Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 10 april 2007

Det blir lite enformigt emellanåt

Av Lina - 10 april 2007 15:05

Sova, äta, kissa, bajsa, sova, äta, kissa... Ja ni fattar. Fast det är klart, det där står man ju ut med, för det är väldigt härligt där emellan, när det är gos eller bus som gäller.

Och när vi leker gör vi lite nyttiga grejer också. Som att belöna spontan kontakt, till exempel. Det är roligt! Men svårt. Det är inte lätt att hinna med varje gång. Att belöna alltså. Och ibland kommer jag ihåg det för sent...

Pejla har hittills varit okopplad när vi är ute. Hon har hållit sig på behagligt avstånd, så det har inte känts nödvändigt att testa koppel. Men igår eftermiddag, och imorse, ja, då märkte jag att hon började dra sig lite längre ifrån mig än vanligt. Hon var ivrigare och piggare, gladare. Busigare :) Så jag kände att det kanske var dags att prova lite med koppel ändå.

Halsbandet har hon fått prova några gånger, bara för att, liksom. Och det har gått bra. Hon sätter sig och kliar emellanåt, men för det mesta bryr hon sig inte om det.

Men kopplet då. Ja. Vi provade inne först, med godis och beröm. Och hon gick jättefint bredvid i slakt koppel korta sträckor.

Men ute. Oj. Möjligtvis gick det lite för fort, men jag kunde inte hålla mig :( Det blev några volter och snurr, slit och drag, och jag kände mig verkligen som en usling! Försökte så gott jag kunde att släppa efter, men det var inte lätt att hänga med i svängarna. Så tillslut gick vi in igen och avslutade där. Mycket enklare, och roligare.

Ni som har koppeltränat förut, lämna gärna tips. Ös på bara, jag tar tacksamt emot all erfarenhet.

Nu sover hon igen, helt utmattad kan jag tänka. Och idag blir det ingen mer "träning", bara bus och gos.

EFIT-bilderna är äntligen klara också. De finns på Hundbitens EFIT förstås. Men här kommer ett smakprov:

 
 
Ingen bild

La Famiglia

10 april 2007 15:46

Ia är 9 månader. Vi koppeltränar fortfarande.

 
Ingen bild

Hundbiten

10 april 2007 15:48

:)
Skönt, skönt, skönt att höra :)

 
Ulrica

Ulrica

10 april 2007 20:20

Träna korta stunder...korta korta korta....och mycket lättare att koppelträna nu än sen. Ta med dig godis ut och koppelträna genom att prata med henne och visa henne att du har en godis så du får kontakt med henne plus belöna ALL spontan kontakt. Jättesvårt att hinna med men du vinner såååå mycket på det senare. Finns annars en metod med klicker oxå, du klickar och belönar sträckt koppel, gå in på www.freewebs.com/hundraprocent och titta i hennes blogg, där finns många bra tips!
Lycka till!
Kramisar från oss, Ulrica o Zorro

http://www.freewebs.com/flatterhaftgearlevel

 
Ingen bild

Hundbiten

11 april 2007 09:45

Tack Ulrica för det ypperliga tipset - ska genast kolla in den adressen.

Det går rätt bra faktiskt. Efter den första "koppelpromenaden" (som ju självklart inte var någon promenad, i den bemärkelsen) har vi provat ett par gånger till, och nu går det riktigt bra! :)

 
Clara

Clara

11 april 2007 09:58

Hej!
Jag vill tacka för dina rader inne hos "mitt" jag blev så glad över dina ord! Rasande söt hund du har och intressant att läsa om hur det är att vara hundägare. Hit kommer jag fler gånger så jag kan följa utvecklingen med det lilla söta pälsdjuret!
Ha det bra!

http://claraslinneskap.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards