Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 30 september 2010

Zaphods lydnadsträning

Av Lina - 30 september 2010 10:05



Jag har hittills skrivit ganska lite om Zaphods lydnadsträning, så det är dags för en uppdatering! Vi har kommit igång ganska bra de senaste veckorna, och det är så roligt. Han är en riktig liten stjärna!


Jag har lagt upp lydnadsträningen lite annorlunda med Zaphod än vad jag gjorde med Pejla. Detta beror dels på att de är olika personligheter, men också för att jag velat grunda honom med förkunskaper som jag missade med Pejla.

Pejla tränades väldigt flitigt i klickerskolans grundfärdigheter, dvs hon tränades mycket i att bjuda på beteenden frivilligt. Sitt, ligg, stå, inkallning, gripande av föremål, komma in med föremål till mig, springa till figuranter osv - allt detta ville jag först ha frivilligt, för att sedan lägga på signal (kommando) när beteendet såg ut som jag ville ha det. Här finns ett grundfärdighetsschema som jag använde (och använder fortfarande, fast med egna tillägg i mängder) från Canis


Såhär jobbar jag visserligen delvis med Zaphod också, men hans grundträning har mer bestått i att vi utvecklat lek tillsammans. Och att vi utifrån leken vävt in träning av beteenden, så att de liksom blir en del av leken. För det är så jag vill ha det. Jag vill att Zaphod hela tiden ska uppleva träningen som lek. Det ska vara roligt att träna!


Men förutom lek- och belöningsutveckling har vi också börjat så smått med övningar som så småningom ska bli till tävlingslydnadsmoment. Jag har en lista, som ändras och uppdateras hela tiden, men för dagen ser den ut såhär:



Fritt följ- och positionsövningar


Söka upp mig (jag lämnar honom, och belönar när han kommer i fatt och söker upp min vänstra sida):


Status: Han är duktig på detta. Försöker nu länga sträckorna som han går vid min vänstra sida innan belöningen kommer.


Hitta position: Vi har jobbat med vändningar på stället, där jag vill att han, när jag rör mig, ska flytta sig och hitta rätt position vid min vänstra sida. Vi jobbar också med själva ingångarna, att han ska hitta in i rätt position.


Status: Han är duktig på bakdelskontrollen så till vida att han svänger runt med rumpan för att hamna rätt. Han är också duktig på att komma in i position från olika håll i förhållande till mig (framifrån, från höger och vänster. Bakifrån är lite sämre, men vi jobbar på det). Dock överarbetar han bakdelskontrollen något och hamnar gärna snett bakom mig istället för rakt. Han har heller inte särksilt bra uthållighet i position, utan letar vidare efter rätt position om inte belöningen kommer inom några sekunder.


Uthållighet i fria följet: Vi jobbar med att jag går baklänges och att han ska följa mig. Det jag tittar på här är hur han ser ut i kroppen. Att han går rakt, utan att fokusera för mycket på min vänsterhand (vilken jag oftast belönar ur) - att han ska få en förståelse för att det är själva gången och kroppshållningen som ger utdelning.


Vi jobbar också med att gå som man ska - dvs framlänges, jag rak i ryggen, lite stel så där som man är på tävling, och att han följer mig vid vänster sida i rätt position.


Status: Han är ganska duktig i båda dessa övningar. Bättre framlänges än baklänges faktiskt. Bara att jobba vidare. Ska snart börja lägga på en exterbelöning och testa om detta kan få upp sträckornas längd något.


Jobba nära

Detta är inget moment i sig, men vi har jobbat lite med att han ska kunna söka sig bort från mig och inte alltid vara så nära. Behöver balansera upp detta och lägga en period på att han utför saker väldigt nära mig och får en högre belöningsförväntan hos mig.


Håll fast föremål

Det finns väldigt många delar att träna för att få en bra apportering, och en del är att hålla fast föremål med ett fast grepp, utan att tugga. Målet är att föremålet ska gripas och sedan hållas stilla i greppet ända tills avlämningen sker. Vi har börjat träna detta den här veckan (dock inte på apportbocken, vill ha in själva beteendet på olika föremål innan vi kör det på apportbock).


Det kan vara lite knixigt att få hunden att förstå att det är just själva hållandet som ger utdelning. Med båda mina hundar har det varit en utmaning - de har först, helt logiskt, trott att det är själva gripandet som ger belöningen, och/eller att det är fritt fram att släppa föremålet så fort de ser belöningen.


Här är s.k omvänt lockande ett väldigt bra hjälpmedel. Och det har vi använt oss av. Jag använder även en externbelöning på golvet eller marken bredvid oss. Dessutom övar vi på att han ska hålla fast föremålet trots att jag petar på det eller på honom, eller när jag drar lite i föremålet. Och alla de här sätten hjälper honom att koncentrera sig på själva hållandet.


Status: Det här är ett moment som har gått väldigt fort framåt. Med Pejla höll jag på i veckor för att få fram den här förståelsen. Zaphod lärde sig det igår. Dagens pass ska utvecklas så att han kan hålla föremålet längre, och jag har redan börjat plocka bort hjälperna som omvänt lockande och externbelöning faktiskt innebär. Målet är ju att han ska ha förståelse för hållandet även när jag bara står rakt upp och ner och han inte kan se några belöningar. Vill också väldigt snart få honom att kunna hålla med ett fast grepp under rörelse (under baklänges march, på kloss osv).


Stå

I lydnaden finns moment där hunden ska kunna ställa sig. Dels har vi ställande under gång där hunden under fritt följ ska ställa sig och stanna på kommando, dels har vi ställandet mitt under en inkallning, och dels har vi ställandet i fjärren, där hunden ska växla mellan sitt, ligg och stå med föraren på avstånd, utan att förflytta sig.


Vi har övat på hopp-stå, som går ut på att jag belönar honom för att landa med framtassarna på marken väldigt distinkt. Han gör ett litet hopp upp, och sedan landar han.


Status: Han bjuder hopp-stå frivilligt och får belöningen direkt. Vi ska nu utveckla det till att han ska kunna hålla position efter landningen.


Till fjärren behöver vi börja blanda in stå i växlingarna, som hittills enbart handlat om växlingar mellan sitt och ligg.


Sitt & ligg

Här vill jag att han ska kunna bjuda beteendena frivilligt. Och eftersom dessa beteenden är väldigt enkla för honom, är det också i den här träningen som jag vill öva honom i att kunna bjuda det ena under ett pass, och sedan bjuda det andra under nästa - utan att bli frustrerad över att det första inte längre ger utdelning.

Vi jobbar också med signalkontroll.


Status: Han blir bättre och bättre på förståelsen att byta beteende utan att bli frustrerad. Vi måste köra korta pass - när han blir trött kommer frustrationen. Pauser är viktigt!


Vi har börjat lägga på signal på sitt och ligg (fast ligg heter lägg här). Hittills kör jag rena pass med signalkontroll, dvs jag blandar inte mellan sitt och ligg under samma pass än. Men det bör vi göra väldigt snart eftersom de rena passen gått väldigt bra.


Har för övrigt fått fram ett väldigt snyggt läggande under inkallning under våra övningar!


Inkallning

Här är det också många delar som behöver tränas. Fart, snabb reaktion på kommandon, balans mellan stadga och explosivitet, stoppa snabbt och rätt (ligg och stå), ingång till fotposition i hög fart... mycket är det.


Status: Vi har hittills jobbat en del med fart. Ingången behöver bli mycket bättre på nära håll innan jag blandar in den i inkallningen. Vi jobbar också med stadga i sitt och ligg när jag lämnar honom.


Släpper upp honom från stadgepositionen (sitt eller ligg) på min frisignal, och när han har bra fart får han belöningssignal och får rusa rakt in vid min vänstra sida och sno en snörboll i farten. Jätteroligt :)


Det jag närmast vill jobba vidare med är att få snabb reaktion på kommando. I de högre klasserna ska hunden läggas och ställas på kommando under inkallningssträckan, och de har inte många meter på sig att stanna. Dels ska stoppen vara snabba, men de måste också reagera snabbt på signalen om det ska bli bra. Därför ska vi öva oss i att han ska springa snabbt mot mig ända tills han får varsågod att springa på externbelöning. Detta har vi inte övat oss i alls hittills - ser fram emot denna träning jättemycket. Så mycket att jag nu i skrivande stund bestämmer mig för att gå ut och träna just detta direkt efter bloggandet!


Externbelöning

Detta är heller inget moment i sig, men en väldigt bra förkunskap för hunden att ha i träningssituationen. Jag vill lära honom principen först gör man, sen får man.


Status: Jag har introducerat externbelöningen under våra småövningar. Dels under håll fast - håll fast så får du varsågod att springa och ta din leksak. Men också under sitt och ligg. Bjud på sitt (eller ligg) så får du springa och ta din leksak, (alternativt springa och äta godbitarna).


Jag vill dock få upp hans förmåga att arbeta snabbt under de här övningarna. Hittills blir han ganska låst i tanken på belöningen och rör sig rätt sakta.


Vittringsapportering

Jag har inte bestämt mig riktigt för vilken metod jag ska använda för att lära in vittringen, men en av metoderna innehåller en frysmarkering där hunden pekar på rätt föremål med sin nos och håller kvar nosen där tills belöningsmarkören kommer. Det är möjligt att vi kommer att använda denna metod, och jag jobbar därför med lite förkunskaper.


Status: Jag vill få fram nosfrys i min öppna hand. Vi har jobbat med nosdutt i hand, och då håller han nosen där kanske en tiondels sekund, ett hårt tryck, och sedan därifrån. Detta har använts för träning i avlämnande av föremål. Men nu vill jag alltså att han också ska kunna hålla kvar nosen längre. Har hittills shejpat fram längre tid, och är kanske uppe i en sekund. Men nu när han börjat få förståelse för externbelöning och omvänt lockande i håll-fast-träningen, ska jag börja introducera detta även under nosfrysövningarna, för att se om jag kan få fram bättre förståelse för stadgan.


Tanken är att nosmarkeringen sedan ska föras över på post-it-lappar, att han kan markera en post-it-lapp genom att peka på den med nosen. Och senare blandas fler post-it-lappar in, då han ska markera den lapp som luktar mig. Men det blir en senare historia.


Det finns massor, massor, massor mer att öva på inför lydnaden, men detta är vad vi sysslar med just nu. Vi har tidigare t.ex jobbat med förkunskapen "springa rakt ut i fart bort från mig", inför rutan. Men denna träning får vila lite nu när jag vill balansera upp hans vilja att jobba nära.


Och trots att inte alla är intresserade av just tävlingslydnad så finns massor i de här övningarna som gagnar vardagslydnaden väldigt mycket. Om inte annat så är alla övningar ett bra sätt att lära hunden att det är himla kul att umgås och jobba ihop med dig!


 
 
MudiLena

MudiLena

30 september 2010 11:30

Lina, älskar att läsa det du skriver!!! Har just nu kopierat texten och skall nyttja den i min träning med min yngsta mudi! MÅNGA bra grejor!! Tack! En hel del har jag kört så med min äldsta mudi Iris men där är mycket att plocka (hoppas jag får ;)) //Lena

http://www.hastenslov.blogspot.com

Lina

30 september 2010 11:34

Det är jätteroligt att kunna inspirera, det är därför jag bloggar - för att kunna dela med mig av det jag upptäcker :) Så plocka på, det blir jag bara glad av :)

 
Ingen bild

Hanna

1 oktober 2010 00:18

Duktiga ni är :-) ska bli kul att följa er i eran utveckling!

//
Hanna

 
Erika, Noa & Scout

Erika, Noa & Scout

1 oktober 2010 17:06

Kul att äntligen få läsa lite om Zaphods träning och mycket nyttigt som jag ska använda i min träning med Scout. Tack för inspirationen!

http://www.springertok.wordpress.com

Lina

1 oktober 2010 17:28

Varsågod! :)
En liten Scout hade jag missat - måste in och läsa på i din blogg :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards