Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 29 mars 2007

Det närmar sig

Av Lina - 29 mars 2007 22:13

Nu är det bara en vecka kvar! På onsdag fyller valparna åtta veckor, och på långfredagen bär det av. Jag läser och läser och har nu kommit igenom ännu en av alla dessa hundböcker. Denna gång var det tyvärr en bok som fick mig att fundera i andra än dessa positiva banor jag haft de senaste dagarna. Boken, skriven av Meama Mohlin, behandlar hundars språk, och plötsligt känner jag mig väldigt osäker!

Boken är bra på så sätt att jag lär mig mycket, men den tar också upp väldigt, väldigt, VÄLDIGT många problem som kan uppstå om man inte vet att tolka sin hund på rätt sätt. Och som förstagångare med hund blir jag lite rädd. Vad har jag gett mig in på?? Är jag rätt person att fostra en hund? Jag önskar att jag hittar en annan bok i ämnet, som fokuserar lite mer på lösningar istället för att diskutera vad man INTE ska göra.

Men för att i klickerträningsanda se saker och ting från den ljusa sidan ska jag koncentrera mig på de positiva sakerna istället. Som att jag varit och köpt de första leksakerna till hunden. Och en klicker! Och skickat efter en Bia-bädd, koppel och lite annat smått och gott. Det var verkligen roligt, det gör det hela mer verkligt.

Dessutom ringde min uppfödare idag och vi diskuterade lite mer kring vilken valp vi ska välja. Det har tidigare främst "stått mellan" två av tikarna, men idag kunde hon berätta lite mer och det lutar åt att det blir en helt annan tik. På tisdag ska de veterinärbesiktigas och få sina id:n och namn, så före dess ska beslutet vara taget. Så att vår valp får det namn vi helst vill ha bland de föreslagna.

Tilltalsnamnet kommer att bli Pejla. Som en kombination av inledningen i Penny och Lane. Plus att flattar ju har en tendens att pejla av läget en del. Dessutom är det ju både snyggt och ovanligt, så jag är övernöjd med namnvalet :)

För övrigt är katten inklickad nu, och jag funderar vidare på vilka trick han ska få lära sig framöver.

 
 
Emma & Henke

Emma & Henke

30 mars 2007 19:28

Oj,oj,oj ska man hänga med på denna bloggen måste man tassa in varje dag ;-)
Det verkar som om du hunnit plöja igenom ett halvt bibliotek..... Vilka bra böcker du har läst..... och tro mej när det gäller hunduppfostran så kommer du klara det gallant. Sunt förnuft kommer man lång med.....
Härligt att det drar ihop sig, nu e´det nära
Trevlig sista helg utan hund
//Emma

http://mrperfect.webblogg.se

 
Ingen bild

Hundbiten

30 mars 2007 21:24

Hej Emma! Ja, kom gärna varje dag om du vill ;) Men ska jag vara ärlig så tror jag inte att jag kommer vare sig vilja, orka eller kunna skriva såhär frekvent när hunden väl kommer. Fast samtidigt är det kul detta med bloggandet, så jag hoppas att jag orkar hålla i! Det är ett bra sätt att spara sina reflektioner för sig själv om inte annat!

Sista helgen utan hund, ja, så hade jag inte tänkt på det! Men det stämmer ju. Man kanske borde fira, till och med ? ;)

Ha en go helg ni också!

//Lina

 
Emma & Henke

Emma & Henke

30 mars 2007 21:42

Passa på att sova lite x-tra länge på morgonen ;-) & undvik att skura golvet, det kommer du få göra tillräckligt.
Va inne på Goldcliff´s hemsida och såg att det fanns hanar kvar, det är inte annat än att man blir sugen..... Det är ingen dålig kombination du valt! Tycker att hanen är riktigt snygg....
//Emma

http://mrperfect.webblogg.se

 
Ingen bild

Niina

30 mars 2007 21:49

Hej
Va roligt att ni ska skaffa hund!! Lycka till så syns vi på klubben framöver ;-)

 
Ingen bild

Hundbiten

30 mars 2007 22:18

Emma: Ja! Visst ÄR han snygg! ;) Har inte haft möjlighet att träffa honom personligen, tyvärr, men har bara hört gott om honom.

Tyvärr blir det nog inget av med att sova extralänge... mina barn har ovanan att bli hungriga runt halv sju, sju sådär... snark!

Niina! Vad roligt att du hittat hit! Längtar jättemycket tills valpkursen. Lämna gärna en länk till din hemsida om du har någon!

Kram

Lina

 
Ingen bild

La famiglia

31 mars 2007 00:20

Från valp till vuxen hund, del 1 och två, har vi läst. Dom tyckte vi var bra. Som ett tips bara. Mycket annat av det du har läst har även vi läst. Men som sagt, teori och praktik stämmer inte alltid överens :-)

 
Ulrica

Ulrica

31 mars 2007 08:33

Hej Lina och jag säger som Emma, känn hur det känns nu sista hundfria helgen, nästa helg är inte som nån annan=). Kommer att bli jättemysigt, speciellt nu på våren är det helmysigt med valp! Vi ska ha en goooo resa till London, jag behöver den efter en stressig första halva av deklarationssäsongen! Ha det jättegott och ha en go påskhelg!!!
Kramar Ulrica o Zorro

http://www.freewebs.com/flatterhaftgearlevel

 
Ingen bild

Hundbiten

31 mars 2007 09:30

La famiglia: Tack för tipset! Inbillar mig ändå att litteraturen ska lämna några spår efter sig, så att man inte står som ett stort frågetecken, hela tiden.

Ulrica: Ha det skönt i London nu!

//Lina

 
Malin

Malin

31 mars 2007 12:16

Hej!

Tassade hit från Emma & Henke's sida. Vad roligt att du ska skaffa valp. Jag ska själv hämta min valp (hund no 2) på påskdagen! =)

http://www.madofi.se

 
Ingen bild

La famiglia

1 april 2007 00:54

Klart att litteraturen lämnar spår efter sig. Jag tror vi läste lika mycket som du innan vi hämtade hem Ia, och det ångrar jag inte en sekund. Det jag lärde mig när vi äntligen fick hunden var att jag inte skulle tro att jag kunde något bara för att jag läst om det. Men hade jag inte läst hade jag förmodligen stått ännu mer handfallen än jag gjorde.

 
Ingen bild

Hundbiten

1 april 2007 12:35

Ja, jag kan tänka mig det! Det ska bli väldigt intressant att gå tillbaka till böckerna om ett halvår, ett år, eller när det nu blir, och få några aha-upplevelser.

Man får ju en rätt klar bild framför sig, om hur det ska bli med hund, men jag förstår att det i böckernas värld kanske låter lite väl enkelt emellanåt.

Din Ia verkar verkligen vara en trevlig hund! Är Lagotto en italiensk ras?

//Lina

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards