Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 26 mars 2007

Kontaktkontraktet

Av Lina - 26 mars 2007 08:53

I fredags hämtade jag ut min bokskörd från internetbokhandlaren. Hela söndagen gick i princip åt till att elda upp en tremetershög med grenar, löv och ris, men i övrigt har jag haft en hel del tid åt läsandet.

Fredag/lördag ägnade jag åt Kontaktkontraktet av Eva Bodfäldt - hundkonsult som intresserar sig för inlärningspsykologi och samspelet mellan människa och hund.

Jag skulle först vilja börja med att förklara varför jag läst den. För det första blir detta min första hund. Jag har alltså ingen som helst erfarenhet av att leva med en hund varje dag, dygnet runt. Och eftersom jag har en del visioner om hur min hund ska bli som vuxen och hur vi ska ha det tillsammans, känner jag ett starkt behov av att ”läsa på”. Det innebär också att jag ställer många ”dumma frågor” på diverse diskussionsforum och till andra hundägare, men framför allt försöker jag hitta litteratur som ska hjälpa mig att "tänka rätt”.

Jag ska träna min hund med klicker. Detta med klickerträning fascinerar mig. Men innan jag börjar läsa böckerna om praktisk klickerträning och går kurser, vill jag läsa så mycket som möjligt kring tankarna bakom denna typ av inlärning – operant inlärning – som är hela grunden till träningsformen.

Jag känner ett starkt motstånd mot att grunda sin hundträning på förbud, tillrättavisning, korrigering och ”felaktig” dominans. Jag är så övertygad om att hundägandet blir så mycket roligare, lättare, ja, så mycket mer givande, för alla parter, om man utgår från hundens och människans möjligheter till samarbete.

Kontaktkontraktet är en bok med liknande tankesätt. För att med Eva Bodfäldts egna ord uttrycka det:

För mig är kontakt och följsamhet grundläggande eftersom de öppnar kanalerna för samarbete. Det är inte nödvändigt att börja med ”sitt” och ”ligg” för att uppnå en kommunikation. Jag läser och förstärker hundens spontana vilja att ta kontakt med mig, genom att erbjuda något som är viktigt för hunden, istället för att enbart lära den att lyda på kommando. (Kontaktkontraktet, s. 11 Kontakt och följsamhet).

Boken är genomgående lättbegriplig och kantas av massor av exempel från verkligheten. Hon nämner en hel del problem som avhjälpts med hjälp av det här tankesättet. Och även om jag inte har någon problemhund framför mig, så ger dessa exempel en vink om hur man kan tänka och träna från början, så att problemen aldrig behöver uppstå.

För mig är det viktigt att min hund lär sig att komma på inkallning, det är också viktigt att den inte hoppar och skäller när vi får gäster, likaså att den inte ständigt drar i kopplet och att den inte smiter ifrån mig när jag öppnar bakluckan för den i bilen.

I Kontaktkontraket får jag många tips och aha-upplevelser kring hur mitt sätt att shejpa beteenden hos hunden från början kan hjälpa mig att undvika dessa problem, och framför allt, hjälpa mig att få alla dessa positiva sidor hos min hund som jag vill ha.

Betyg? För en nybörjare som jag – totalt läsvärd! Och jag kan inte tänka mig annat än att den är minst lika givande för en van hundägare. Mycket bra och intressant läsning, skulle jag vilja säga, och jag kommer att läsa den igen, många gånger.

Och nu... nu ska jag fortsätta med en, vad som halvvägs in i boken verkar vara en av de mest intressanta böcker jag stött på! Nämligen Skjut inte hunden av Karen Pryor. Den borde alla läsa, hundägare eller ej! (Och jo Susanne, den heter faktiskt så, och den är inget skämt! Läs den du också ;)

 
 
Ingen bild

Lotta

26 mars 2007 11:41

hej svejs!hittade hit från frks flatforum,håller med dig fullständigt om boken skitbra,och jag läste också på för tio år sen när jag skulle skaffa min första hund,väntar ivrigt på min andra nu(flat förstås).Tiken nyss parad valparna föds i maj usch så länge det låter,det jag ville komma till är att jag läser på igen också tycker att det är bra,jag läser allt jag kommer åt som handlar om hundar både tidningar och böcker även på nätet.Lycka till med din nya vän kommer säkert gå bra är man bara intresserad så går det.MVH Lotta_68@hotmail.com

 
Ingen bild

Hundbiten

27 mars 2007 10:34

Hej Lotta!
Ja, det är en verkligt bra bok. Och du får gärna höra av dig igen om du hittar fler böcker som inspirerar! Eller tidningar, eller webbsidor också för den delen.

Och lycka till du också, med tillskottet :)

Kram Lina

 
Tina

Tina

28 mars 2007 09:02

Hej!
Du verkar ha en mycket bra inställnig till hur du ska fostra din hund. Kontaktkontraktet har jag nästan läst sönder och jag kan varmt rekomendera Evas DVD också. Lycka till med din valp.
Tina

http://workinglabs.wordpress.com

 
Ingen bild

Hundbiten

28 mars 2007 15:06

Hej Tina! Tack för det - ibland tror jag att jag håller på att bli manisk på detta med hunduppfostran. Min sambo oroar sig för det, han också, emellanåt. Men det känns tryggt att upptäcka att så många fler har samma inställning, och framför allt, har så mycket goda råd att komma med kring detta synsätt.

Tack för tipset om DVD:n! Kikar in hos dig lite senare, men nu är det dags att packa ihop datorn och hämta barn på dagis.

Kram

Lina

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards