gott och pussa på den lilla!

 
Ingen bild

Hundbiten

12 april 2007 09:09

Tessan: Jag tror inte att vi "tränar" för mycket... men det är vad jag tror alltså, jag vet ju inte helt säkert. Det blir ju lätt så, att när man skriver om detta här i bloggen, så skriver jag mest om det som det är mest "action" i... För det mesta har vi ganska "tråkigt" och tar det väldigt lugnt faktiskt.

Och njuter det gör vi, mest hela tiden, det lovar jag.

Men, några saker vill jag verkligen träna från början. Kontakten till exempel, så det belönar jag under ett par-tre femminutersperioder under en dag. Och så detta med kopplet. Det känns också nödvändigt nu när hon börjat ta sig lite friheter. Men det är samma här. Korta stunder.

Men jag vet inte. Det kanske faktiskt ÄR för mycket! :/

 
Frida

Frida

12 april 2007 12:39

Jag tycker inte att det låter som att du tränar för mycket, jag kommer också träna kontakt, koppel och introducera klickern ganska på en gång.. :) Men det är ju som med allt, man måste göra vad som känns bäst för en själv! :)

http://www.afrodite.webb.se

 
Ingen bild

Hundbiten

12 april 2007 16:12

Frida: Nej, jag tror faktiskt inte att vi tränar för mycket. Men som jag sa tidigare, när man skriver här, så väljer man ju ut vad man berättar. Och som läsare vet man ju bara det som skrivs, så jag kan förstå Tessans kommentar fullt ut.

Hur som helst så känns allt väldigt toppen :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards